וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא "עוד מסע הרג": המחבלים מהר הבית ניסו להצית את המזרח התיכון

14.7.2017 / 17:13

שלושת תושבי אום אל-פחם שביצעו את הירי במסגד אל-אקצא נשארו מתחת לרדאר של כוחות הביטחון, והצליחו לגעת בעצבים החשופים של החברה הישראלית. קשה לקבוע איזה ארגון, אם בכלל, עמד מאחוריהם, אך ברור שהם בחרו את הזמן והמקום הרגישים ביותר לפיגוע

צלמים זמניים מורשים

שפיע ג'אברין, דודו של מוחמד חאמד ג'אברין, אחד המחבלים מהפיגוע הבוקר (שישי) בהר הבית, אומר כי בני המשפחה נדהמו לשמוע על מה שאירע. "אף אחד לא יודע מה קרה שם", הסביר בשיחה עם וואלה! NEWS, "זו הייתה הפתעה גדולה".

הבעיה היא שגם במערכת הביטחון - בשב"כ ובמשטרה - לא ידעו דבר על הכוונות של אותה חוליה בת שלושה מחבלים, כולם בני אותה משפחה מאום אל-פחם. השלושה, בני 19-20 ו-30, הצליחו להישאר מתחת לרדאר המודיעיני ולשמור על אלמנט ההפתעה עד לביצוע הפיגוע. למעשה, הם נגעו בפעם המי יודע כמה בעצבים החשופים של החברה הישראלית הנוגעים לאזרחי מדינת ישראל הערבים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היו מתחת לרדאר. שניים מהמחבלים בהר הבית/מערכת וואלה!, צילום מסך
העיר העתיקה בירושלים לאחר הפיגוע בעשר האריות והירי בהר הבית, 14 ביולי 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
כוחות הביטחון בסמוך להר הבית/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

יתרונם הגדול של המחבלים היה בעצם היותם אזרחים ישראלים לכל דבר, בעלי תעודת זהות כחולה. לא הייתה להם בעיה של נגישות למקום כזה או אחר, והם לא נאלצו לחצות שום מחסום. גם נשק אינו בגדר מכשול של ממש. במגזר הערבי בכלל ובוואדי ערה בפרט ישנה נגישות מכעיסה לכלי נשק, כאלה שנגנבו מנשקיות של צה"ל, או בייצור עצמי.

השלושה בחרו את היום ואת המקום הבעייתיים ביותר שניתן לדמיין לפיגוע: הר הבית, או מסגד אל-אקצא, בשישי בבוקר. הם הגיעו למתחם עוד לפני שעת הפיגוע, כפי שניתן היה ללמוד מעדויות בני משפחותיהם בראיונות לכלי התקשורת, ומהתמונות שהעלו ברשתות החברתיות.

הם ידעו כי פיגוע ירי בכניסה למקום הנפיץ ביותר במזרח התיכון, ביום הנפיץ ביותר של השבוע, עלול לייצר בקלות את החומרים שמהם עשויה הסלמה. מסע הרג ברחבת מסגד אל-אקצא, שיסתיים גם במותם, יחד עם מספיק כיסוי תקשורתי - כל אלה כבר הצליחו לייצר בעבר תגובת שרשרת מסוכנת. ואכן, זמן קצר לאחר הפיגוע כבר החלו לזרום הסרטונים הראשונים מהזירה, בהם תיעוד של אנשי מג"ב יורים באחד מהמחבלים כשהוא מנסה לקום לאחר שכבר נפגע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיעוד הפיגוע בירושלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
מנהיג הפלג הצפוני ראאד סלאח יוצא מבית אחד המחבלים באום אל-פחם, 14 ביולי 2017. שלומי גבאי
תומכיו ירדו למחתרת ומקשים על המודיעין. השייח ראאד סלאח/שלומי גבאי

קשה לקבוע בשלב זה אם ארגון מסוים עומד מאחורי הפיגוע. כל האופציות פתוחות: החל מפיגוע בהשראת ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), דרך התארגנות מקומית-עצמאית, או פיגוע מבית היוצר של חמאס, בשיתוף גורמים של הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית. אום אל-פאחם מוכרת כאחד המעוזים הוותיקים של אנשי הפלג הצפוני של ראאד סלאח.

הוצאתו מחוץ לחוק של הפלג הצפוני אמנם מקשה עליו עד מאוד את הפעילות הפוליטית שלו, אך הורידה את תומכיו למחתרת באופן המקשה על פעילות המודיעין הישראלית. אופציה נוספת שיש לבחון, היא מעורבות של גורם זר נוסח חיזבאללה, בתכנון הפיגוע ובעידודו. חיזבאללה עשה שימוש בעבר בערבים ישראלים, כמו קייס עובייד, וניסיונותיו להפעיל סוכנים בקרב ערביי 1948, נמשכים עד היום.

ברור כי אין מדובר כאן בפיגוע נוסח נשאת מלחם, שביצע את הירי בינואר 2016 ברחוב דיזנגוף. מלחם ניסה לשרוד לאחר האירוע ולהימלט למקום מסתור. המחבלים מהפיגוע הבוקר הגיעו למתחם הר הבית בידיעה ברורה שלא ישובו משם בחיים. הם היו גם ככל הנראה דתיים יותר בהשוואה למלחם, שצרך בעבר סמים, ובעלי כוונות ברורות: לא "סתם" מסע הרג, אלא כזה שידליק את המזרח התיכון סביב מתחם אל-אקצא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא אותו פיגוע. הירי בדיזנגוף בינואר 2016/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully