וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המינויים של דנינו הפכו למבוכה הגדולה שלו

29.1.2015 / 18:00

על מפכ"ל המשטרה עבר שבוע קשה, אך בעיקר מביך. הפרישה הכפויה של שני ניצבים מצטרפת ללא פחות משלושה עמיתים שפשטו את המדים בשנה האחרונה בנסיבות לא-טבעיות. בסוף, לא יהיה מי שיחליף את דנינו

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

גם החוקרים הוותיקים ביותר במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) במשרד המשפטים נדהמו כאשר הבחינו בו עומד בצד, שלא כהרגלו - נבוך, כנראה בגלל שתי פרשיות שחוקרי מח"ש הצליחו לחשוף ונגעו בצמרת המשטרה עליה הוא מופקד. בניגוד לשנים הקודמות, ראש מח"ש אורי כרמל הזמין את מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו לכנס סיכום שנת העבודה של המחלקה ביום רביעי השבוע.

אחרי שורה של "טלטלות" בסגל הבכיר של המשטרה, במיוחד בחצי השנה האחרונה, הגיעה אחת המכות הכואבות בסך הכול יום לפני הכנס – ניצב נסים מור סגנו של דנינו ומי שהיה מועמד להחליפו נחשד בהטרדה של שוטרת צעירה. יממה אחר כך דנינו כבר פיטר את מור בבושת פנים לאחר 34 שנות שירות במדים הכחולים. אלא שפרישתו של מור לא עומדת לבדה, בסוף השבוע שעבר נאלץ גם מפקד מחוז ש"י, ניצב קובי כהן, לעזוב לאלתר את השירות בעקבות חשד שקיים קשר אסור עם שוטרת צעירה גם הוא. מאז יולי 2012 פרשו לא פחות משישה ניצבים מהמשטרה שלא "בדרך טבעית". כולם במשטרה מסכימים: על המשטרה, ובפרט על העומד בראשה, עובר השבוע הקשה ביותר בתולדותיה.

פורשים על ציר הזמן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כרמל, שעומד בראש מח"ש משנת 2011 החליט לחרוג מהנוהג והזמין את דנינו לכנס בסינמטק ירושלים, דבר שלא נעלם מעיניי פקודיו. "למרות היחסים הטובים, יוחנן, לא רציתי לסבך אותך. היום הגעתך היא עמדה חדה", אמר כרמל על הבמה. המסר שלו היה חד-משמעי: אתה לא אשם שהמשטרה שאתה עומד בראשה עוברת את אחד המשברים הגדולים בתולדותיה דנינו, אתה לא אשם ששליש מסגל הפיקוד הבכיר שאתה עומד בראשו נאלץ לפרוש עקב שורה של פרשיות מביכות מאוד, רובן מיניות. אתה לא יכול להיות אחראי על מה שמתרחש בלשכתו של הסגן שלך, מפקדי המחוזות שאתה מינית או ראש "ה-FBI הישראלי". "תהליך ניקוי האורוות מתרחש לנגד עינינו, שוודאי גורם בטווח הקצר מפח נפש לפיקוד הבכיר, אבל הוא לא יכול היה להתבצע בלא הכרה משותפת של מפכ"ל המשטרה לגבי הטיפול האפקטיבי והנחוש בחריגים", הסביר כרמל.

על אף התמיכה לה זכה דנינו מכרמל ומבכירי משרד המשפטים, בהם היועץ המשפטי לממשלה יוהדה ויינשטיין ופרקליט המדינה עו"ד שי ניצן, בתוך המשטרה נשמעים קולות אחרים לגמרי. גורמים במשטרה מסבירים שהאחריות על הפרשיות המביכות מוטלת על כתפיו של דנינו, שמינה את אותם שישה ניצבים לתפקידיהם.

עוד באותו נושא

אחריות אינה ניתנת לחלוקה

לכתבה המלאה

לא ראה? לא שמע?

איך ייתכן, אומרים במסדרונות המטה הארצי, שהשמועות על מעשיהם של חלק מהניצבים, שהגיעו לאזני עיתונאים ושוטרים, לא הגיעו ללשכת המפכ"ל. "השמועות סביב נסים מור, כמו גם על קובי כהן ובטח סביב ניסו שחם, התרוצצו במשטרה הרבה מאוד זמן", מספר גורם במשטרה. "הוא (דנינו. י"א) לא עשה דבר עם השמועות האלו. הוא מינה יועצת לענייני נשים למפכ"ל, אבל לא העביר לידיעתה את השמועות על סגנו, בו הוא האמין. אולי זה חלק מאחוות המפקדים, שאתה מאמין קודם כל לפקוד שלך, לפני שאתה מאמין לשמועות זדוניות". השמועות סביב רומנים שניהל כביכול נסים מור בתוככי המשטרה היו ידועות לכולם. גורמים במשטרה מעידים כי אלו הגיעו גם לאוזניו של דנינו, אך המפכ"ל התייחס אליהן כשמועות זדוניות וסכר את אוזניו.

בסביבתו של המפכ"ל דחו בתוקף את הדברים והבהירו כי שמועות זדוניות "יש כל הזמן". לדברי הגורמים, "אי אפשר לעשות כלום עם שמועות. גם אם המפכ"ל יעביר אותן ליועצת לענייני נשים, מה היא יכולה לעשות עם זה? כלום. היא יכולה לפרסם את זה בפייסבוק שלה? מה היא יכולה לעשות?".

תהיה נוספת עלתה לגבי התנהלות המשטרה סביב החשדות שצפו ועלו בנוגע למפקד מחוז ש"י, ניצב קובי כהן. במשטרה מספרים כי ההתכתבות בפייסבוק של ניצב כהן עם השוטרת הסתובבה "בין שוטרים וסגל הפיקוד במשטרה", בשנה החולפת. אותה התכתבות הגיעה לידי כותב שורות אלו, הרבה לפני פרסום הפרשה. "סגל הפיקוד הבכיר יד היטב על אותה התכתבות", מספר גורם במשטרה, "אמנם, ההתכתבויות לא היו בוטות כמו ההתכתבויות של נסים מור עם השוטרות, אבל עדיין הן זעקו שיש כאן קשר פסול בין מפקד לפקודה". בסופו של דבר, החשיפה כאן בוואלה! חדשות בצירוף מכתב אנונימי למח"ש ויירוט התכתבות של כהן עם השוטרת עשו את שלהם. כהן הודיע ביום שישי האחרון כי הוא פורש, גם זאת בהוראתו של דנינו עצמו.

מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו בשפרעם. יותם רונן
הקים יחידה שתכליתה בדיקת שוטרים שסרחו. דנינו/יותם רונן

"אני נראה לך מטולטל?", התרעם דנינו על המראיין ב-4 ביולי האחרון כאשר נשאל על פרשה אחרת, שאיימה להיחשף ולטלטל את המשטרה בזמן בדיקת היערכות כוחות בהר הבית בירושלים. באותם ימים נחשף כי עו"ד רונאל פישר חשוד ששיחד בכירים במשטרה בתמורה לכאורה לסגירת תיקים של לקוחותיו. הוא הואשם בסופו של דבר בתיווך לשוחד. דנינו לא "היטלטל" לכאורה בצדק – קצין משטרה בדרגת רב-פקד "בלבד" נחשד שסייע לפישר לקבל מידע פנימי על חקירות רגישות המתרחשות כביכול בחצר האחורית של יחידת העילית להב 433.

אלא שהטלטלה לא אירחה לבוא. חודשיים בלבד לאחר אותו בוקר שישי רגוע. בבוקר ה-10 בספטמבר פתח דנינו את עיתון "הארץ" ובשערו גילה את תמונתו של ניצב ברונו שטיין, מפקד מחוז מרכז במשטרה ומתמודד מוביל למרוץ למפכ"לות, חוגג במסיבת הגיוס של בתו של עו"ד פישר. החשד לקשר עם חשוד מרכזי בפרשת שוחד במשטרה לא הותירה לדנינו ברירה, כשעוד באותו הבוקר דרש משטיין לפרוש משורות המשטרה אחרי 30 שנות שירות.

בזה לא נגמר סבב הפרישות. קצת יותר משבועיים אחרי ששטיין פשט את מדיו, ביום ראשון ה-28 בספטמבר, קיבלו כתבי המשטרה הודעה לאקונית: "מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי, הודיע לפני זמן קצר לסגל הפיקוד הבכיר על כוונתו לפרוש מהמשטרה ולא להתמודד על תפקיד מפכ"ל המשטרה". פריינטי, כמו גם דנינו עצמו, לא העריכו נכונה את משמעות הפצת הודעה מסוג זה. פריינטי סבר כי דווקא פרישתו תביא לשקט נפשי, ששלדים לא ייצאו פתאום מן הארון. בשיחות סגורות, ניסה פריינטי להסביר כי אינו בנוי נפשית להתמודד עם חרושת הלכלוכים והשמועות שמלווה מרוץ למפכ"לות ובעקיפין, הטיח ביקורת כלפיי חבריו לסגל הפיקוד הבכיר, שהם אלו, לכאורה, שמפיצים את אותן השמועות.

פריינטי חשף גם כי מספר חודשים לפני ההודעה על פרישה, כבר ביקש מדנינו לעזוב את המשטרה, אך האחרון סירב ודרש ממנו להמשיך לשרת במחוז. גם במקרה זה, כך נראה, העדיף דנינו לתת אמון בניצב אותו קידם בדרגה ומינה לפקד על אחד המחוזות הקשים לשליטה, זמן קצר לאחר פרישת ניצב ניסו שחם בשל חשדות שגם הגיעו לכדי אישום בגין מעשים מגונים והטרדות מיניות של שוטרות שהיו כפופות לו.

"לא הכול באשמת דנינו"

"דנינו רצה להאמין בסגל הפיקוד הבכיר שלו, הוא האמין שאנשים שהוא מינה וליווה לאורך הדרך לא יבגדו באמונו", אמר גורם בכיר במשטרה, שהסביר גם שלא ניתן לתלות את האשמה רק בדנינו. "אי אפשר להאשים את דנינו במה שעושה סגל הפיקוד הבכיר שלו. קח לדוגמא את מנשה ארביב. זה לא אשמתו של דנינו שארביב נהג להסתובב בחצרו של הרב יאשיהו פינטו, ולא אשמתו שקיבל, לכאורה, טובות הנאה ממנו. אבל אני בטוח שאפשר היה לגלות את כל העבירות האלו הרבה יותר מוקדם ולא תוך הצטברות של אירועים כל כך מביכה, שהביאה לתקופה הקשה ביותר והמביכה ביותר בתולדות המשטרה", ציין הגורם.

סגן המפכ"ל ניסים מור חשוד בביצוע עבירות מין בשוטרת. קובי אליהו
דנינו ציפה שיחליפו, ובמקום זה פיטר אותו. ניצב נסים מור/קובי אליהו

כעת, ינסה דנינו להותיר איזושהי מורשת חיובית במשטרה עד יום פרישתו ביולי השנה. בפגישות קדחתניות עם השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', ובלחץ שמפעילים השניים על היועץ המשפטי לממשלה, הם מנסים להביא למינויים חדשים בסגל הפיקוד הבכיר. אחת הדרישות היא למנות ניצבת משורות המשטרה. המועמדת היחידה לתפקיד היא סגן ראש משאבי אנוש, תת-ניצב גילה גזיאל.

"גזיאל היא היחידה שצמחה בתוך הארגון והיחידה שיכולה לשמש בתפקיד ניצבת, שמאז פרישתה של אסתר דומיניסיני, ממלאים רק גברים", אומרים במשטרה. "בגלל הפרשיות המיניות, הדרישה הזו תתמלא ככל הנראה, גם אם זה לא יהיה על ידי דנינו". מינוי נוסף שככל הנראה היו רוצים בלשכת המפכ"ל להוציא אל הפועל הוא קידומו של תת-ניצב ש', מפקד הימ"מ, לדרגת ניצב. תת-ניצב ש' פיקד על הימ"מ שלוחמיו חיסלו את חוטפי ורוצחי שלושת הנערים בקיץ האחרון.

בצל הפרשות בצמרת המשטרה: תנ"צ גילה גזיאל צפויה להתמנות לניצבת. קובי אליהו
תועלה לדרגת ניצב? תת-ניצב גזיאל/קובי אליהו

ואם באמינות עסקינן, בסביבתו של המפכ"ל נדהמו מפנייתו של השר לביטחון פנים ליועץ המשפטי לממשלה בו ביקש שכל קצין משטרה בכיר, כולל כאלו בדרגת ניצב, יעברו בדיקה שגרתית במכונת-אמת, כמו שנהגו בגופי ביטחון אחרים. נדהמו מכיוון שנוהל זה כבר שגור במשטרה ועלול לעכב את מילוי השורות במטה הארצי.

כבר בחודש ספטמבר האחרון הורה דנינו על יוזמה במסגרתה יגויסו שוטרים ייעודיים ליחידה שמטרתה תהיה אחת ויחידה: בדיקת טוהר המידות של השוטרים. מדובר בגוף שבודק קצינים בדרגת רב-פקד ומעלה, ובעלי תפקידים מיוחדים, כולל בדרגת ניצב. "מאז, נבדקים כולם, וכל דיוני השיבוצים האחרונים שהיו, לא היה אחד שלא עבר בדיקות פוליגרף", הסביר גורם בכיר במשטרה. "המצב בדיוק הפוך ממה שהוצג על ידי אהרונוביץ'", הוסיף הגורם, "דנינו כבר החליט על כך מזמן ועכשיו כל קצין עובר בדיקת פוליגרף לפני מינויו".

בשבוע שעבר, בזירת הפיגוע במרכז תל אביב, מישהו ניסה להתלוצץ עם דנינו כשאמר לו שקיבל "דפוק" (תקופת מאסר בכלא צבאי שצריך להשלים אחרי השחרור הרשמי מצה"ל. י"א). זאת שכן בשל הבחירות נדחתה פרישתו של דנינו מחודש מאי לחודש יולי. בסביבתו של דנינו מספרים כי הוא עצמו היה מעדיף לפנות את כסאו לבא בתור, במיוחד נוכח רצף הפרשיות המביכות במשטרה. אחרי השבוע הזה, כשהמועמד המוביל לרשת אותו, סגנו ניצב מור, פוטר מהמשטרה, מתפלל דנינו שעד סיום הכהונה לא תתפוצץ פרשה נוספת והוא ייאלץ לשבת עוד קצת על כיסא המפכ"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully