וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשטרה הודו שהופתעו מעוצמת האלימות בהפגנה בת"א; שבתאי: "ההמון שטף את הכוחות"

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 20:52

המפכ"ל שבתאי עדכן כי בשעה זו המצב בשליטה: "השטח רגוע לחלוטין", אולם לדבריו במשטרה פועלים בשעה זו למנוע את חידוש ההפגנות בשעות אחה"צ. לדברי שבתאי, במשטרה הופתעו מרף האלימות: "אלימות שלא נתקלנו בה עד עכשיו, כוחות נקלעו למצוקת חיים ונאלצו להשתמש באש חיה"

פצועים בהפגנת מבקשי מקלט בתל אביב/צילום: יותם רונן

המפכ"ל, קובי שבתאי, התייחס לפני זמן קצר למהומות מבקשי המקלט שפרצו הבוקר ברחובות דרום תל אביב בעקבות פסטיבל שקיימה שגרירות אריתראה בישראל, ועדכן כי מצב בשליטה: "השטח רגוע לחלוטין בשעתיים האחרונות", הרגיע המפכ"ל, והסביר: "יש לנו שני מעגלים כרגע: למנוע את חידוש המהומות אחר הצהריים, ובמקביל המחאה בקפלן שגם לשם אנחנו נערכים". כמו כן לדבריו, " יש לנו גזרות נוספות בארץ כמו בוואדי ערה עם הרצח הנתעב שהיה שם.

רנ"צ שבתאי סיפר כי למרות שהמצב נרגע, המשטרה עוד פועלת בשטח: "אנחנו עדיין מטפלים באוטובוסים של מתגברים שהגיעו לכאן", אמר, "בחלק מהם נתפסו כלי תקיפה כמו אלות, גז מדמיע ושוקרים. אנחנו בודקים את המעמד של מי שנמצא על האוטובוסים. במקביל יש לנו את העצורים והטיפול בפצועים". עוד הוסיף המפכ"ל: "כעת פועלים נגד החמארות וריכוזי קהל".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בתדרוך בתחנת שרת, בעקבות הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות משטרת ישראל
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בתדרוך בתחנת שרת, בעקבות הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/דוברות משטרת ישראל

שבתאי התייחס גם להיערכות המשטרתית לקראת ההפגנות האלימות, ואמר: "אתמול בוצעו מעצרי מנע של מסיתים שידענו שהם דומיננטיים בקרב המתנגדים. ביצענו מעצרי מנע של שלושה חשודים. והבוקר קיבלנו התראות שהעסק הולך להקדים, היינו ערוכים לשעות הצהריים, והקדמנו את ההתייצבות של חלק מהכוחות".

אולם, לדבריו, במשטרה הופתעו מעוצמת האלימות בעימותים: "לצערי ההמון שהגיע, הגיע ברמה של רף של אלימות שלא נתקלנו בו עד עכשיו - שימוש בסלעים, מוטות ברזל, תקפו את הכוחות. כל הפעלת האמצעים לא פעלה על האנשים - לא רימוני ההלם ולא הפעלת הגז. כוחות נקלעו למצוקת חיים ונאלצו להשתמש באש חיה. ממאורעות אוקטובר אנחנו לא זוכרים מצב כזה. הייתה פה היערכות של 200 שוטרי יס"מ, זה הרבה יותר מכל שנה קודמת. לא נתקלנו ברף אלימות מהסוג הזה, אבל כן נערכנו".

במקביל, במח"ש הודיעו כי פתחו בחקירת כמה אירועים שהתרחשו בעתה מחאה היום - ובהם ירי של שוטרים לעבר מפגינים וירי באוויר. המפכ"ל התייחס לחקירה ואמר: "הנתונים ראשוניים, השוטרים פעלו בדיוק כפי שציפו מהם". לדבריו, "המון רב שטף את הכוחות, פשוט זרקו אותם לצדדים ואילצו את הכוחות להשתמש בירי חי".

עוד בוואלה!

ח"כים מהקואליציה בעקבות האלימות בת"א: בג"ץ אשם, הוכחה לנחיצות הרפורמה

לכתבה המלאה
ונדליזם בהפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. יותם רונן
ונדליזם בהפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/יותם רונן

המהומות שפרצו מוקדם יותר ברחובות דרום תל אביב הציפו את הקרבות הפנימיים העזים שמתחוללים בתוך הקהילה האריתראית בין התומכים והמתנגדים למשטר במדינה האפריקנית. לפי שעה, יותר מ-160 בני אדם נפצעו, בהם שמונה במצב קשה וכ-30 שוטרים שנפצעו בעימותים באורח קל. אולם, למרות דבריו של המפכ"ל, גורמים במשטרה טוענים כי מדובר בכשל מודיעיני: "נרדמנו בשמירה, התעלמו מהמודיעין שהצטבר לקראת ההתפרצות", אמרו בכירים בארגון.

העימותים פרצו על רקע פסטיבל שקיימה השגרירות האריתראית ברחוב יד חרוצים שבדרום תל אביב. המפגינים, מתנגדי המשטר, מוחים נגד התנהלות המשטר בארץ מוצאם וטוענים כי זו עדיין רודפת אותם באמצעות נציגויותיה בעולם. אך את ההתנגדות העזה של מבקשי המקלט לפסטיבל, כך מסתבר, ניתן היה לצפות.

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

בשבוע האחרון נשלחו מספר התרעות מטעם ארגונים חברתיים וראשי הקהילה האריתראית, שבהם דרשו מהמשטרה למנוע את קיום הפסטיבל: "אנו המנהיגים הדתיים של הכנסיות האריתראיות בישראל פונים אליכם בבקשה למנוע את האירוע שמארגנת קבוצה מקרב תושבי אריתראה המתגוררים בישראל", כתבו המנהיגים הדתיים, "מארגני האירוע מנסים להעביר מחלוקת פוליטית פנימית באריתראה למדינות אחרות בעולם, שבהן יש קבילות אריתראיות, ובך הם גורמים להתססה של הרוחות".

בפניות שקיבלה המשטרה אף צוין כי מדינות נוספות במערב אסרו על קיום אירועים דומים בשטחן מחשש להתפרצויות אלימות : "הולנד, בריטניה וקנדה, אסרו לקיים אירועים מהסוג שמתוכנן כעת בתל אביב, בעקבות אלימות שנלוותה לאירועים הללו שהתקיימו בשבדיה, ארצות הברית וגרמניה", כתבו והפצירו במשטרה: "לאור האמור לעיל, במטרה למנוע התלהטות יצרים שסופה עלול, חלילה, לגרום לאסון, אנו מבקשים שלא לאפשר את קיום האירוע המתוכנן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully