וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כים בליכוד מאשימים את בג"ץ במהומות ה"מסתננים", ושוכחים שב-2018 נתניהו הוא שמנע את גירושם

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 22:54

יריב לוין: המהומות הן תשובה למפקפקים בחשיבות הרפורמה, הממשלה חוקקה חוקים, ובית המשפט פסל אותם. ח"כ בועז ביסמוט: "שופטי בג"ץ מסכנים את קיומה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי". אלא שנתניהו הוא שחזר בו מהסכם להוצאת 16 אלף פליטים ב-2018 בשל ביקורת בימין

פצועים בהפגנת מבקשי מקלט בתל אביב/צילום: יותם רונן

ח"כים מהליכוד וממפלגות אחרות בקואליציה האשימו היום (שבת) את בג"ץ בהימצאותם של מבקשי המקלט האריתראים בתל אביב, והצביעו על נחיצותה של הרפורמה במערכת המשפט כדי למנוע אירועים כמו זה שהתרחש היום בדרום תל אביב. הם מיהרו לגבות את המשטרה בפעולתה נגד המפגינים.

ואולם למרות הביקורת של הליכוד על נוכחותם של מבקשי המקלט בדרום תל אביב, ראש הממשלה בנימין נתניהו בעצמו הוא זה שחזר בו ב-2018 מהסכם שהגיע אליו עם האו"ם שהיה אמור להוציא כ-16 אלף שוהים לא חוקיים מאפריקה למדינות שלישיות. המתווה, שבמסגרתו גם היו אמורים להישאר בישראל כ-16 אלף מהמהגרים מאפריקה ולקבל מעמד חוקי, עורר זעם וביקורת בימין, בין השאר אצל בנו של ראש הממשלה יאיר נתניהו. בעקבות הביקורת, נתניהו הודיע על ביטול ההסכם 24 שעות לאחר שהכריז עליו.

שר המשפטים יריב לוין התייחס למהומות ואמר: "אם למישהו היה ספק למה הרפורמה כל כך חשובה ועל מה אנחנו נאבקים, הוא קיבל היום תשובה מוחצת לכך. אנחנו נאבקים על היותה של המדינה יהודית ודמוקרטית. על זכותם של תושבי דרום תל אביב ואילת לחיות חיים בטוחים. על כך שדרום תל אביב לא תהפוך למערב הפרוע. הממשלה הובילה והכנסת חוקקה במהלך השנים חוקים רבים שנועדו להתמודד עם תופעת המסתננים, אבל בג"ץ פסל מהלכים אלה שוב ושוב".

לוין הוסיף: "בספטמבר 2013 בג"ץ ביטל את תיקון החוק למניעת הסתננות, שאפשר להחזיק שוהים בלתי חוקים שנכנסו לארץ בניגוד לחוק במשמורת של עד 3 שנים. בספטמבר 2014 שופטי בג"ץ פסלו את הסעיפים המרכזיים בחוק למניעת הסתננות המתוקן, הורו על פירוק מתקן חולות בתוך 90 יום, וקבעו כי אסור להחזיק מסתננים שנכנסו ארצה בניגוד לחוק לשנה ללא משפט".

לדברי לוין "הכנסת תיקנה את החקיקה, אך באוגוסט 2015 בג"ץ התערב בפעם השלישית בחוק למניעת הסתננות, וקבע כי אסור להחזיק מסתננים שגנבו את הגבול במתקן חולות לתקופה שתעלה על 12 חודשים ללא משפט. גם באפריל 2020 התערב בית המשפט במהלכים שנועדו לסייע בהוצאת המסתננים, ופסל את חוק הפיקדון, שקבע כי המסתננים צריכים להפקיד 20% משכרם, כשהם יוכלו לפדות את הסכום רק כשיצאו מהארץ. בג"ץ הערים קשיים גם בשלל סוגיות נוספות ויצר עילות פליטות חדשות יש מאין. הממשלה פעלה, הכנסת חוקקה, בג"ץ ביטל. סמכות ללא אחריות".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "בהתפרעויות השבת, שהיו רק הפרומו למה שמחכה לנו אם לא נחזיר את המסתננים לארצות מוצאם, יש אחראי אחד בלבד: בג"ץ. שנים אנחנו מתריעים, שנים שבג"ץ מונע כל פעולה שתאפשר להשיב את המסתננים לביתם. לכן בדיוק אנחנו מובילים את התיקונים במערכת המשפט שיאפשרו לנבחרי הציבור לקבל החלטות ולבצע אותם עבור אזרחי ישראל, שלומם וביטחונם".

ונדליזם בהפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. יותם רונן
הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב, 2 באוגוסט 2023/יותם רונן
טלי גוטליב. ללא, פלאש 90
"קשה לצפייה". טלי גוטליב/פלאש 90, ללא

ח"כ טלי גוטליב (ליכוד) אמרה: "מי משופטי בג"ץ שהתירו לאריתראים להתגורר בת"א חשב היום שהוא טעה, שלאפשר לאריתראים להשתלט על דרום ת"א ולהטיל אימה על התושבים היתה טעות פטאלית. אריתראים שזרו היום אלימות קשה לצפיה. ליבי עם השוטרים הגיבורים שמצאו עצמם בזירה איומה. לא אתפלא אם זה לא הטריד אף שופט ברחביה, שבה אין אריתראים".

שר החדשנות והמדע אופיר אקוניס אמר כי הוא: "מגבה ומחזק את ידי שוטרי תל אביב בשליחותם לשמור על החוק והסדר בדרום העיר. פרעות המסתננים בשעות אלה, פציעתם של שוטרים רבים ומעשי ביזה אינם מחאה לגיטימית. ללא הבדלי השקפות פוליטיים על כל תושבי העיר לחזק ולגבות כעת את משטרת ישראל, שעושה כנדרש את תפקידה לשמירת הסדר הציבורי בשעות אלה בדרום העיר ולהחזיר את החוק והסדר בהקדם".

ח"כ בועז ביסמוט מהליכוד אמר: אין סמכות בלי אחריות - רפורמה עכשיו. שופטי בג"ץ מסכנים את קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. פסילת חוקי הכנסת שנועדו להרחיק מפה מסתננים נעשו בניגוד לחוק ובקוצר רואי משווע של שופטי בג"ץ. היום טעמנו שוב כיצד זה מתפוצץ לנו בפנים. אני מחזק את ידי השוטרים שמחרפים נפשם בהגנה על אזרחי ישראל".

ח"כ אלמוג כהן מעוצמה יהודית אמר: "אני מגבה ומחזק את שוטרי מחוז תל אביב הפועלים כעת אל מול הפרות סדר של מסתננים אריתריאים בדרום העיר. שוטרי משטרת ישראל עושים עבודה נאמנה ומקצועית ואנו נבחרי הציבור מגבים אותם בשימוש בכוח ושימוש באלפ"ה(אמצעים לפיזור הפגנות) ובנשק ע"פ חוק וע"פ סמכות שהוקנתה להם כנגד מפרי הסדר. כל מי שינסה לפגוע בשוטרים חייב לדעת כי דמו בראשו.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "ממשלת הימין על מלא הבטיחה שתטפל במשבר ההגירה. כרגיל אצלם המצב רק החמיר והכאוס משתולל. אנחנו טיפלנו בזה בשקט, בלי הצהרות גדולות, מתוך הכרה במורכבות הנושא. הממשלה הזו לא מתפקדת. אחרי שהיא תלך נחזיר לשולחן את מתווה האו"ם שנתניהו קיבל ואז ביטל בגלל לחץ ה"בייס". זה יוציא מדרום תל אביב את מרבית מהגרי העבודה אשר להם לא נשקפת סכנת חיים".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר הערב (שבת) בעקבות המהומות בתל אביב: "מה שקרה היום ברחובות תל אביב - אינו מחאה לגיטימית, אלא אלימות קשה. יש למצות את הדין עם הפורעים, להשיב את הסדר, ולהפיק לקחים מהאירוע האחרון ומהפגיעה הכוללת במשילות תחת הממשלה הנוכחית. כל זאת, ללא קשר לצורך לגבש מדיניות שתטפל בבעיית מבקשי המקלט, לטווח הארוך".

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. עומר פיכמן, פלאש 90
הפגנת מבקשי המקלט/פלאש 90, עומר פיכמן

ח"כ אפרת רייטן הגיבה להתבטאויות של חברי הכנסת מהימין. בהודעה בטוויטר כתבה רייטן: "ההתפרעויות בתל אביב הערב העירו את סוכני הכאוס ששוב מאשמים את בג"ץ ומשקרים בלי להניד עפעף. אך לפני השרשור על ההסתה והשקרים חשוב לומר באופן שלא משתמע לשני פנים שההתפרעויות, והאלימות הנוראה ראויים לגינוי מוחלט ויש למצות הדין עם המתפרעים. וכן מבקשת לשלוח החלמה מהירה לפצועים".

רייטן הוסיפה: "עיקר השקר מתרכז בטיעון: 'השופטים מרחביה אשמים במצב'. הם שביטלו את החוק של הכנסת לגירוש המסתננים, כי הם מעדיפים את זכותם של הפליטים על פני זכותם של אזרחי המדינה.
כרגיל מדובר בשקרים והסתה נגד בית המשפט לצורך פוליטי נטו".

רייטן הסבירה: "בשנת 2015 תשעה שופטי בג"ץ דחו את העתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם בעניין חוקתיותו של התיקון השלישי לחוק - מסתננים. רק ביחס למשך תקופת הכליאה במתקן חולות הם קבעו שלא ניתן להחזיק אדם ללא משפט למשך 20 חודשים. אבל כן עדיין המדינה רשאית להשאיר את המסתננים משך תקופה ארוכה מאד של שנה. כלומר בית המשפט לא ביטל את החוק ולמעשה השאיר בידי המדינה את האפשרות לכלוא מסתננים בלי משפט תקופה ארוכה מאוד". רייטן מוסיפה ומסבירה שנתניהו הוא שביטל את מתווה הפיתרון שגובש מול האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully