וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כ-170 פצועים בהפגנת מבקשי מקלט בת"א; במשטרה מאשרים: מפגינים נורו

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 19:42

מהומות קשות פרצו במחאה שהוגדרה על ידי המשטרה כבלתי חוקית. כוחות גדולים פעלו לפיזור המוחים, רימוני הלם הושלכו לעבר מפגינים, וכן בוצע ירי לעברם - לדברי הכוחות לאחר שהשוטרים חשו "סכנה ממשית לחייהם". 8 מפגינים נפצעו קשה, 39 נעצרו

פצועים בהפגנת מבקשי מקלט בתל אביב/צילום: יותם רונן

מהומות קשות בהפגנת מבקשי מקלט מאריתריאה פרצו בשעות הבוקר (שבת), שהובילו לפציעתם של כ-170 בני אדם - בהם 30 שוטרים, שפונו לבתי חולים באזור. בין הפצועים, שמונה מוחים במצב קשה ולפחות 12 פצועי ירי שפונו לבית החולים איכילוב בעיר. אחרי כ-5 שעות הודיעו במשטרה כי הושגה שליטה על ההפגנה, וכי 39 מפגינים נעצרו.

במשטרה אישרו כי אכן בוצע ירי לעבר מפגינים, זאת לטענתם משום שהשוטרים "חשו סכנה ממשית לחייהם". כמו כן, במהלך העימותים אירעו התפרעויות קשות, נופצו שמשות חנויות ורכבים, מתחמים הוצתו, וכן הושחתו רכבי משטרה. כמו כן, אבנים וקרשים הושלכו לעבר כוחות משטרה ומג"ב שפעלו במקום. בעקבות האירועים, תושבי תל אביב התבקשו להימנע מהגעה לאזור.

העימותים החלו על רקע פסטיבל שתכננה השגרירות האריתראית ברחוב יד החלוצים בתל אביב - המפגינים, מתנגדי המשטר, מחו נגד הפסטיבל ונגד השגרירות של ארץ מוצאם בטענה כי הנציגות עדיין מתערבת בחייהם ורודפת אותם.

פצוע בהפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. יותם רונן
פצוע בהפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/יותם רונן

למרכז הרפואי שיבא הובאו 29 פצועים מההפגנות, שלושה מהם במצב קשה, אחד במצב בינוני והשאר במצב קל. 16 מהפצועים שוחררו. בבילינסון מטופלים כעת 20 פצועים מהאירועים בתל אביב. שלושה מהם במצב קשה, מהם אחד שלו נשקפת עדיין סכנת חיים. חמישה פצועים במצב בינוני וכל היתר במצב קל. לבית החולים אסף הרופא הגיעו 14 פצועים, אחד מהם קשה. שבעה שוחררו, ושישה מאושפזים במצב קל. לבית החולים וולפסון הגיעו 30 פצועים.

לבית חולים השרון פונו שמונה פצועים מהאירועים בתל אביב. אחד מהם במצב בינוני-קל ושבעה במצב קל. למרכז הרפואי מאיר הגיעו שתי שוטרות במצב קל בשעות הבוקר ושוחררו. איתן הגיעו שמונה פצועים נוספים, מהם אחד עם קליע ברגלו שמטופל כעת במיון האורתופדי.

האלימות שהופנתה כלפי השוטרים הובילה לפציעתם של 49 שוטרים. חלקם פונו לבתי חולים לטיפול רפואי.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הפגנת מבקשי מקלט מאריתאה בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט מאריתאה בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

המוקד לפליטים ולמהגרים וארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט עדכנו כי התריעו מראש והעימותים יכלו להימנע: "במשך שבוע שלם נציגי ההנהגה האריתראית פנו למשטרה בניסיון לבטל את האירוע של השגרירות ולמנוע את ההתנגשות, המשטרה התעלמה - ועכשיו היא יורה עליהם רימוני הלם וכדורי ספוג. המפגינים ביקשו למחות על ההתערבות הבוטה של שגרירות אריתריאה בחייהם של מי שברחו מהדיקטטורה האכזרית. שגרירויות אריתריאה בעולם רודפות את מבקשי המקלט, ובמדינות אחרות אירועי השגרירות בוטלו בדיוק מהחשש להתלקחויות כפי שאנו רואים מול עינינו כעת. את המחדל המדמם הזה היה אפשר וצריך למנוע".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי קיים הערכת מצב במעמד ממ"ז תל אביב, ניצב פרץ עמר. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן בפרטים, והנחה "לפעול להשבת הסדר הציבורי".

"אני מגנה בחריפות את האלימות והוונדליזם בהפגנה הבלתי חוקית של האריתראים, ומעניק גיבוי לסיירי העירייה ולכוחות המשטרה שנמצאים בשטח ופועלים להשיב את הסדר על כנו", מסר ראש העיר תל אביב רון חולדאי. "‏במדינה דמוקרטית יש לאפשר לכל אחת ואחד להשמיע את קולו- אך אין הדבר אומר פגיעה ברכוש או בנפש.

"מגבה ומחזק את ידי שוטרי תל אביב בשליחותם לשמור על החוק והסדר בדרום העיר", נמסר מטעם שר החדשנות והמדע, אופיר אקוניס. "פרעות המסתננים בשעות אלה, פציעתם של שוטרים רבים ומעשי ביזה אינם מחאה לגיטימית. ללא הבדלי השקפות פוליטיים על כל תושבי העיר לחזק ולגבות כעת את משטרת ישראל, שעושה כנדרש את תפקידה לשמירת הסדר הציבורי בשעות אלה בדרום העיר ולהחזיר את החוק והסדר בהקדם".

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מקיים הערכת מצב לאחר הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מקיים הערכת מצב לאחר הפגנת מבקשי המקלט בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

"ההזנחה המתמשכת של דרום תל אביב כחצר האחורית, מתפוצצת בפנים של מי שקיבע אותה ככזאת", מסרה המתמודדת לראשות העיר תל אביב וח"כ לשעבר אורנה ברביבאי. "מגנה בתוקף את האלימות ומגבה את השוטרים בפעולתם להשבת הסדר".

"מי משופטי בג"ץ שהתירו לאריתראים להתגורר בתל אביב חשב היום שהוא טעה, שלאפשר לאריתראים להשתלט על דרום תל אביב ולהטיל אימה על התושבים היתה טעות פתאלית", הגיבה גם חברת הכנסת טלי גוטליב מטעם הליכוד. "אריתראים שזרו היום אלימות קשה לצפייה. ליבי עם השוטרים הגיבורים שמצאו עצמם בזירה איומה. לא אתפלא אם זה לא הטריד אף שופט ברחביה - בה אין אריתראים".

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

סיגל קוק אביבי, פעילת זכויות אדם, אמרה לוואלה! כי "בחודשים האחרונים תומכי המשטר עסוקים בלנרמל את עצמם, דרך כנסי תרבות באירופה, גרמניה, שוויץ, דנמרק, קנדה ומקומות נוספים. מתנגדי המשטרה אמרו שזה לא ייתכן, שלא יכול להיות שיגייסו כסף בשביל המשטר. בקנדה ומדינות באירופה קמו על הרגליים ואמרו זה לא יקרה והצליחו למנוע אותם, לא רק עכשיו אלא גם בעתיד, שתומכי משטר לא יורשו לפעול באופן ציבורי. הקהילה הבינלאומית והישראלית פנתה למשטרה בישראל, שלחו להם מכתבים. אני דיברתי ביום חמישי עם מנהל המטה של שר הפנים משה ארבל. אני אישית אמרתי שאם הוא לא יעצור את הכנס יהיה גיהנום. הוא אמר שזאת לא האחריות שלו, שאפנה למשטרה. אמרנו שהכנס הולך לייצר מהומה גדולה יותר ממה שהמשטרה מכירה".

"הקהילה לא מוכנה שזה יקרה יותר", המשיכה, "הם אומרים שלתת לתומכי המשטר לפעול באופן חופשי לא רק פוגע פוליטית אלא גם פיזית - הם מתנכלים להם ורוצחים אותם. בקהילה אומרים 'ארבע שנים הצלחנו להחזיק את עצמנו בשקט, אנחנו לא יכולים יותר'. אף אחד לא התייחס. המשטרה נכנסת בהם ברבאק ויורה בהם כדורי חיים. מתי הרימו מקלות ואבנים? כשהמשטרה מנעה להתקרב לאזור הכנס, זה קרה רק כשלא נתנו למחות. באירופה שרפו את אזור הכנס".

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

לפי הערכות רשות האוכלוסין וההגירה, בישראל חיים קרוב ל-18 אלף אזרחי אריתריאה. המדינה הדיקטטורית, שנשלטת על ידי איסאייס אפוורקי, מחילה גיוס חובה ללא תאריך שחרור על כל אזרחיה ומונעת מהתושבים זכויות פוליטיות, חופש עיתונות וחופש ביטוי. מי שמתנגד עומד בפני עונשי מאסר ממושכים ואף עינויים. עם זאת, ישראל לא בוחנת אם המגיעים הם אכן מתנגדים למשטר, וכך נכנסים גם תומכיו ולא מורחקים חזרה.

ארגוני הפליטים ניסו להתריע על העימותים הצפויים לקראת האירוע. חגיגות העצמאות של השגרירות מעלות את המתיחות לפני השטח, ומלוות מדי שנה באלימות ופצועים רבים, משני הצדדים. בתקופה האחרונה נראו מחאות אלימות מהרגיל בערים במהלך חגיגות השגרירות בערים נוספות בעולם - אך המשטרה לא נערכה בהתאם להיתכנות שיגיעו גם לכאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully