וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נרדמנו בשמירה": הכשל המודיעיני של המשטרה בהפגנות מבקשי המקלט בדרום תל אביב

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 20:12

העימותים שפרצו היום בהפגנות בין מתנגדי ותומכי המשטר האריתראי הובילו לפי שעה לפציעתם של עשרות בני אדם. אולם כעת מתברר כי ניתן היה לצפות את האלימות הקשה שגרר הפסטיבל של הנציגות האפריקאית. "התעלמו מהמודיעין שהצטבר לקראת ההתפרצות", אמר בכיר במשטרה

פצועים בהפגנת מבקשי מקלט בתל אביב/צילום: יותם רונן

המהומות שפרצו מוקדם יותר היום (שבת) ברחובות דרום תל אביב הציפו את הקרבות הפנימיים העזים שמתחוללים בתוך הקהילה האריתראית בין התומכים והמתנגדים למשטר במדינה האפריקנית. לפי שעה, יותר מ-160 בני אדם נפצעו, בהם שמונה במצב קשה וכ-30 שוטרים שנפצעו בעימותים באורח קל. מפכ"ל המשטרה עדכן כי בשעה זו המצב בשליטה והשטח רגוע, אולם גורמים במשטרה טוענים שמדובר בכשל מודיעיני: "נרדמנו בשמירה, התעלמו מהמודיעין שהצטבר לקראת ההתפרצות", אמרו בכירים בארגון. בתוך כך, במח"ש הודיעו כי פתחו בחקירת כמה אירועים שהתרחשו בעתה מחאה היום - ובהם ירי של שוטרים לעבר מפגינים וירי באוויר.

העימותים פרצו על רקע פסטיבל שקיימה השגרירות האריתראית ברחוב יד חרוצים שבדרום תל אביב. המפגינים, מתנגדי המשטר, מוחים נגד התנהלות המשטר בארץ מוצאם וטוענים כי זו עדיין רודפת אותם באמצעות נציגויותיה בעולם. "למה אנחנו צריכים להימלט מהמדינה שלנו?", אמר אחד המפגינים בתל אביב לסוכנות הידיעות רויטרס, "למה המשטרה הישראלית מאפשרת להם לחגוג לדיקטטור הזה? אנחנו מתנגדים לזה - למה אני צריך לחפש כאן מקלט?".

את ההתנגדות העזה של מבקשי המקלט לפסטיבל, כך מסתבר, ניתן היה לצפות. חגיגות העצמאות של השגרירות מעלות את המתיחות לפני השטח, ומלוות מדי שנה באלימות ופצועים רבים, משני הצדדים. בתקופה האחרונה נראו מחאות אלימות מהרגיל במהלך חגיגות השגרירות בערים נוספות בעולם - אך המשטרה, כך מתברר, לא נערכה בהתאם להיתכנות שיגיעו גם לכאן.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בתדרוך בתחנת שרת, בעקבות הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות משטרת ישראל
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בתדרוך בתחנת שרת, בעקבות הפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/דוברות משטרת ישראל
ונדליזם בהפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023. יותם רונן
ונדליזם בהפגנת מבקשי מקלט אריתראים, תל אביב, 2 בספטמבר 2023/יותם רונן

לפני כשבוע, שלח ארגון "תקווה חדשה לאריתראים" מכתב למשטרה ובו התריע מפני הנפיצות של הפסטיבל שמתוכנן בשגרירות באריתראה. במכתב כתבו כי "ביום שבת שגרירות אריתריאה בישראל מתכננת אירוע פוליטי, האירוע המתוכנן מלווה באיומים של תומכיו - ובאותו מידה מתוכננת הפגנת התנגדות מצד המתנגדים לדיקטטורה. בישראל היו בעבר אירועים דומים כאלה שיצאו משליטה וגבו מחיר כבד מאנשים".

עוד ציין הארגון במכתב כי אירועים דומים של נציגויות אריתראה בעולם בוטלו בעקבות החשש מהתפרצות אלימה: "אירועים כאלה התרחשו במהלך חודשי יולי אוגוסט ברחבי העולם, כגון גרמניה, שוודיה, בריטניה, קנדה וארצות הברית - האירועים שצוינו הופסקו עקב אלימות קשות שסיכנה חיים הן של תומכים ומתנגדים והן של אזרחים מקומיים".

הארגון אף הגדיל לעשות וצירף במכתב לינק לפוסט שעלה בפייסבוק ובו תיעוד התארגנות של מתנגדי המשטר לקראת הפסטיבל.

תיעוד ממצלמות האבטחה של מסעדת "בכור את שושי"

תיעוד מהומות מבקשי המקלט מאריתריאה, מסעדת בכור את שושי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א לחוק זכויות יוצרים

במכתב נוסף, שנשלח למשטרה ביום חמישי האחרון מטעם שבעה ראשי כנסיות אריתריאיות של מתנגדי המשטר, בניסיון למנוע את האירוע נכתב "שהיה ידוע מראש שיוביל לאלימות כפי שהיה בחו"ל".

"אנו המנהיגים הדתיים של הכנסיות האריתראיות בישראל פונים אליכם בבקשה למנוע את האירוע שמארגנת קבוצה מקרב תושבי אריתראה המתגוררים בישראל", כתבו המנהיגים הדתיים, "מארגני האירוע מנסים להעביר מחלוקת פוליטית פנימית באריתראה למדינות אחרות בעולם, שבהן יש קבילות אריתראיות, ובך הם גורמים להתססה של הרוחות".

עוד הוסיפו המנהיגים דוגמאות ממדינות נוספות שביטלו את האירועים: "מדינות מסוימות במערב, כגון הולנד, בריטניה וקנדה, אסרו לקיים אירועים מהסוג שמתוכנן כעת בתל אביב, בעקבות אלימות שנלוותה לאירועים הללו שהתקיימו בשבדיה, ארצות הברית וגרמניה", כתבו והפצירו במשטרה: "לאור האמור לעיל, במטרה למנוע התלהטות יצרים שסופה עלול, חלילה, לגרום לאסון, אנו מבקשים שלא לאפשר את קיום האירוע המתוכנן".

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

"במשך שבוע שלם נציגי ההנהגה האריתראית פנו למשטרה בניסיון לבטל את האירוע של השגרירות ולמנוע את ההתנגשות, המשטרה התעלמה - ועכשיו היא יורה עליהם רימוני הלם וכדורי ספוג", נמסר מטעם המוקד לפליטים ולמהגרים וארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט. "המפגינים ביקשו למחות על ההתערבות הבוטה של שגרירות אריתריאה בחייהם של מי שברחו מהדיקטטורה האכזרית. שגרירויות אריתריאה בעולם רודפות את מבקשי המקלט, ובמדינות אחרות אירועי השגרירות בוטלו בדיוק מהחשש להתלקחויות כפי שאנו רואים מול עינינו כעת. את המחדל המדמם הזה היה אפשר וצריך למנוע".

סיגל קוק אביבי, פעילת זכויות אדם, אמרה לוואלה! כי "בחודשים האחרונים תומכי המשטר עסוקים בלנרמל את עצמם, דרך כנסי תרבות באירופה, גרמניה, שוויץ, דנמרק, קנדה ומקומות נוספים. מתנגדי המשטרה אמרו שזה לא ייתכן, שלא יכול להיות שיגייסו כסף בשביל המשטר. בקנדה ומדינות באירופה קמו על הרגליים ואמרו זה לא יקרה והצליחו למנוע אותם, לא רק עכשיו אלא גם בעתיד, שתומכי משטר לא יורשו לפעול באופן ציבורי. הקהילה הבינלאומית והישראלית פנתה למשטרה בישראל, שלחו להם מכתבים. אני דיברתי ביום חמישי עם מנהל המטה של שר הפנים משה ארבל. אני אישית אמרתי שאם הוא לא יעצור את הכנס יהיה גיהנום. הוא אמר שזאת לא האחריות שלו, שאפנה למשטרה. אמרנו שהכנס הולך לייצר מהומה גדולה יותר ממה שהמשטרה מכירה".

"הקהילה לא מוכנה שזה יקרה יותר", המשיכה, "הם אומרים שלתת לתומכי המשטר לפעול באופן חופשי לא רק פוגע פוליטית אלא גם פיזית - הם מתנכלים להם ורוצחים אותם. בקהילה אומרים 'ארבע שנים הצלחנו להחזיק את עצמנו בשקט, אנחנו לא יכולים יותר'. אף אחד לא התייחס. המשטרה נכנסת בהם ברבאק ויורה בהם כדורי חיים. מתי הרימו מקלות ואבנים? כשהמשטרה מנעה להתקרב לאזור הכנס, זה קרה רק כשלא נתנו למחות. באירופה שרפו את אזור הכנס".

הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023. דוברות המשטרה, אתר רשמי
הפגנת מבקשי מקלט אריתראים בתל אביב, 2 בספטמבר 2023/אתר רשמי, דוברות המשטרה

רק בתחילת החודש, יותר מ-50 בני אדם נפצעו ועשרות נעצרו בשטוקהולם לאחר שמתנגדי המשטר באריתריאה הסתערו על אירוע שנערך בבירת שוודיה ואורגן על ידי תומכי המשטר - כך דווח ב"גרדיאן" הבריטי. שם, כ-1,000 מפגינים אריתראים פרצו מחסום משטרתי, הפילו את אוהלי הפסטיבל והציתו דוכנים וכלי רכב. במשטרה המקומית מסרו כי בין 100 ל-200 בני אדם נעצרו במסגרת העימותים.

גם בחודש שעבר, עימותים דומים התרחשו בעיר גיסן שבמערב גרמניה - כך דיווחה סוכנות הידיעות האמריקנית AP. במשטרה הגרמנית דיווחו אז כי 22 שוטרים נפצעו בעימותים ועשרות מוחים נעצרו.

לפי הערכות רשות האוכלוסין וההגירה, בישראל חיים קרוב ל-18 אלף אזרחי אריתריאה. המדינה הדיקטטורית, שנשלטת על ידי איסאייס אפוורקי, מחילה גיוס חובה ללא תאריך שחרור על כל אזרחיה ומונעת מהתושבים זכויות פוליטיות, חופש עיתונות וחופש ביטוי. מי שמתנגד עומד בפני עונשי מאסר ממושכים ואף עינויים. עם זאת, ישראל לא בוחנת אם המגיעים הם אכן מתנגדים למשטר, וכך נכנסים גם תומכיו ולא מורחקים חזרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully