עלי חמינאי, איראן. רויטרס, עיבוד תמונה
עלי חמינאי, איראן/עיבוד תמונה, רויטרס

המודיעין האיראני מנסה להקים תשתית טרור שתפגע באישים בכירים בלב ישראל

עודכן לאחרונה: 2.9.2023 / 9:49

אחרי סדרת חיסולים בלב איראן שיוחסו למוסד, מחפשים האיראנים בשנה האחרונה את הנקמה בעורף הישראלי. הצצה למלחמת הצללים הרב ממדית שמנהל שב"כ נגד המודיעין האיראני שעסוק באיסוף מידע, הברחת אמצעי לחימה, מימון והכוונת פיגועים, כשמטרת העל היא יצירת כאוס בישראל

המכה הכבדה שטלטלה את משטר האייתולות וזרעה פחד ואימה בבכירי המשטר, הונחתה עליהם בנובמבר 2020. בפעולה שמיוחסת למוסד הישראלי, חוסל פרופסור מוחסן פח'ריזאדה מהאבאדי, אבי פרויקט הגרעין האיראני.

עצם חיסולו של המדען המוכשר, ששלט ביד רמה במספר מוקדי פיתוח של אמצעי לחימה במקביל ובהם הגרעין האיראני, וידע לפתור בעיות מורכבות, על אדמת איראן באמצעות רובוט נשלט מרחוק, היווה השפלה גדולה עבור מפקדי משמרות המהפכה ומיניסטריון המודיעין האיראני, שייעודם העיקרי הוא שימור המשטר והגנה על אישים בכירים. החיסול הצביע על חדירות גדולה של כלל המערכים בארץ רחבת הידיים, עלך אף איכות מעגלי האבטחה הקפדניים.

מוחסן פחריזאדה, אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן. -, אתר רשמי
אבי פרויקט הגרעין האיראני מוחסן פח'ריזאדה/אתר רשמי, -

לאחר מכן, הגיעו מכות כואבות נוספות. לפי פרסומים של גורמי אופוזיציה איראניים, המוסד הישראלי, היה אחראי לחבלה ולתקיפה במתקנים צבאיים ואף חיסל שוב בלב איראן מהנדסים, מדענים וראשי פרויקטים סודיים ובהם איוב אנטזארי, חסן סיאד חודאי, וקמארן מלאפור.

האיראנים החליטו על נקמה, והקצו לשם כך תקציב גדול ומשאבים כדי להגביר את המאמץ לפגוע בישראלים השוהים מחוץ לארץ, בטורקיה, במדינות באפריקה, בדרום אמריקה, באירופה ואפילו באיחוד האמירויות. אלא שפעם אחר פעם סוכלו תשתיות הטרור שבנו האיראנים על ידי קהילת המודיעין בישראל. כאילו לא די בכך, הם הסתבכו עם המדינות הזרות שבשטחן רצו לבצע פיגועים.

הטלטלה בצמרת המשטר האיראני המשיכה בעקבות הכישלונות לגבות מחיר מישראל על סדרה של חיסולים שיוחסו למוסד, ועל רקע החשש מחיסול בכירים איראנים נוספים. כשהדם האיראני רתח, הם קיבלו החלטה קרה והדיחו את ראש ארגון המודיעין הצבאי של משמרות המהפכה ח'סין טאאב, שכיהן בתפקיד משנת 2009. במקומו מונה מוחמד כאטמי שסימן מטרה מאוד ברורה: להשקיע מאמץ מודיעיני באיו"ש ובעורף ישראל, לצד המאמץ הגדול מאוד להגן על המשטר, למנוע חדירות של ישראל לאיראן, ולסכל חיסולים כמו בשנים האחרונות.

ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
עורר טלטלה ושאיפות נקם. ארונו של פח'ריזאדה, 30 בנובמבר 2020/רויטרס

שינוי המדיניות של גופי המודיעין האיראנים התרחש כשאנשי השב"כ מוכנים היטב למגמות השונות באיראן בפרט ובמזרח התיכון בכלל. ההבנה שאיראן תשלח יותר זרועות לכיוון ישראל, ולשם כך תפעיל שליחים רבים, ולא בהכרח רק ארגוני טרור היתה ברורה.

כבר בשנת 2016 במסגרת תכנון התוכנית הרב שנתית הציגו בכירי השב"כ למל"ל ולראש הממשלה כיוון פעולה והתעצמות תחת הכותרת : "איראן זה כאן", על רקע הבנה מבוססת מודיעין שלאורך זמן לא יוכלו האיראנים לספוג את המכות המיוחסות לישראל, וינסו להעביר את כובד המשקל מחו"ל לתוך ישראל. לשם כך, הם אמרו, צריך להיערך בארגון, מבנה, ודרכי פעולה מול שיטות חדשות שהתהוו בעולמות הריגול והסיכול, כמו הפעלות מרחוק באמצעות הרשת, תוך שימוש בישראלים ופלסטינים, כולל במאגרי מידע מקומיים.

כך למעשה, לפני שנתיים, במסגרת השינוי הארגוני שהוביל רונן בר, הוחלט להפוך את האגף לסיכול ריגול לאגף סיכול איומים ממדינות, שעובד בשיתוף פעולה עם המרחבים השונים בשב"כ, ועם כלל הגופים בקהילת המודיעין.

גורם ביטחוני בכיר הסביר, כי בניין הכוח החדש בארגון הפך את האגף החדש לגורם המודיעיני היחידי בישראל שיכול להסתכל על תשתיות טרור מאיראן ועד הקצה המבצע באיו"ש או בעומק ישראל, לייצר התמחויות בין היתר כלפי הטרור מאיראן ולדייק את שיטות הסיכול.

הלווית חסן סייד חודיאי, בכיר משמרות המהפכה שחוסל, טהראן, איראן, 24 במאי 2022. רויטרס
הלוויית בכיר משמרות המהפכה שחוסל חסן סייד חודאי, 24 במאי 2022/רויטרס

עוד הבהירו הגורמים לשעבר כי פרט לכך שכל הטיפול באיום מול האיראנים (לא כולל הטיפול בפרויקט הגרעין) התמקם באגף אחד. הוחלט לחבר בין ריגול לטרור. הגורם הביטחוני הבכיר הסביר כי בעבר האיראנים בעצמם יצרו הפרדה בין מיניסטריון המודיעין למודיעין של משמרות המהפכה. ברגע שבוצעו חילופי תפקידים בצמרת הארגונים, ואישים עברו עם הקשרים ואנשיהם, היטשטשו ההבדלים ביניהם ובהתאם נדרש היה לראות בהם גורם אחד, שיחד ולחוד מנסים לחדור את חומות השב"כ וצה"ל.

גורמים במערכת הביטחון לא תולים את המדיניות החדשה האיראנית להגביר את מאמצי החדירה לישראל רק בשינוי אישים בצמרת המודיעין, הרצון לנקמה, והשתנות טכנולוגית. המדיניות הזו היא גם כפועל יוצא מכך שהמלחמה בין אוקראינה לרוסיה שדרגה את מעמדה של איראן בעולם, מאחר שהצבא הרוסי הפך להיות תלוי באמל"ח ובמערכות הנשק של האיראנים. בהתאם לכך, הקשב של ארה"ב, אירופה ושאר המדינות שהתמקד בסין, ממוקד כעת ברוסיה ולכן יש פחות פניות לעסוק באיראן, שהפכה להיות מערערת היציבות הראשונה במזרח התיכון.

כל עוד המערב לא מטיל על איראן סנקציות וגובה ממנה מחיר על התוקפנות ומימון והכוונת טרור, מעריכים, גורמים במשרד הביטחון שהאיראנים יגבירו את המאמצים לפגוע בישראל ממספר צירים, כולל מירדן. זאת כפי שנחשף השבוע, לאחר ששב"כ חשף תשתית להברחת מטעני חבלה לבקעת הירדן. פרטי הפרשה המלאים לא הותרו עדיין לפרסום.

למרות הסנקציות שהוטלו על איראן, היא מצליחה לייצא נפט בדרכים שונות, לגרוף לכיסה כספים רבים ולממן טרור לא רק בצורה ישירה מטהראן אלא גם מלבנון, סוריה, עזה ואיו"ש. עיקר הכסף עובר באמצעות חלפני כספנים, מבריחים ומתווכים למפקדות החמאס, ג'יהאד אסלאמי, וארגוני טרור קטנים והתארגנויות חדשות כמו גוב אריות בשכם וחמושים במחנה הפליטים ג'נין. שיטת השלבים כוללת העברת כסף, סיוע בהברחות אמצעי לחימה, תחמושת, גיוס, הכוונה, תגמול על כל פיגוע ועידוד לבצע פיגועים נוספים. גורמים במערכת הביטחון הבהירו כי המודיעין האיראני פועל במגוון של שיטות וממספר זירות להברחות והעברות כספים.

ח׳סין טאאב, לשעבר ראש ארגון המודיעין הצבאי של משמרות המהפכה. Mahmoud Hosseini- תסנים, מתוך ויקיפדיה, אתר רשמי
הודח מתפקידו. ראש המודיעין הצבאי של משמרות המהפכה ח'סין טאאב/אתר רשמי, Mahmoud Hosseini- תסנים, מתוך ויקיפדיה

הפעילות הממומנת על ידי איראן באה לידי ביטוי במספר דרכים. הראשונה והבולטת ביותר היא שיטה שזכתה לכינוי "ריסוס טרור". היא כוללת ניצול של המצב הלא יציב באיו"ש, בעיקר מסיבות פוליטיות וכלכליות, של הרשות הפלסטינית החלשה ושל מנגנוני הביטחון הלא יעילים שלה כדי להזרים כספים גדולים מאוד למימון אמל"ח ופיגועים. היעד הוא הרג יהודים.

את רוב הפיגועים השב"כ מסכל. מתחילת השנה סוכלו למעלה מ-300 פיגועי ירי. אחד המקרים הבולטים של פעילות ישירה של האיראנים לגייס פלסטינים מאיו"ש לפעילות טרור נחשף באפריל השנה, לאחר שהשב"כ חשף ניסיונות של כוח קודס לגייס תושבים באיו"ש לביצוע פעילות טרור בישראל.

במסגרת הפרשה נעצרו לחקירת שב"כ שני תושבי איו"ש שחשפו בחקירה פנייה אליהם ברשת של הודא מהנא וחאג' מחמד רדואן, המכונה "מחמד בשיר", גורמים שהזדהו מטעם חיזבאללה. השניים הסכימו להבריח אמצעי לחימה לאיו"ש ולסחור בהם, תוך הסתייעות בגורמים פליליים בישראל. שני הפלסטינים שניהלו קשר עם הגורמים באמצעות תוכנה מוצפנת ומייל ייעודי, הסכימו גם לאסוף מידע על פעילות צה"ל באיו"ש ובישראל ולגייס פעילים נוספים עבור אותם גורמים לצורך קידום פעילות טרור. שני הפלסטינים, קיבלו כסף מהאיראנים במספר הזדמנויות.

הדרך השנייה הוא הטרור שהוגדר כ"ממוקד" ורגיש, וכולל ניסיונות קונקרטיים לייצר פיגועים נגד אישים בכירים בישראל תוך בחירת שיטת האיסוף על המטרה, ביצוע ובחירת עיתוי הפיגוע. בתחום הזה מצביעים גורמים במשרד ראש הממשלה על עלייה משמעותית.

לצד ניסיונות לבצע פיגועים יש את המודיעין הקלאסי שכולל שיטות ריגול שונות נגד ישראל. בדומה למאמץ הטרור האיראני גם כאן יש תשתיות רבות ומגוונות לאיראנים לאסוף מודיעין בעידן הרשתות החברתיות, ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים. חלק מהמאמץ נועד לאסוף מאגרי מידע, חברות נבחרות, אזורים גיאוגרפים, בסיסים צבאיים, תשתיות לאומיות ויש גם ריגול ממוקד והוא במגמת עלייה: ריגול על אישים בישראל.

תפיסת כלי נשק באיו"ש על רקע פלילי. דוברות משטרת ישראל
שיטת השלבים כוללת הברחת נשק. אמל"ח שנתפס באיו"ש/דוברות משטרת ישראל

במרבית המקרים במסגרת הריגול האיראני, אוספי המידע בישראל, כלל לא יודעים שהם אוספים מודיעין עבור האיראנים ובחלק מועט מאוד הגורמים יודעים שעבודתם משרתת את משטר האייתולות. אחת הפרשות הבולטות בשנים האחרונות התרחשה במרץ 2022. השב"כ חשף ציר גיוס והפעלה של אזרחים ישראלים על ידי חיזבאללה בחסות המודיעין האיראני, ועצר שני אזרחים ישראלים מהגליל המערבי. אחד מהם, סולטן עטאללה, דרוזי מהכפר ירכא (55) והשני (33)ראמי שאמי, מוסלמי מהכפר ג'דידה.

השניים הורשעו בעבר בהברחות סמים ביחד עם ח'סין שית, מבריח לבנוני הקשור לחיזבאללה, שבעבר אף ישב בכלא הישראלי. השניים נפגשו עם שית ועם מבריח נוסף, אכרם שית, בתורכיה בחורף 2021. בפגישה זו ביקש ח'סין שית מהשניים לממש הברחת נשקים לישראל בכוונה להטמין אותם בנקודות מסתור, שאותן ירוקנו מגויסים אחרים של חיזבאללה בישראל.

בנוסף התבקשו השניים לבחון את יכולותיהם לבצע פיגועים בישראל באופן עצמאי. לדברי גורמי ביטחון, עטאללה הבין שחסין שית הינו איש חיזבאללה, גם לנוכח העובדה ששית פירט את הרקע לבקשות ממנו: איראן רוצה להחזיר את השליטה שלה על האזור ומבקשת להתנקם בישראל על פעולותיה מולה וזאת באמצעות העברת נשק ל"תאים רדומים" של הארגון בישראל על מנת לחמש אותם ל"שעת צורך", במטרה לפגוע באנשים בכירים בישראל, קציני צבא ופוליטיקאים.

שב"כ קבע כי הגורמים שעומדים מאחורי ההברחה המתוכננת של האמל"ח הינם חיזבאללה ואיראן. לאחר מכן, התבקשו השניים לבצע בעצמם פיגוע חטיפה בישראל, ולעטאללה הובטח סכום כספי גבוה מאד במידה שיוכל לסייע בחטיפה של אנשים מישראל, בין אם בעצמו או בהעברת מידע על יעד מתאים לחטיפה. עוד ביקש ח'סין מעטאללה לסייע באיתור מקומות רגישים בתוך מדינת ישראל, בכדי לירות טילים עליהם בזמן מלחמה. במהלך חקירת הפרשה הוסגר תת מקלע מסוג MP5.

הציוד שקיבל היהודי מאיראן למשימת הריגול בישראל. 11 באוגוסט 2023. דוברות שב"כ, אתר רשמי
הציוד שקיבל היהודי תושב איראן שנעצר בנתב"ג לצורך ריגול/אתר רשמי, דוברות שב"כ

לפרשה זו קדמה חשיפת פרשה נוספת, בשנת 2021, שבמהלכה נהרג בכיר בארגון חיזבאללה בשירות איראן בשם חאג' ח'ליל ח'רב, שמקום מושבו בביירות. בעברו היה ח'רב ראש יחידה 1800 בארגון, שהתמקדה במבצעי מודיעין ופיגועים אל מול ישראל וכיום מקדם פעילות נגד ישראל משטח לבנון.

במקרה נוסף, חשף שב"כ בשבוע שעבר פעילות של מספר אזרחים ישראלים, תושבי כפר קאסם, בחשד לקבלת אמצעי לחימה איכותיים כשברשותם אותרו שני מטעני חבלה מתוצרת איראנית ואמל"ח רב נוסף. ימ"מ ושב"כ פשטו על מתחם מגורים בלוד ואותרו אזרחים ישראלים נוספים שהתכוונו להשתמש באחד מהמטענים התקניים למטרות פליליות.

החקירה בשב"כ התרחבה והעלתה, כי חיזבאללה פעל לגיוס והפעלה של תשתית מבריחים בישראל לטובת קליטת אמל"ח והפצתם לגורמים שונים, בהם גורמים פליליים. "פרשיה זו ממחישה פעם נוספת את המאמצים של גורמי טרור מחזבאללה ומאיראן לנצל את אזרחי ישראל הערבים לפעילות ביטחונית כנגד המדינה", אמר גורם בשב"כ.

בתחום הריגול הקלאסי, חשף השב"כ בראשית חודש אוגוסט השנה, מעצר של יהודי תושב איראן, בעל קרובי משפחה בישראל, שנחשד כי שיתף פעולה עם גורמי ביטחון איראניים. עם נחיתתו בישראל, עוכב ונחקר על ידי חוקרי שב"כ, והודה כי הגיע לבצע משימות, בהן איסוף מידע וצילום סמוי של יעדים שונים מטעם גורמי ביטחון איראניים.

היהודי איראני סיפר בחקירת השב"כ, כי נפגש עם גורמי ביטחון איראניים, תודרך לפני הגעתו לישראל וקיבל אמצעים לפעולות הריגול ובהם קופסת טישו שנועדה לטובת הסלקת אמצעי מצלם, טלפונים, מטענים ניידים וכסף. בחקירת השב"כ התברר כי במהלך הגעתו לישראל התבקש לבצע איסוף מידע על כתובות בישראל, שאותן אמור היה לקבל ממפעילו האיראני לאחר כניסתו באמצעות המכשיר הסלולרי. בתום החקירה הוחלט לגרשו מישראל.

נשיא איראן איברהים ראיסי בטקס חשיפת טילים בליסטיים בטהראן, 22 באוגוסט 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
אם יוסרו הסנקציות מאיראן, תתערער עוד היציבות במזרח התיכון. נשיא איראן בטקס חשיפת טילים בליסטיים, 22 באוגוסט 2023/עיבוד תמונה, רויטרס

המאמץ האיראני הנוסף מתמקד בהשפעה בתוך ישראל. לדברי גורמי שב"כ לשעבר, "האיראנים רוצים להעמיק את המתח בישראל, ויש פה לא מעט שסעים שניתן להרחיב, ללא קשר למחאות בימים אלו. תפקיד השב"כ לנטר, לזהות, לטפל ולנטרל בהם".

המקרה הבולט ביותר התרחש ברקע ההסתה הפרועה ברשתות החברתיות במהלך מבצע שומר חומות, שבמהלכו יצאו אזרחים ישראלים מהמגזר הערבי לפעול באלימות נגד יהודים. גורמים במערכת הביטחון טענו כי האירועים התרחשו על רקע הסתה פרועה ברשתות החברתיות, שעל רובה היו אחראים ארגוני טרור בהובלת חמאס, במימון איראני, אך גם האיראנים בעצמם לאחר מכן באופן ישיר.

המגמה הזו התרחבה, כולל בימים אלו, ולפי סקירות שהוצגו למל"ח בעת האחרונה, היא באה לידי ביטוי בעידוד הפצת פליירים הכוללים תוכן של הסתה, תליית שלטי חוצות, הדפסה של מסרים על חולצות וחמור מכך: עידוד אלימות וטרור בצורה ישירה. גורמי ביטחון הבהירו כי המטרה של האיראנים, בשונה משאר ארגוני הטרור היא לגרום לכאוס בישראל באופן כזה שיגביר את העיסוק של הממשלה ומערכת הביטחון בבעיות הפנימיות ויקטין את העיסוק באיראן ושליחיה. לצד פעילות ה"השפעה", פועלת איראן במרחב הסייבר למספר תכליות : איסוף מודיעין, שיבוש מערכות, גיוס, הפעלה והסתה.

גורמים בכירים במערכת הביטחון התריעו בפני בכירי ממשל בוושינגטון, דיפלומטים באירופה ופקידות בכירה באו"ם שאם יוסרו הסנקציות מעל איראן הם יגבירו את ערעור היציבות במזרח התיכון, ויקדמו יותר פיגועים בלב ישראל, כולל קפיצת מדרגה בהיקף הטרור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully