וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם "רובוט רוצח" שמופעל מרחוק: כך חוסל אבי תכנית הגרעין של איראן

18.9.2021 / 16:42

ניו יורק טיימס מפרסם פרטים חדשים על חיסולו של מוחסן פחריזאדה, עשרה חודשים אחרי המבצע הדרמטי שיוחס למוסד. מכונת הירייה שהופעלה מרחוק ארבה למדען הבכיר, שלא נשמע לאזהרות המודיעין האיראני ונסע לבדו - עד שרוסס וחוסל

בווידאו: ארונו של מוחסן פחריזאדה הגיע לבירה טהראן/צילום: רויטרס

המדען האיראני הבכיר מוחסן פחריזאדה חוסל על ידי מכונת ירייה אוטוטמית המופעל מרחוק, בפעולה מתוחכמת של המוסד - כך חושף היום (שבת) ניו יורק טיימס, בהתבסס על שיחות עם גורמים ישראליים, אמריקניים ואיראניים. דיווחים שונים על המבצע המתוחכם כבר פורסמו מאז החיסול בנובמבר, אך זה המפורט ביותר עד עתה.

פחריזאדה, הנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן, לא נשמע לאזהרות המודיעין האיראני, לפי הדיווח, ונסע ללא אבטחה. מכונת הירייה, המכונה "רובט רוצח", הוטמנה בטנדר שארב לכלי הרכב של המדען הבכיר - והופעלה ממרחק רב, ללא צורך בסוכנים בשטח.

ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, איראן, 30 בנובמבר 2020. רויטרס
ארונו של מוחסן פחריזאדה בהלוויה בטהראן, נובמבר/רויטרס

על פי התחקיר, פחריזאדה היה על הכוונת של ישראל במשך שנים ארוכות - 14 - אולם הוא סירב לשנות את אורח חייו ולרדת למחתרת. ב-2019, כך דווח, קידם המוסד את התכנית להתנקשות בו, כחלק משיתוף הפעולה הפורה עם ממשל טראמפ נגד תכנית הגרעין של איראן. באותה שנה, ראש המוסד דאז יוסי כהן עמד בראש השיחות עם בכירי הממשל, כולל הנשיא עצמו שפרש מהסכם הגרעין שנה קודם לכן.

אחרי שורת חיסולים של מדעני גרעין איראנים לפני כעשור, הידק המשטר את האבטחה סביב פחריזאדה, ככל שזה אפשר לו. בשל כך, התגבש הרעיון לנסות ולחסל אותו מרחוק, ללא צורך בנוכחות פיזית בשטח שהייתה עלולה להסתבך במקרה של כישלון המבצע.

מכונת הירייה, שמשקלה הכולל היה כטונה, פורקה לכמה חלקים כדי לאפשר את הברחתה לתוך שטחה של איראן. היא עברה התאמות מיוחדות לכלי הרכב שבו הוצבה, והותקנו בו מצלמות מעקב בנוסף לחומרי נפץ לטובת פיצוץ המתקן בתום השימוש בו.

מכוניתו של אבי תכנית הגרעין של איראן, מוחסן פחריזאדה, 27 בנובמבר 2020. AP
מכוניתו של פחריזאדה לאחר החיסול, נובמבר/AP

בפני המבצע החיסול המורכב, שלפי הדיווח זורז בשל ההבנה שעומד להתחלף הממשל בוושינגטון בכזה המעוניין בחידוש השיחות עם איראן, עמדו אתגרים לא מבוטלים. בין היתר, מפעילי מכונת הירייה קיבלו את התמונה מהשטח בעיכוב של 1.6 שניות והיה חשש שכל יריה שלה תוביל לתזוזה בכלי הרכב בשל הרתעה. הבינה המלאכותית של המערכת הייתה אמורה לחפות על כך.

מפעילי הרובט וידאו שפחריזאדה אכן נמצא מאחורי ההגה, ולא אשתו או בן משפחה אחר, באמצעות כלי רכב אחר שחסם את הכביש ואילץ את השיירה לבצע פניית פרסה. קצת לפני השעה 15:30, ביום שישי, 27 בנובמבר 2020, הופעלה מכונת הירייה כשפחריזאדה זוהה על ידי המפעילים, שגם ראו שאשתו יושבת לצדו.

15 יריות נורו בסך הכול, חלקן פגעו בפחריזאדה בכתף ובעמוד השדרה. הוא עוד הספיק לצאת מהרכב ולהתכופף לפני שנפגע פעם נוספת מהירי עד שקרס. כל המבצע נמשך פחות מדקה, ובסיומו אבי תכנית הגרעין של איראן כבר לא היה בחיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully