וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח באיראן: פחריזאדה נורה מנשק אוטומטי שהופעל מרחוק

עודכן לאחרונה: 30.11.2020 / 6:40

סוכנות הידיעות "פארס" פרסמה מידע חדש על ההתנקשות באבי תכנית הגרעין הצבאית, ולטענתה החיסול בוצע בנשק אוטומטי שהופעל מרחוק ולא על ידי חוליית מתנקשים כפי שדווח תחילה. עוד דווח כי הפעולה נמשכה כ-3 דקות בלבד וכי בעלי הרכב הממולכד יצא מהמדינה לפני חודש

בווידאו: מסע ההלוויה של מדען הגרעין האיראני הבכיר מוחסן פחריזאדה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" שמזוהה עם משמרות המהפכה פרסמה פרטים חדשים על ההתנקשות באבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן מוחסן פחריזאדה שמאירים את האירוע כולו באור חדש. לפי הדיווח, ההתנקשות בוצעה באמצעות נשק אוטומטי שהופעל מרחוק ולא על ידי חוליית מתנקשים.

לפי הדיווח, פחריזאדה ואשתו היו בדרכם לחופשת סוף שבוע בביתם בפרבר של טהראן. יחד איתם בשיירה היו שלושה כלי רכב של מאבטחים. בשלב מסוים כלי הרכב שהוביל את השיירה עזב אותה כדי לבצע בידוק מקדים של ביתו של פחריזאדה.

זמן קצר לאחר מכן נפתחה אש לעבר רכבו של פחריזאדה והוא נעצר. פחריזאדה יצא מהרכב כיוון שחשב שמכוניתו התנגשה בעצם כלשהו על הכביש או שיש בעיה במנוע. בשלב זה נורתה לעברו אש ממכונית הניסאן שהיתה במרחק 150 מטר.

מכוניתו של אבי תכנית הגרעין של איראן, מוחסן פחריזאדה, 27 בנובמבר 2020. AP
לא בוצע ע"י חוליית מתנקשים. זירת החיסול של פחריזאדה/AP

לפי החקירה, האש נורתה ממכונת ירייה שהיתה מורכבת על רכב הניסאן והופעלה בשלט רחוק. פחריזאדה נפגע משלושה כדורים - שאחד פגע בו בעמוד השדרה. כמה שניות לאחר שפחריזאדה נפגע רכב הניסאן ועליו מכונת היריה התפוצץ. לפי "פארס" פעולת ההתנקשות נמשכה כשלוש דקות בלבד, לא היו מעורבים בה מתנקשים והירי כולו בוצע בשלט רחוק. מהחקירה של גורמי הביטחון האיראנים עולה כי בעל רכב הניסאן עזב את איראן ב-29 באוקטובר.

פרטים אלו מנוגדים למה שהיה ידוע עד כה על ההתנקשות בפחריזאדה. לפי הדיווחים הראשוניים, הוא חוסל על ידי כמה חמושים שהגיחו אחרי פיצוץ של כלי רכב סמוך למכוניתו. הרשויות ברפובליקה האסלאמית מסרו פרטים מצומצים על ההתנקשות הדרמטית, אך רמזו ליד ישראלית בדבר והזהירו מפני נקמה חריפה.

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. רויטרס
הירי כולו בוצע בשלט רחוק. זירת החיסול סמוך לטהראן/רויטרס

בנוסף לכך, לפי התקשורת האיראנית, חומרי הנפץ הוטמנו מתחת לערימת עצים שהיו על כלי רכב מסחרי ישן בעיירה אבסרד, הסמוכה לטהראן, שמשמשת אתר נופש לאליטה האיראנית.

הפיצוץ הוביל לעצירת מכונית הניסאן של פחירזאדה, ובסוכנות הידיעות "תסנים" דווח כי לפחות חמישה חמושים ריססו את כלי הרכב. הוא פונה לבית חולים במסוק, אך שם קבעו הרפואים את מותו. תיעודים מהזירה הראו את המכונית מנוקבת בקליעי ירי ודם על הכביש.

הארון עובר ברחבי איראן

פחריזאדה, שארונו עבר היום בין מקדשים שיעיים ברחבי המדינה לפני שייקבר מחר, היה פרופסור לפיזיקה וקצין בשורות משמרות המהפכה, ובעבר דווח כי שרד ניסיון להתנקש בו. בעשור האחרון יוחסו למוסד שורת חיסולים של מדענים איראנים בניסיון לעכב את תכנית הגרעין.

ישראל טרם הגיבה להתפתחות באופן רשמי, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעת חשיפת ארכיון הגרעין ב-2018 "זיכרו את השם" של פחריזאדה. במערב אומרים כי הוא עמד בראש פרויקט הנשק הסודי "אמאד", אף שבטהראן מכחישים שהם אי-פעם תכננו לפתח נשק גרעיני.

יומיים אחרי החיסול, איראן שוקלת את צעדיה כדי שלא לספק תירוץ לארצות הברית לצאת לפעולה נרחבת בחודשיים שנותרו לממשל טראמפ.

אחרי דיון בדלתיים סגורות, הפרלמנט של איראן הצהיר היום כי "התגובה הטובה ביותר" תהיה "חידוש תעשיית הגרעין המפוארת של איראן" וביטול הנספח הנוסף להסכם הגרעין, שמאפשר פיקוח נרחב יותר. המחוקקים אמרו כי ההתנקשות מראה שישראל, ארצות הברית ובעלות בריתן הפכו "חצופות" במעשי "הטרור והחבלה" שלהן נגד איראן.

כל 290 חברי המג'לס קראו למנוע מפקחי סבא"א גישה לאתרי הגרעין, וחלקם מהם האשימו את הפקחים בהיותם "מרגלים" שייתכן שהובילו לחיסול של המדען הבכיר. עם זאת, מדובר בהחלטה הצהרתית בלבד, שכן הנושא נמצא בתחום אחריותו של חמינאי.

ארונו של המדען מוחסן פחריזאדה במקדש בעיר משהד, איראן, 29 בנובמבר 2020. רויטרס
מסע הלווייה יסתיים מחר. ארונו של פחריזאדה במשהד, היום/רויטרס

בעיתון הרדיקלי אל-כיהאן, המזוהה עם מחנה חמינאי, נכתב במאמר דעה שפורסם היום כי איראן צריכה לתקוף את חיפה אם ישראל אכן אחראית לחיסולו של פחריזאדה. המאמר החריף אפילו במונחים של העיתון נכתב על ידי הפרשן המקומי סדוללה זראי, שטען כי התגובות הקודמות של איראן על תקיפות ישראל בסוריה לא הלכו רחוק מספיק כדי להרתיע את ישראל.

לדבריו, פגיעה בחיפה והרג של אנשים רבים "ללא ספק יובילו להרתעה, משום שארצות הברית והמשטר הישראלי וסוכניו לא מוכנים לנהל מלחמה ועימות צבאי". הוא טען כי המתקפה על חיפה צריכה להיות גדולה יותר ממתקפת הטילים של איראן על הבסיסים האמריקניים בעיראק בתגובה לחיסול גנרל קאסם סולימאני.

פחריזאדה, שזכה לתיאור של "רוברט אופנהיימר האיראני", הוא המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב-2015 שהעלתה תהיות בנגוע לכוונות הפיתוח של טהראן. ארצות הברית הטילה עליו סנקציות ב-2008 בשל עיסוקו בפעילות הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully