וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגינים באיראן קוראים לנקום את חיסול המדען: "שתל אביב תישרף"

ברפובליקה האסלאמית זועמים אחרי ההתנקשות באבי תכנית הגרעין פחירזאדה, שאותה הם מייחסים לישראל. למרות הגינוי מאירופה החוששת מסיכול מאמצי ממשל ביידן לחדש את הדיפלומטיה מול איראן, זריף זועם. "מביש שיש מי שמסרב להתייצב נגד הטרור ולהסתתר מאחורי קריאות לאיפוק"

בווידאו: הפגנות ברחבי איראן בעקבות חיסול מדען הגרעין הבכיר/צילום: רויטרס

מפגינים בטהראן קראו היום (שבת) לנקמה על החיסול של המדען הבכיר מוחסן פחריזאדה, שנורה למוות אתמול על ידי מתנקשים באזור הבירה. איראן מאשימה את ישראל באחריות לחיסול של מי שנחשב לאבי תכנית הגרעין הצבאית שלה, ומבטיחה נקמה. בישראל ממשיכים לשמור על שתיקה, יממה אחרי הפעולה שמאיימת לטלטל את יציבות האזור בחודשיים שנותרו לכהונתו של הנשיא דונלד טראמפ.

המפגינים התכנסו מחוץ לפרלמנט בבבירה, כשהם שורפים את דגלי ישראל וארצות הברית, וכן את תמונותיהם של טראמפ ושל הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שרוצה לשוב למסלול הדיפלומטיה מול איראן. "נקמה פירושה שתל אביב תישרף באש", נכתב בעברית על אחד השלטים שנשאו המפגינים מחוץ למג'לס, לצד תמונותיו של פחריזאדה, האחרון בשורה של מדעני גרעין שחוסלו בעשור האחרון באיראן.

הפגנות באיראן לאחר חיסולו של מוחסן פחריזאדה, טהראן, 28 נובמבר. רויטרס
"נקמה פירושה שתל אביב תישרף באש". הפגנה בטהראן, היום/רויטרס

ההתנקשות מאיימת להצר עוד יותר את צעדיו של ממשל ביידן, ובאירופה גינו את "המעשה הנפשע" וקראו לשמור על נתיב פתוח למשא ומתן. עם זאת, שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, תקף את מדינות אירופה על שלא גינו מפורשות את ישראל.

"מתקפת הטרור נגד המדען שלנו גובשה ותוכננה ללא ספק על ידי משטר טרור ובוצעה על ידי שותפיו לפשע", צייץ זריף. "זה מביש שיש מי שמסרב להתייצב נגד הטרור ולהסתתר מאחורי קריאות לאיפוק", המשיך, בהתייחסו להודעה של גרמניה מוקדם יותר היום. "חסינות מעונש מעצימה את משטר הטרור שהותקפנות בדם שלו".

יו"ר הרשות השופטת של איראן, איברהים ראיסי, לצד גופתו של המדען מוחסן פחריזאדה, 28 בנובמבר 2020. טוויטר, אתר רשמי
ראש הרשות השופטת ראיסי לצד גופתו של פחריזאדה/אתר רשמי, טוויטר

אחרי החיסול, הודיע הפנטגון כי הוא מחזיר את נושאת המטוסים נימיץ למזרח התיכון, מהלך יוצא דופן מכיוון שהיא כבר הייתה בעבר באזור במשך חודשים. בפנטגון טענו לכאורה כי אין קשר לאירועים האחרונים, וציינו את צמצום הכוחות האמריקניים באפגניסטן ועיראק כסיבת ההחלטה, והבהירו כי "זה חכם להיות בעלי יכולות הגנה נוספות באזור כדי לעמוד בכל מצב".

ההתנקשות אירעה פחות משנה מאז חיסולו של גנרל קאסם סולימאני בבגדאד, שקירב את ארצות הברית ואת איראן למלחמה. כמה בכירים איראנים אותתו כי איראן תהיה מוכנה לפתוח מחדש במשא ומתן עם הממשל הדמוקרטי הנכנס, אך המנהיג העליון עלי חמינאי מסתייג מכך.

חמינאי הבטיח היום כי איראן תמשיך את עבודתו של פחריזאדה, וקרא "להעניש את מבצעי הפשע הזה ואת מי שהורה עליו". הנשיא חסן רוחאני אמר היום כי איראן תגיב "בזמן המתאים".

חיסולים ונסיונות חיסול של מדעני גרעין איראנים. 28 בנובמבר 2020. צילום מסך, צילום מסך
המדענים האיראנים שהיו על הכוונת בעשור האחרון/צילום מסך, צילום מסך

המבצע המורכב ממזרח לטהראן, שלפי הדיווחים באיראן כלל פיצוץ רכב מסחרי ממולכד ומטח ירי לעבר המכונית של פחריזאדה, עורר ביקורת גם בתוך ארצות הברית. בוושינגטון לא הגיבו באופן רשמי, אך טראמפ סיפק רמזים למעורבות אפשרית כששיתף ציוצים שדיווחו על האירוע, כולל של העיתונאי הישראלי יוסי מלמן.

הביקורת נשמעה בעיקר מהכיוון הדמוקרטי ומאלו שהיו מעורבים במגעים עם איראן בממשל אובמה. ראש ה-CIA לשעבר, ג'ון ברנן, שכיהן תחת אובמה, אמר כי ההתנקשות היא "פשע" ומעשה "פזיז במיוחד" העלול להביא למלחמה באזור. הוא הוסיף כי חיסולו "מסתכן בנקמה קטלנית" מצדה של איראן.

איראן הפרה את התחייבויותיה, כולל את הגבלות האורניום המועשר שמותר לה להחזיק, מאז שטראמפ החזיר את הסנקציות עליה כחלק ממדיניות "הלחץ המקסימלי". הממשל היוצא שאף לגבש הסכם חדש, שיכלול את תכנית הטילים של טהראן ואת פעילותה במזרח התיכון, אך המשטר האיראני דוחה זאת על הסף.

הפגנות באיראן לאחר חיסולו של מוחסן פחריזאדה, טהראן, 28 נובמבר. רויטרס
מפגינים בטהראן שורפים את תמונותיהם של בידן וטראמפ, היום/רויטרס
הפגנות באיראן לאחר חיסולו של מוחסן פחריזאדה, טהראן, 28 נובמבר. רויטרס
הפגנה באיראן, היום/רויטרס

אבי תכנית הגרעין האיראנית היה פרופסור לפיזיקה וקצין בשורות משמרות המהפכה, ובעבר דווח כי שרד ניסיון להתנקש בו. בעשור האחרון יוחסו למוסד שורת חיסולים של מדענים איראנים בניסיון לעכב את תכנית הגרעין. בנוסף לכך, בניו יורק טיימס דווח החודש כי סוכני מוסד אחראים לחיסולו של מספר 2 באל-קאעדה, שנורה למוות בטהראן באוגוסט יחד עם בתו.

פחריזאדה הוא המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב-2015 שהעלתה תהיות בנגוע לכוונות הפיתוח של טהראן. ראש הממשלה בנימין נתניהו אף הזכיר את פחריזאדה כגורם משמעותי בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני לפני כשנתיים וחצי.

"זיכרו את השם הזה", אמר נתניהו באפריל 2018. אתמול, לאחר החיסול, הוא רמז במעורפל לקשר אפשרי של ישראל. "אני לא יכול לספר לכם את כל מה שעשיתי השבוע", אמר בסרטון השבועי שהוא מעלה ברשתות החברתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully