וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול המדען הוא מכה קשה לאיראן, אך תכנית הגרעין תמשיך גם אחריו

28.11.2020 / 9:30

חשיבותו של מוחסן פחריזאדה הייתה ביכולותיו הניהוליות, אך התכנית השיגה התקדמות כה דרמטית שהיא כבר לא תלויה באדם כזה או אחר. בדומה לחיסולי העבר, מותו לא יגנוז את שאיפות הגרעין של טהראן. המציאות המתוחה שהותירו טראמפ ונתניהו תקשה על ביידן לשוב להסכם

בווידאו: תיעוד מזירת החיסול של אבי תכנית הגרעין האיראנית/צילום: רשתות חברתיות ולע''מ, עריכה: אסף דרורי

חיסולו של אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן מוחסן פחריזאדה אמש (שישי) הוא נקודת שיא בקמפיין הלחץ המקסימלי שניהלו ממשלו של הנשיא האמריקיני דונלד טראמפ וממשלתו של בנימין נתניהו נגד המשטר בטהראן. זהו המהלך האגרסיבי ביותר שבוצע נגד תכנית הגרעין האיראנית בארבע השנים האחרונות - יותר מתפיסת ארכיון הגרעין ויותר מהפגיעה במעבדת הצנטריפוגות בנתנז.

הפיזיקאי מוחסן פחריזאדה היה לתכנית הגרעין של איראן מה שהגנרל קאסם סולימאני היה לפעילותה האזורית החשאית. לחיסולו עשויה להיות השפעה דומה לזו שהייתה לחיסולו של סולימאני. לא בכדי הודה מפקד צבא איראן מוחמד באקרי כי מדובר במכה קשה למערכת הביטחון האיראנית.

נשיא איראן חסן רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בושהר, 13 בינואר 2015. AP
אינם תלויים עוד באדם כזה או אחר. הנשיא רוחאני בביקור בתחנת הכוח הגרעינית בושהר, 2015/AP

פחריזאדה אינו מדען הגרעין היחיד באיראן. מבחינה מדעית, תכנית הגרעין האיראנית השיגה התקדמות כה דרמטית שכבר אינה תלויה באדם כזה או אחר. חשיבותו של פחריזאדה הייתה ביכולותיו הניהוליות והארגוניות האישיות בכל הנוגע לתכנית הגרעין של טהראן ובדומיננטיות שלו בתוך מערכת הביטחון האיראנית.

עם זאת, לא צריך לחיות באשליה שיחד עם פחריזאדה חוסלה גם תכנית הגרעין האיראנית. חיזבאללה לא חוסל אחרי ההתנקשות בעימאד מורניה, חמאס לא חדל לשגר טילים אחרי שאחמד ג'עברי חוסל ואיראן לא יצאה מסוריה אחרי שסוליאמני נהרג.

מוחסן פחריזאדה, אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן. -, אתר רשמי
חשיבותו הייתה ביכולותיו הניהוליות ובדומיננטיות שלו. פחריזאדה/אתר רשמי, -

ישראל לא נטלה אחריות לחיסול. עם זאת, כמו במקרים קודמים בעבר תוך כמה שעות אמרו "גורמי מודיעין" ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל עומדת מאחוריו. מדיניות החיסולים של ישראל בשנים האחרונות הייתה כזו שהתמקדה בסיכול פעילות בהווה או בעתיד של היעד לחיסול ולא בנקמה על פעולות העבר. תכנית הגרעין הצבאית בראשה עמד פחריזאדה הוקפאה לפני כ-15 שנה. אחד מסימני השאלה המרכזיים סביב החיסול הוא אם פחריזאדה היה מעורב בימים אלה בפעילות כלשהי לחידושה.

האיראנים כבר הטילו את האחריות על ישראל ואף איימו בנקמה. חוסיין דהקאן, יועצו הצבאי של המנהיג העליון של איראן ומי שמסתמן כמועמד מוביל לנצח בבחירות לנשיאות איראן בחודש יוני, אמר כי ישראל מנסה לגרור את האזור למלחמה כוללת בימים האחרונים של ממשל טראמפ.

רגע לפני הסוף

חיסולו של פחריזאדה מגיע כחלק ממה שמסתמן כניסיון אמריקני-ישראלי לנצל עד תום את הזמן שנותר עד כניסתו של נשיא ארצות הברית הנבחר ג'ו ביידן לבית הלבן. ממשל טראמפ מנסה לסנדל את הממשל הבא ולהקשות עליו לחדש את המשא ומתן עם איראן ואת החזרה להסכם הגרעין מ-2015. אם אכן ישראל עומדת מאחורי החיסול, הרי שבהחלט ייתכן שאחד השיקולים של לגבי העיתוי נבע מהחשש שאחרי 20 בינואר יהיה פחות גיבוי אמריקני למהלכים מהסוג הזה.

בשלושת השבועות שעברו מאז הבחירות בארצות הברית הודיעו שר החוץ מייק פומפאו ושר האוצר סטיב מנוצ'ין בתיאום עם ישראל על שורה של סנקציות נגד גורמים איראנים. סנקציות נוספות צפויות להיות מוטלות כמעט מדי שבוע עד סיום כהונת טראמפ.

ביקורו של פומפאו באזור והפגישה המשולשת שאירגן בערב הסעודית עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן וראש הממשלה נתניהו רק לפני חמישה ימים היו גם כן כחלק מהמאמץ להגביר את הלחץ על איראן ולאותת לממשל ביידן על תיאום עמדות בין מדינות האזור לקראת כניסתו לתפקיד.

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. רויטרס
זירת ההתנקשות בפחריזאדה, אתמול/רויטרס

ביום רביעי פורסם בוואלה! NEWS כי הדרג המדיני הנחה את צה"ל להיערך לאפשרות של תקיפה אמריקנית באיראן לפני תום כהונת טראמפ. החיסול אולי מסביר חלק מהסיבה לאותה הנחייה. בניגוד לחיסול סולימאני עליו ארצות הברית לקחה אחריות והוביל למתקפת טילים איראנית מוגבלת על בסיסים אמריקנים בעיראק, כעת האיראנים יתקשו להגיב במהירות. אך תגובה איראנית כזו או אחרת היא רק עניין של זמן.

המתיחות באזור שגם בימי שגרה גבוהה מאוד, צפויה לעלות עוד יותר עד ל-20 בינואר. מי יודע אילו מהלכים יתרחשו עד אז. אחרי השבעתו, ביידן צפוי לפגוש מציאות מתוחה מאוד מול איראן שלא תקל על ניסיונותיו לחזור להסכם הגרעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully