וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי על חיסול פחריזאדה: "להעניש את האחראים ולהמשיך במאמץ הגרעין"

גיא אלסטר, ברק רביד וסוכנויות הידיעות

עודכן לאחרונה: 29.11.2020 / 11:13

המנהיג העליון באיראן והנשיא רוחאני האשימו את ישראל בהתנקשות באבי תכנית הגרעין, והזהירו מפני נקמה. האיחוד האירופי: "זהו מעשה נפשע והוא נוגד את עקרון הכבוד לזכויות האדם". בגרמניה קראו "לשמור על פתח לשיחות לקראת ממשל ביידן"

בווידאו: תיעוד מזירת החיסול של אבי תכנית הגרעין האיראנית/צילום: רשתות חברתיות ולע''מ, עריכה: אסף דרורי

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי גינה היום (שבת) את חיסול מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, ואמר כי ישנם שני נושאים שצריכים להיות בראש סדר העדיפויות של איראן: "להעניש את מבצעי ההתנקשות ושולחיהם, ולהמשיך את מאמציו המדעיים והטכנולוגיים בכל התחומים בהם היה מעורב". דבריו של חמינאי מצטרפים לשורה של גינויים ואיומים ברפובליקה האסלאמית מאז החיסול.

נשיא איראן חסן רוחאני האשים מוקדם יותר את ישראל בהתנקשות באבי תכנית הגרעין, והבהיר כי בטהראן יגיבו עליו "בזמן המתאים". בריאיון לטלוויזיה הרשמית במדינה, אמר רוחאני כי "החיסול לא יאט את קצב העבודה על תכנית הגרעין". הוא הוסיף כי "שוב, הידיים הרעות של היהירות העולמית הוכתמו בדם בגלל המשטר הציוני חסר הרחמים. ההתנקשות בפחריזאדה מראה את ייאושם של אויבינו ואת עומק שנאתם".

בנאום ששודר בטלוויזיה האיראנית הוסיף נשיא איראן כי "העם שלנו נבון יותר, ולא ייפול בפח של המשטר הציוני. איראן בוודאי תגיב למותו של המדען שלנו בזמן הנכון".

מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי, 9 באפריל 2020. AP
"להמשיך את המאמצים המדעיים והטכנולוגיים". המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי/AP

במהלך הלילה שלחה איראן מכתב רשמי למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, בטענה כי יש "אינדיקציות רציניות" לכך שישראל אחראית לחיסולו של פחריזאדה. עוד נכתב כי איראן שומרת לעצמה על הזכות לנקוט בכל פעולה שתידרש כדי להגן על עמה ועל האינטרסים שלה. הם הוסיפו שנשלח למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון, כי הם מצפים מהארגון לגנות את החיסול ולנקוט "בצעדים הכרחיים נגד מבצעיו".

"אני מזהיר מפני פעולות הרפתקניות מצד ארצות הברית וישראל נגד המדינה שלי, ובמיוחד בתקופה שנותרה לממשל האמריקני הנוכחי", כתב השגריר האיראני לאו"ם, מג'יד טחת-רבנאשי. "הרפובליקה האסלאמית שומרת על זכותה לנקוט בכל הצעדים ההכרחיים להגנה על אזרחיה ולשמירה על האינטרסים שלה".

עוד בוואלה!

איראן נכנסה למלכוד, ועשויה להגיב באמצעות שליחיה

לכתבה המלאה
נשיא איראן, חסן רוחאני במהלך פגישה בטהרן 8 בנובמבר 2020. AP
"המשטר הציוני חסר רחמים". רוחאני/AP

האיחוד האירופי גינה את החיסול, וכינה אותו "מעשה נפשע". בהודעה רשמית שהוציא האיחוד, נמסר כי "פקיד ממשל איראני וכמה אזרחים נהרגו בסדרת פיגועים אלימים. זהו מעשה נפשע והוא נוגד את עקרון הכבוד לזכויות האדם שהאיחוד האירופי מייצג". עוד נמסר בהודעה כי "הנציג העליון מביע את תנחומיו לבני המשפחה של האנשים שנהרגו, תוך איחולי החלמה מהירה לכל אדם שנפגע. בתקופות לא ודאיות אלה, חשוב מתמיד כי כל הצדדים יישארו רגועים וימנעו הסלמה שאינה לטובת אף אחד".

משרד החוץ הגרמני מסר כי חיסול המדען האיראני יחריף את המתיחות באזור וקרא למדינות לגלות איפוק. "חשוב לשמור על פתח לשיחות לקראת ממשל ביידן, כדי שניתן יהיה לפתוח את הסכסוך סביב תכנית הגרעין באמצעת משא ומתן", נמסר. "אנו קוראים לצדדים להימנע מכל צעד שיכול להוביל להחמרה נוספת של המצב".

עם זאת, הפנטגון הודיע מוקדם יותר כי הוא מחזיר את נושאת המטוסים נימיץ למזרח התיכון, מהלך יוצא דופן מכיוון שהיא כבר הייתה בעבר באזור במשך חודשים. בפנטגון ציינו את צמצום הכוחות האמריקניים באפגניסטן ועיראק כסיבת ההחלטה, והבהירו כי "זה חכם להיות בעלי יכולות הגנה נוספות באזור כדי לעמוד בכל מצב".

נושאת המטוסים האמריקנית USS Nimitz. 28 בנובמבר 2020. אי-פי, AP
חוזרת למזרח התיכון. נושאת המטוסים נימיץ/AP, אי-פי

בתוך כך, שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו הודיע כי המדינה הטילה סנקציות על ארבעה גופים בסין וברוסיה שתמכו בתכנית הטילים האיראנית. "נמשיך להשתמש בכל כלי הסנקציה שלנו כדי למנוע מאיראן לקדם את יכולת הטילים שלה", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

מוקדם יותר, האשימו בכירים נוספים באיראן את ישראל בחיסול. שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כינה את המתנקשים "טרוריסטים", והניח את הטענה כי קיימים סימנים למעורבות ישראלית. "הפחדנות הזו, לצד אינדיקציות רציניות למעורבות ישראלית, מעידה על נואשת", אמר. "איראן קוראת לקהילה הבינלאומית ובמיוחד לאיחוד האירופי לשים סוף לסטנדרטים הכפולים הללו ולגנות את הפעולה הזו".

חוסיין דהקאן, יועצו הצבאי של המנהיג העליון חמינאי, השתמש בלשון חריפה יותר. "בימיה האחרונים של בעלת בריתה המתגרה בגורלה, ישראל, שואפת להגביר את הלחץ על איראן ללכת למלחמה כוללת. נרדוף אחר רוצחי השהיד, ונגרום להם להתחרט על מעשיהם". לדברים הצטרף גם מפקד צבא איראן, מוחמד באקרי, שאמר כי "הטרוריסטים ומי שעומד מאחורי ההתנקשות בפחריזאדה צריכים לדעת שמחכה להם נקמה קשה".

מוחסן פחריזאדה, אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן. -, אתר רשמי
נהרג "בחסות אמריקה וישראל". המדען שחוסל, מוחסן פחריזאדה/אתר רשמי, -

הסגן של מזכ"ל חיזבאללה, שייח' נעים קאסם, התייחס אף הוא לחיסול פחריזאדה, ואמר כי בחירת התגובה על ההתנקשות היא בידי איראן. "אנו מגנים את הפיגוע הנורא הזה, ומאמינים שהתגובה לפשע הזה נתונה בידי הממשל באיראן", אמר בריאיון לרשת הטלוויזיה אל מנאר, המזוהה עם הארגון. לדבריו, פחריזאדה נהרג "בחסות אמריקה וישראל", וההתנקשות היא חלק ממלחמה נגד איראן והאזור.

איראן הפנתה את האשמותיה לעבר ישראל לאחר שפחריזאדה נהרג במארב סמוך לטהראן, וישראל סירבה להגיב. מוקדם יותר החודש, אמר מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה כי על בעלות בריתה של איראן באזור להיות מוכנות למקרה של "איוולת אמריקנית או ישראלית" במהלך שארית כהונתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
לא יאט את קצב העבודה על תכנית הגרעין". זירת חיסול פחריזאדה/אתר רשמי, ללא

למרות תגבור הכוחות במזרח התיכון, בפנטגון נמנעו מלהגיב על חיסותל אבי תכנית הגרעין באיראן, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיתף ציוצים בנושא, כולל של עיתונאים ישראלים. גם בישראל שומרים על שתיקה, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז בסרטון שפרסם בפייסבוק זמן קצר לאחר שחיסול: "עשיתי הרבה דברים השבוע, לא על הכול אפשר לספר".

אבי תכנית הגרעין האיראנית, שחוסל אתמול בטהראן, היה פרופסור לפיזיקה וקצין בשורות משמרות המהפכה, ובעבר דווח כי שרד ניסיון להתנקש בו. בעשור האחרון יוחסו למוסד שורת חיסולים של מדענים איראנים בניסיון לעכב את תכנית הגרעין. בנוסף לכך, בניו יורק טיימס דווח החודש כי סוכני מוסד אחראים לחיסולו של מספר 2 באל-קאעדה, שנורה למוות בטהראן באוגוסט יחד עם בתו.

פחריזאדה הוא המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב-2015 שהעלתה תהיות בנגוע לכוונות הפיתוח של טהראן. נתניהו אף הזכיר את פחריזאדה כגורם משמעותי בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני לפני כשנתיים וחצי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully