וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומר נפץ בערימת עץ ומטח ירי: כך חוסל אבי תכנית הגרעין של איראן

עודכן לאחרונה: 1.12.2020 / 9:22

כלי תקשורת במדינה אמרו כי מסחרית ממולכדת המתינה למכוניתו של מוחסן פחריזאדה בעיירת נופש של האליטה האיראנית ממזרח לטהראן. אחרי שנעצרה, כמה חמושים ריססו את כלי רכבו והוא מת בבית החולים

בווידאו: תיעוד מזירת החיסול של אבי תכנית הגרעין האיראנית/צילום: רשתות חברתיות ולע''מ, עריכה: אסף דרורי

אבי תכנית הגרעין של איראן, מוחסן פחריזאדה, חוסל על ידי כמה חמושים שהגיחו אחרי פיצוץ של כלי רכב סמוך למכוניתו - כך דיווחו היום (שישי) כלי תקשורת במדינה. הרשויות ברפובליקה האסלאמית מסרו פרטים מצומצים על ההתנקשות הדרמטית, אך רמזו ליד ישראלית בדבר והזהירו מפני נקמה חריפה.

על פי כלי התקשורת האיראניים, חומרי הנפץ הוטמנו מתחת לערימת עצים שהיו על כלי רכב מסחרי ישן בעיירה אבסרד, הסמוכה לטהראן, שמשמשת אתר נופש לאליטה האיראנית. הפיצוץ הוביל לעצירת מכונית הניסאן של פחירזאדה, ובסוכנות הידיעות "תסנים" דווח כי לפחות חמישה חמושים ריססו את כלי הרכב. הוא פונה לבית חולים במסוק, אך שם קבעו הרפואים את מותו. תיעודים מהזירה הראו את המכונית מנוקבת בקליעי ירי ודם על הכביש.

מכוניתו של אבי תכנית הגרעין של איראן, מוחסן פחריזאדה, 27 בנובמבר 2020. AP
מכוניתו של פחריזאדה אחרי המארב, היום/AP

בכירים באיראן שיגרו מסרים מאיימים לאחר החיסול, שמגיע לקראת סוף כהונתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והחשש מפני מהלך אמריקני בימים האחרונים של ממשלו.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כינה את המתנקשים - "טרוריסטים" וכתב בטוויטר כי "הפחדנות הזו, לצד אינדיקציות רציניות למעורבות ישראלית, מעידה על נואשות". הוא הוסיף כי "איראן קוראת לקהילה הבינלאומית ובמיוחד לאיחוד האירופי לשים סוף לסטנדרטים הכפולים הללו ולגנות את הפעולה הזו".

היועץ הצבאי של המנהיג העליון עלי חמינאי, חוסיין דהקאן,השתמש בלשון חריפה יותר. "בימיה האחרונים של בעלת בריתה המתגרה בגורלה - ישראל שואפת להגביר את הלחץ על איראן ללכת למלחמה כוללת. נרדוף אחר הרוצחים של השהיד ונגרום להם להתחרט על מעשיהם", צייץ דהקאן, שיתמודד בשנה הבאה על הנשיאות.

לדברים הצטרף גם מפקד צבא איראן, מוחמד באקרי: "הטרוריסטים ומי שעומד מאחורי ההתנקשות בפחריזאדה צריכים לדעת שמחכה להם נקמה קשה".

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
החיסול עלול לקרב את ארה"ב ואיראן למלחמה. זירת ההתנקשות/אתר רשמי, ללא

בפנטגון סירבו להגיב על ההתרחשויות באיראן, אך הנשיא טראמפ שיתף ציוצים בנושא, כולל של העיתונאי הישראלי יוסי מלמן. גם בישראל שומרים על שתיקה, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז בסרטון שפרסם בפייסבוק זמן קצר לאחר שחיסול: "עשיתי הרבה דברים השבוע, לא על הכול אפשר לספר"

פחריזאדה היה פרופסור לפיזיקה בשורות משמרות המהפכה, ובעבר אף שרד ניסיון להתנקש בו. טרם דווח מי אחראי להתנקשות, אך בעשור האחרון יוחסו למוסד שורת חיסולים של מדענים איראנים בניסיון לעכב את תכנית הגרעין. בנוסף לכך, בניו יורק טיימס דווח החודש כי סוכני מוסד אחראים לחיסולו של מספר 2 באל-קאעדה, שנורה למוות בטהראן באוגוסט יחד עם בתו.

פחריזאדה הוא המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב-2015 שהעלתה תהיות בנגוע לכוונות הפיתוח של טהראן. נתניהו אף הזכיר את פחריזאדה כגורם משמעותי בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני לפני כשנתיים וחצי.

"חלק מרכזי מהתכנית היה להקים ארגונים חדשים כדי להמשיך בעבודה", אמר נתניהו עם חשיפת מסמכי הגרעין. "כך בחר לעשות זאת ד"ר מוחסן פחירזאדה, ראש פרויקט אמאד. זיכרו את השם הזה".

מוחסן פחריזאדה, אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן. -, אתר רשמי
איראן ספגה מכה קשה עם חיסולו. פחריזאדה/אתר רשמי, -

פרויקט "אמאד" כלל עבודה על פיצוץ רגיש ביותר של חומר נפץ עוצמתי הדרוש לפצצה גרעינית. לפי דוח של סבא"א, איראן אף ערכה מודלים ממוחשבים של התקן נפץ גרעיני לפני 2005 ובין 2005 ל-2009, אך החישובים היו "לא שלמים ופגומים".

מייקל מולרוי, בכיר בפנטגון ומומחה למזרח התיכון, אמר כי מותו של פחריזאדה מהווה "נסיגה לתוכנית הגרעין האיראנית". לדברי מולרוי, "הוא היה מדען הגרעין הבכיר ביותר והאמינו שהוא אחראי לתוכנית הגרעין הסמויה של איראן". הוא אף העריך כי העובדה ששירת כקצין בכיר במשמרות המהפכה "תגביר את רצונה של איראן להגיב בכוח".

ישראל נקשרה לשורת חיסולים של מדעני גרעין באיראן בעשור הקודם, ובעוד כמה ימים יצוין יום השנ העשירי לחיסול של מג'יד שהריארי. הוא ואחרים חוסלו בזמן שהצנטריפוגות האיראניות הותקפו בווירוס "סטוקסנט", שפותח בידי ישראל וארצות הברית לצורך בלימת תכנית הגרעין האיראנית.

מלכוד לביידן

בכירים ישראלים אמרו השבוע לוואלה! NEWS כי הדרג המדיני הנחה בשבועות האחרונים את צה"ל להיערך לתרחיש של פעולה אמריקנית נגד איראן לפני עזיבת טראמפ. עם זאת, הבכירים הדגישו כי ההנחייה לא הובאה בשל מידע או הערכה נקודתית, אלא יותר בשל התקופה הרגישה בשבועות שנותרו עד חילופי הממשל בוושינגטון ב-20 בינואר.

ההתנקשות אירעה פחות משנה מאז חיסולו של גנרל קאסם סולימאני בבגדאד, שקירב את ארצות הברית ואת איראן למלחמה. המתיחות הגוברת במזרח התיכון צפויה להקשות על מאמציו של ביידן לחזור להסכם הגרעין, שנחתם כשהיה סגנו של ברק אובמה.

איראן הפרה את התחייבויותיה, כולל את הגבלות האורניום המועשר שמותר לה להחזיק, מאז שטראמפ החזיר את הסנקציות עליה כחלק ממדיניות "הלחץ המקסימלי". הממשל היוצא שאף לגבש הסכם חדש, שיכלול את תכנית הטילים של טהראן ואת פעילותה במזרח התיכון, אך המשטר האיראני דוחה זאת על הסף.

כמה בכירים איראנים אותתו כי איראן תהיה מוכנה לפתוח מחדש במשא ומתן עם הממשל הדמוקרטי הנכנס, אך המנהיג העליון מסתייג מכך.

פקחי סבא"א מפקחים על אתרי הגרעין כחלק מההסכם שתלוי על בלימה מאז הפרישה של ארצות הברית. מומחים מאמינים כי לאיראן יש מספיק אורניום מעושר ברמה נמוכה כדי לייצר שתי פצצות גרעין אם תבחר זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully