וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן בכוננות עליונה: טראמפ עשוי לנצל כל תירוץ למתקפה בסוף כהונתו

20.11.2020 / 20:43

איראן הורתה לבעלות בריתה ברחבי המזרח התיכון להיות בדריכות ולהימנע מיצירת מתיחות מול ארה"ב. בקשתה משקפת את החרדה האזורית ההולכת וגוברת לקראת סיום כהונתו של הנשיא, שהתנהלותו יוצרת חוסר ודאות לקראת חילופי השלטון עם יריבו ביידן

בווידאו: דובר בממשלת איראן מביע תקווה שממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

איראן הורתה השבוע לבעלות בריתה ברחבי המזרח התיכון להיערך בכוננות גבוהה ולהימנע מהסלמה ומתיחות ביחסיהן מול ארצות הברית. הבקשה - שהועברה על ידי בכיר במשמרות המהפכה דרך בגדאד - משקפת את החרדה האזורית ההולכת וגוברת מפני התנהגותו הבלתי צפויה של הנשיא דונלד טראמפ, וכן את חוסר הוודאות שנוצר בתקופת חילופי השלטון בוושינגטון לאחר ניצחונו של ג'ו ביידן.

בטהראן ישנה דאגה שהולכת וגוברת ממה שטראמפ, המסרב להכיר בתוצאות הבחירות, עשוי לעשות בימים האחרונים של נשיאותו - כשבין היתר ישנו חשש מתקיפה אפשרית על אחד הכוחות העוינים לארצות הברית באזור.

ביום חמישי הזהיר יועצו של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, בריאיון לסוכנות הידיעות אי-פי, כי כל מתקפה אמריקנית על איראן עשויה להביא למלחמה אמיתית באזור. "אנחנו לא מברכים על מלחמה. אין לנו כוונה להתחיל מלחמה", אמר חוסיין דהגאן, קצין לשעבר במשמרות המהפכה ושר הביטחון תחת הנשיא חסן רוחאני.

מצעד צבא איראן בטהראן 22 בספטמבר 2019. AP
כוננות לקראת תום כהונת טראמפ. מצעד צבא איראן בטהראן/AP

נראה כי החשש האוחז בטהראן אינו נעוץ במידע קונקרטי, ולמעשה, טראמפ הורה לאחרונה על הסגת הכוחות של צבא ארצות הברית מעיראק ואפגניסטן עד אמצע ינואר. עם זאת, פיטוריו של שר ההגנה מארק אספר יומיים לאחר הבחירות יצרו ספקולציות רבות האם הדבר קשור לתכנית רחבה יותר שכוללת מתקפה באזור המזרח התיכון.

עיראק, הנתפסת כזירה המרכזית ביותר למאבקים בין וושינגטון לטהראן, נחשבת לזירה פוטנציאלית. התקפות תכופות נגד שגרירות ארצות הברית בבגדאד בחודשים האחרונים הובילו את ממשל טראמפ המתוסכל לאיים במתקפה, מהלך שעורר משבר דיפלומטי, שאחריו הגיעו מסרים בלתי פורמליים של רגיעה כמה שבועות לפני מועד הבחירות.

שני מחוקקים שיעים בכירים בעיראק סיפרו כי יורשו של סולימאני, מפקד כוח קודס אסמאעיל קאני, העביר השבוע מסר מהשלטון בטהראן, עבור המיליציות השיעיות במדינה ופוליטיקאים שיעים. התוכן עבור הכוחות הלוחמים בחסות איראן היה ברור: התגייסו לצידנו כדי למנוע מטראמפ את ההזדמנות ליזום סבב אלימות חדש לפני עזיבתו. מהפוליטיקאים השיעים הוא ביקש: היו רגועים וחדלו בינתיים מהתקפות נגד הנוכחות האמריקנית במדינתכם.

עוד בוואלה!

האו"ם: איראן הפעילה צנטריפוגות מתקדמות באתר התת-קרקעי בנתנז

לכתבה המלאה
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהצהרה בבית הלבן, 13 בנובמבר 2020. AP
עשוי לצאת למבצע לפני עזיבתו. טראמפ, השבוע/AP

עם זאת, הוא הבהיר כי אם ארצות הברית אכן תבחר בתוקפנות - תגובה איראנית תגיע, והיא תעמוד "שווה בשווה עם סוג התקיפה", ציטט אחד המחוקקים את אמירתו של קאני.

אך שעות ספורות לאחר שקאני העביר את הודעת איראן בבגדאד - ובעודו היה בעיראק - נורה מטח רקטות לעבר האזור הבינלאומי בבירה בגדאד, וכמה מהן פגעו כמה מאות מטרים ממתחם שגרירות ארצות הברית. בתקיפה נהרג ילד ונפצעו חמישה אנשים נוספים.

ההתקפה - בניגוד להוראות להימנע מהסלמה - יכולה להצביע על אי הסכמה בין ובתוך ארגוני המיליציות השיעיות, או על תכנית מכוונת של הפלגים שמטרתה להעביר מסרים מעורבים ולשמור על ערפול.

במקביל, בלבנון, הזהיר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את שלוחות ופעילי הארגון להישאר ערניים במהלך השבועות שנותרו לטראמפ בבית הלבן. "כולנו צריכים להיות בכוננות גבוהה בחודשיים הקרובים כדי שזה יעבור בשלום", אמר נסראללה בריאיון לטלוויזיה המקומית בתחילת החודש, וקרא לאנשיו: "להיות מוכנים להתמודד עם כל סכנה, תוקפנות או פגיעה", ולהגיב עין בעין "אם הטיפשים בארצות הברית או בישראל ילכו כל כך רחוק".

אדם צופה בנאום של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בחנות בחולה, דרום לבנון, 29 בספטמבר. רויטרס
הזהיר את פעיליו. תושב לבנון צופה בנאום של נסראללה/רויטרס

בעלות הברית של איראן בירכו כולן על תבוסתו של טראמפ. בימי נשיאותו, המתיחות עם איראן עלתה מדרגה והגיעה לשיא בתחילת השנה עם ההתקפה האווירית של צבא ארצות הברית שהביאה לחיסולו של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני בשדה התעופה בבירת עיראק.

בתגובה, איראן פתחה אז במתקפה שכללה שיגורי טילים, ושכוונה לחיילים אמריקנים המוצבים במדינה. במתקפות נפצעו עשרות אנשי צבא ארצות הברית.

במהלך כהונתו, טראמפ גם משך את מדינתו באופן חד צדדי בשנת 2018 מהסכם הגרעין האיראני עם המעצמות, שנועד למנוע ממנה לפתוח נשק גרעיני. בנוסף, הוא הטיל מחדש את העיצומים על איראן, שהביאו לשיתוק כלכלתה. אולם, ממשל ביידן הנכנס הצהיר כי הוא מתכוון להצטרף מחדש או לדון מחדש בהסכם הגרעין משנת 2015.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully