וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם: איראן הפעילה צנטריפוגות מתקדמות באתר התת-קרקעי בנתנז

18.11.2020 / 10:49

דוח של סבא"א שהגיע לידי רויטרס מעלה כי טהראן החלה להזרים אורניום לצנטריפוגות מדור מתקדם, בניגוד להסכם הגרעין

בווידאו: דובר בממשלת איראן מביע תקווה שממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

איראן החלה להפעיל את הצנטריפוגות המתקדמות שלה באתר התת-קרקעי בנתנז - כך נכתב בדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שהגיע היום (רביעי) לידי רויטרס. הזרמת האורניום לסרכזות מדגם IR-2m היא הפרה נוספת של הסכם הגרעין עם המעצמות, שלפיו היא מורשית לאגור אורניום שהעושר רק בצנטריפוגות מהדור הראשון, ואלו הן היחידות שיכולות לפעול במתקן התת-קרקעי. על פי הדוח, המידע אומת על ידי סבא"א, המפקחת על ההסכם, ביום שבת.

לפי דוח של סבא"א משבוע שעבר, הצנטריפוגות הועברו ממפעל מעל הקרקע, שבו היא כבר מעשירה אורניום בצנטריפוגות מתקדמות, למקום תת-קרקע. המתקן עבר חבלה בחודש יולי, בפעולה שיוחסה לישראל ולארצות הברית. בנוסף לכך, נכתב כי איראן החלה בהתקנת צנטריפוגות IR-4 במתקן התת-קרקעי, אך לא מהדור השישי. במפעל פועלות 5,060 סרכזות מהדור הראשון.

תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז מהחודש שעבר/רויטרס

טהראן האיצה את פיתוח תכנית הגרעין מאז שממשל טראמפ פרש מההסכם ב-2018 והחזיר את הסנקציות עליה, והיא מקווה לשוב למשא ומתן עם הממשל העתידי של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן. אתמול דווח בניו יורק טיימס כי הנשיא היוצא דונלד טראמפ בחן את האפשרות לתקוף את האתר בנתנז בשבועות שנותרו לכהונתו, אך בכירים בממשלו הניאו אותו מכך אחרי שהזהירו כי הדבר עלול להצית סכסוך.

ברקע הדיווח על הפעלת הצנטריפוגות, עיראק וערב הסעודית פתחו היום לראשונה זה שלושה עשורים את מעבר גבול עראר בין המדינות. המעבר סגור מאז 1990 לאחר ששתי המדינות ניתקו קשר בשל פלישתו של סדאם חוסיין לכווית. בכירים עיראקים וסעודים, כולל השגריר של ריאד בבגדאד, סיירו שם היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully