וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת ממשל ביידן: ישראל מגבשת אסטרטגיה להשפיע על ההסכם עם איראן

18.11.2020 / 10:44

לפי בכירים ישראלים, שר החוץ אמר בתדרוך סגור לוועדת חוץ וביטחון כי ישראל צריכה להימנע מחזרה על הטעויות שהותירו אותה מבודדת בעת שממשל אובמה ניהל את המו"מ על הסכם הגרעין. משרד החוץ פועל להשפיע על וושינגטון בנוגע לתכני הסכם חדש, וצוות חדש הוקם לצורך כך

בווידאו: דובר בממשלת איראן מביע תקווה שממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

ישראל החלה לגבש אסטרטגיה לפתיחה במגעים מול ממשל ביידן בנושא האיראני כדי לנסות ולהשפיע על התכנים של הסכם גרעין חדש עם איראן אותו צפוי הנשיא החדש לנסות ולקדם - כך אמרו שני גורמים ישראלים בכירים ושני חברי כנסת שמעורים בנושא.

"אנחנו לא רוצים להישאר בחוץ פעם נוספת", אמר שר החוץ גבי אשכנזי בתדרוך סגור לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בשבוע שעבר, לפי שני חברי כנסת שנכחו בחדר. אשכנזי אמר כי ישראל צריכה להימנע מלחזור על טעויות העבר שגרמו לה להישאר מבודדת כאשר ממשל אובמה ניהל את המו"מ על הסכם הגרעין ב-2015.

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן בתדרוך ביטחוני, דלאוור, ארה"ב 18 בנובמבר 2020. רויטרס
צפוי לנסות לקדם הסכם גרעין חדש עם איראן. ביידן/רויטרס

בשנים 2013-2015, כאשר ממשל אובמה ושאר חמש המעצמות ניהלו את המו"מ עם איראן על הסכם הגרעין, ישראל התנגדה בחריפות לתהליך וכמעט שלא ניסתה להגיע להבנות עם הבית הלבן לגבי תכני ההסכם. במקום זאת, ישראל ניהלה קמפיין פומבי בינלאומי נגד הסכם הגרעין ששיאו היה נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקונגרס האמריקני במרץ 2015. נתניהו ארגן את הנאום יחד עם יו"ר בית הנבחרים דאז ג'ון ביינר מאחורי גבו של הנשיא אובמה.

אשכנזי אמר במהלך ישיבת ועדת החוץ והביטחון כי הגישה שננקטה בזמן ממשל אובמה הפכה את ישראל לכמעט לא רלוונטית לתהליך, וגרמה לכך שלא הייתה לה יכולת להשפיע על התוצאה הסופית ועל תכני הסכם הגרעין. לפי חברי כנסת שנכחו בישיבה, אשכנזי ציין כי משרד החוץ מעריך שממשל ביידן יממש את הבטחת הבחירות של הנשיא הנכנס לנסות ולחדש את ההסכם עם איראן. שר החוץ הדגיש כי גם יועציו של ביידן יודעים שבהסכם מ-2015 היו חולשות שיש לנסות ולתקן.

שר החוץ, גבי אשכנזי במהלך הצהרה לתקשורת לצד מקיבלו הגרמני הייקו מאס במשרד החוץ בירושלים 10 ביוני 2020. משרד החוץ, אתר רשמי
"לא רוצים להישאר בחוץ פעם נוספת". אשכנזי/אתר רשמי, משרד החוץ

גורמים ישראלים בכירים אמרו כי משרד החוץ הקים צוות מיוחד בראשות השר אשכנזי שיתמקד בגיבוש אסטרטגיה כיצד ישראל יכולה להישאר בתמונה של כל מו"מ עתידי בין ארצות הברית והמעצמות לבין איראן, וכיצד היא יכולה להשפיע על עמדת ממשל ביידן בנושא ועל תכני ההסכם.

אשכנזי אמר לחברי ועדת החוץ והביטחון כי המטרה היא שכל הסכם עתידי בין ארצות הברית והמעצמות לבין איראן יכלול מרכיבים שחשובים לישראל. הוא ציין שעל ישראל לשכנע את ממשל ביידן ליצור זיקה בין סוגיית הגרעין האיראני לבין תכנית הטילים של איראן ותמיכתה בטרור באזור. הוא הוסיף כי משרד החוץ החל במגעים ראשוניים עם אנשי צוותו של הנשיא ביידן. מדובר במגעים שנועדו ליצור ערוצי קשר ועדיין לא לדון במדיניות.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נואם בקונגרס. 3.3.2015. רויטרס
קו קיצוני. נתניהו בקונגרס האמריקני, 2015/רויטרס

בתוך ממשלת ישראל אין מדיניות אחידה בנושא האיראני. נתניהו מחזיק בקו קיצוני יותר מזה של שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ אשכנזי בכל הנוגע להסכם עתידי בין ממשל ביידן לבין איראן. שגריר ישראל בארצות הברית רון דרמר, שנחשב ליועץ המקורב ביותר לנתניהו, אמר השבוע כי ממשל ביידן יעשה טעות אם ינסה לחזור להסכם הגרעין עם איראן מ-2015. לפיכך לא ברור אם האסטרטגיה שיציע אשכנזי תהיה מקובלת על נתניהו.

עמדתו המוצהרת של ביידן היא לחזור להסכם הגרעין מ-2015 אם איראן תחזור בה מהפרותיה ותוותר על האורניום המועשר שצברה מאז שממשל טראמפ פרש מההסכם. בשלב השני ביידן מעוניין לדון עם איראן על הסכם רחב יותר ולטווח ארוך יותר.

אשכנזי אמר בישיבת ועדת החוץ והביטחון כי האיראנים התכוננו לחדש את המו"מ עם ארצות הברית גם בתרחיש שבו הנשיא המכהן דונלד טראמפ ינצח את הבחירות. אשכנזי אמר כי הוא לא בטוח איזה ממשל אמריקני היה מגבש עסקה שנחשבת בעייתית פחות מבחינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully