וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מקדם עם ישראל שטף סנקציות על איראן כדי למנוע מביידן לשוב להסכם הגרעין

8.11.2020 / 19:12

הממשל האמריקני היוצא, בתיאום עם ישראל ומדינות המפרץ, הכין "בנק מטרות" באיראן עליהן יוטלו סנקציות כל שבוע עד השבעת ביידן ב-20 בינואר. הן יתמקדו בטרור, טילים והפרת זכויות אדם. שליחו של טראמפ, אברמס, דן עם נתניהו בתכנית, ופומפאו יגיע לירושלים בשבוע הבא

בווידאו: נתניהו מברך את ביידן על זכייתו/צילום: לע"מ

ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מקדם תכנית להטלת שורה ארוכה של סנקציות על איראן בעשרת השבועות שנותרו עד השבעתו ג'ו ביידן לתפקיד הנשיא האמריקני ב-20 בינואר - כך נודע לוואלה! NEWS משלושה מקורות ישראלים וערבים שבקיאים בסוגיה. את התכנית מקדם ממשל טראמפ בתיאום עם ישראל ומדינות המפרץ, במטרה להקשות על ביידן לחזור להסכם הגרעין מול טהראן.

השליח האמריקני לנושא איראן, אליוט אברמס, הגיע היום (ראשון) לישראל ונפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם עם היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. אברמס צפוי להיפגש גם עם שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי.

המקורות הישראלים ציינו כי בהתייעצויות בין בכירי ממשל טראמפ לבכירים בממשלת נתניהו עלה חשש כבד כי ממשל ביידן יפעל להסרת חלק גדול מהסנקציות על איראן, אותן הטיל הנשיא הרפובליקני מאז הפרישה האמריקנית הסכם הגרעין. בצורה כזו הלחץ על איראן יפחת משמעותית והסיכוי למשא ומתן על החזרת הסכם הגרעין יעלה.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך הצגת תוכנית המאה 28 בינואר 2020. רויטרס
חוששים כי ביידן יפעל להסרת חלק גדול מהסנקציות על איראן. טראמפ ונתניהו/רויטרס

ממשל טראמפ - בעידודה ובסיועה של חלק מהמערכת המדינית-ביטחונית בישראל - הכין "בנק מטרות" איראניות עליהן יוטלו סנקציות. אברמס עצמו אמר בתדרוך סגור בימים האחרונים כי הממשל מתכוון להודיע מדי שבוע עד 20 בינואר על סנקציות חדשות נגד טהראן, כך לפי גורמים שמעורים בפרטים.

המקורות הישראלים מציינים כי מדובר בסנקציות שלא יעסקו בתחום הגרעין. זאת, מכיוון שקיים סיכוי רב שביידן יסיר סנקציות בתחום זה כדי לאפשר חזרה להסכם עם איראן מ-2015. במקום זאת, בממשל טראמפ יתמקדו בסנקציות כמו סיוע איראני לטרור, הפרת זכויות אדם ותכנית הטילים של איראן.

ביידן נואם בדלאוור. 7 בנובמבר 2020. רויטרס
ממשל טראמפ יפעל כדי להקשות עליו לחזור להסכם הגרעין מול איראן. ביידן/רויטרס

ההערכה בממשל טראמפ ובממשלת ישראל היא שביידן יתקשה מאוד להסיר עיצומים מהסוג הזה, וכך יישמר חלק מהלחץ על איראן - גם אם סנקציות אחרות יוסרו. במצב כזה, מעריכים בישראל, יהיה קשה יותר לממשל ביידן לקדם הסכם גרעין מחודש עם האיראנים.

"המטרה היא כמה שיותר סנקציות על איראן עד 20 בינואר", אמר מקור ישראלי שמעורה בפרטים. בכיר ערבי שעוסק בנושא הוסיף כי "המטרה של ממשל טראמפ היא להטיל סנקציות שביידן לא יוכל להסיר".

מקורות ישראלים טוענים כי המטה לביטחון לאומי, משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ תומכים במהלך הסנקציות של ממשל טראמפ. מנגד, גורמים במשרד הביטחון ובצה"ל הביעו הסתייגות לגביו וציינו כי אסור להיתפס לישראל כמי שפועלת יחד עם ממשל טראמפ לחבל בתכניות ממשל ביידן.

שר החוץ האמריקאי, מייק פומפאו במהלך הכרזה בבית הלבן על השבת הסנקציות נגד איראן 21 בפסטמבר 2020. רויטרס
יגיע לישראל בהמשך החודש לביקור שיעסוק בעיצומים על טהראן. פומפאו/רויטרס

לאחר הביקור בישראל, אברמס ימשיך לאיחוד האמירויות הערביות ובסעודיה - שתי בעלות הברית המרכזיות של ממשל טראמפ ושל ישראל במאבק נגד טהראן. גם האמירתים וגם הסעודים מודאגים מאוד מהמדיניות בה ינקוט ממשל ביידן בנושא האיראני.

הגעתו של אברמס לישראל היא הכנה לביקור נוסף של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו. הוא צפוי להגיע לישראל ב-18 בנובמבר, ולבקר בכמה מדינות נוספות במפרץ. גם ביקורו של פומפאו יעסוק בסנקציות שארצות הברית רוצה לקדם בחודשיים שנותרו עד כניסת ביידן לבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully