וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מזהירה את טראמפ: "כל מתקפה תיענה בתגובה מוחצת"

17.11.2020 / 13:34

הממשלה בטהראן שלחה את המסר לוושינגטון בעקבות הדיווח שלפיו נשיא ארה"ב שקל מהלך צבאי נגד תכנית הגרעין שלה. "כל מהלך נגד האומה האיראנית ייתקל בתגובה מוחצת"

בווידאו: דובר בממשלת איראן מביע תקווה שממשל ביידן יחזור להסכם הגרעין/צילום: רויטרס

איראן הזהירה היום (שלישי) כי כל מתקפה של ארצות הברית תגרור "תגובה מוחצת". הדברים של דובר הממשלה, עלי רביעי, מגיעים בתגובה לדיווח בניו יורק טיימס, לפיו הנשיא דונלד טראמפ שקל לתקוף אתר גרעין מרכזי באיראן, אך שוכנע לבסוף על ידי בכירים בממשל האמריקני שלא לנקוט בצעד שכזה, וזאת בשל הסיכון שהוא יוביל לסכסוך נרחב יותר מול טהראן.

"כל מהלך נגד האומה האיראנית ייתקל בתגובה מוחצת", אמר דובר הממשלה, שדבריו שודרו באתר הממשלה הרשמי. על פי הדיווח בניו יורק טיימס, במהלך פגישה עם יועציו הבכירים בחדר הסגלגל שהתקיימה ביום חמישי, שאל נשיא ארצות הברית אם קיימות אפשרויות לפעול נגד אתר גרעין מרכזי במדינה עקב דיווח על הפרת תנאי הייצור שאושרו לה.

בפגישה נכחו יועציו הבכירים ביותר של טראמפ בנושאי ביטחון לאומי, בהם סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ מייק פומפאו, ממלא מקום שר ההגנה החדש בממשל, כריסטופר מילר, והגנרל מארק מילי, ראש המטות המשולבים. בקשתו של טראמפ הגיעה יום לאחר שפקחי האו"ם טענו בדוח כי איראן העבירה צנטריפוגות מתקדמות מאתר העשרת האורניום הראשי שלה אל מתחת לאדמה, בצעד שמהווה הפרה של הסכם הגרעין בינה לבין המעצמות.

בכיר בממשל סיפר לעיתון כי היועצים שכנעו את הנשיא האמריקני שלא לנקוט בצעד שכזה, וזאת בשל הסיכון שהוא יוביל לסכסוך נרחב יותר מול טהראן. הבית הלבן סירב להגיב, כמו גם בקמפיין של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, הרוצה לשוב להסכם הגרעין עם איראן.

תמונת לוויין של מתקן הגרעין בנתנז, איראן, 21 באוקטובר 2020. רויטרס
המתקן הגרעיני בנתנז, בצילום לוויין מהחודש שעבר/רויטרס

לפי הניו יורק טיימס, כל תקיפה - בין אם הייתה מתבצעת בירי טילים ובין אם באמצעי סייבר - הייתה מתמקדת במתקן הגרעין בנתנז. לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מאגר האורניום המוחזק בו גדול כעת פי 12 מהכמות שאושרה במסגרת הסכם הגרעין, אותו עזב טראמפ ב-2018. בעבר דיווחה הסוכנות כי איראן לא אפשרה לפקחי גישה למתקן, חרף עדויות על פעילות אסורה בעבר.

בצל חילופי השלטון בארצות הברית, ממשל טראמפ עדיין נדרש להתמודד עם סוגיות ביטחוניות, בהן גם הסכם הגרעין עם איראן. תקיפה בשטחה הייתה עלולה לפגוע בעתיד במאמציו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שבכוונתו להחיות מחדש את הסכם הגרעין. בקמפיין של ביידן סירבו להגיב.

מאז שטראמפ פיטר בשבוע שעבר את שר ההגנה מרק אספר ובכירים בפנטגון, בכירים בצמרת הביטחונית האמריקנית הביעו דאגה כי הנשיא יפעל בזירה בשבועות האחרונים לכהונתו.

בסוף השבוע פורסם בניו יורק טיימס ובכלי תקשורת אחרים בארצות הברית כי שני סוכני מוסד חיסלו בטהראן את מספר 2 באל-קאעדה בהוראת ארצות הברית, בחודש אוגוסט האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully