וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ שקל לתקוף באיראן, אך שוכנע שלא על ידי בכירי הממשל

לפי הניו יורק טיימס, בכירים בממשל טענו כי נשיא ארה"ב שאל אם ניתן לפעול נגד תכנית הגרעין של טהראן, זאת בעקבות דיווח הפרת הסכם הגרעין. שורה של דמויות מפתח בצוותו, בהן פנס ופופמאו, הזהירו כי צעד כזה יחריף את העימות בין המדינות, והוא חזר בו

בווידאו: טראמפ עובר עם רכבו בהפגנת התמיכה בו בוושינגטון/צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בחן אפשרויות לתקוף באיראן כדי לפגוע בתכנית הגרעין שלה בשבועות הקרובים - כך דיווח הלילה (שלישי) הניו יורק טיימס. על פי הדיווח, במהלך פגישה עם יועציו הבכירים בחדר הסגלגל שהתקיימה ביום חמישי, שאל נשיא ארצות הברית אם קיימות אפשרויות לפעול נגד אתר גרעין מרכזי במדינה עקב דיווח על הפרת תנאי הייצור שאושרו לה.

לפי הדיווח, בפגישה נכחו יועציו הבכירים ביותר של טראמפ בנושאי ביטחון לאומי, בהם סגן הנשיא מייק פנס, שר החוץ מייק פומפאו, ממלא מקום שר ההגנה החדש בממשל, כריסטופר מילר, והגנרל מארק מילי, ראש המטות המשולבים. בקשתו של טראמפ הגיעה יום לאחר שפקחי האו"ם טענו בדוח כי איראן העבירה צנטריפוגות מתקדמות מאתר העשרת האורניום הראשי שלה אל מתחת לאדמה, בצעד שמהווה הפרה של הסכם הגרעי בינה לבין המעצמות.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בטקס לכבוד הוטרנים של צבא המדינה בבית קברות צבאי בארלינגטון. 11 בנובמבר 2020. רויטרס
שאל לגבי תקיפה בשבועות הקרובים. טראמפ, בשבוע שעבר/רויטרס

בכיר בממשל סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי היועצים שכנעו את הנשיא האמריקני שלא לנקוט בצעד שכזה, וזאת בשל הסיכון שהוא יוביל לסכסוך נרחב יותר מול טהראן.

"הוא ביקש אפשרויות, הם נתנו לו את התרחישים ובסופו של דבר הוא החליט שלא להתקדם", העיד הבכיר. לדברי בכירים בממשל שמעורים בפרטי הפגישה, אחרי שפומפאו והגנרל מילי תיארו את הסיכונים שבהסלמה צבאית, המשתתפים עזבו את הפגישה בתחושה כי האפשרות של תקיפה ירדה מהשולחן.

מלאי האורניום המועשר של איראן - 2.4 טון - הוא יותר מפי עשר מהמגבלה שנקבעה בהסכם הגרעין - 202.8 ק"ג. טהראן העשירה 337.5 ק"ג של אורנים ברבעון האחרון - קצת פחות מחצי הטון שייצרה בשני הרבעונים שקדמו לו, כך לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

הבית הלבן סירב להתייחס לדיווח.

לפי הניו יורק טיימס, כל תקיפה - בין אם הייתה מתבצעת בירי טילים ובין אם באמצעי סייבר - הייתה מתמקדת במתקן הגרעין בנתנז. לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, מאגר האורניום המוחזק בו גדול כעת פי 12 מהכמות שאושרה במסגרת הסכם הגרעין, אותו עזב טראמפ ב-2018. בעבר דיווחה הסוכנות כי איראן לא אפשרה לפקחי גישה למתקן, חרף עדויות על פעילות אסורה בעבר.

תמונות לווין של הנזק שנגרם למבנים כתוצאה מהפיצוץ במפעל סמוך לנתנז באיראן. 10 ביולי 2020. רויטרס
כל פגיעה במתקן עלולה הייתה להצית מלחמה. נתנז/רויטרס

בצל חילופי השלטון בארצות הברית, ממשל טראמפ עדיין נדרש להתמודד עם סוגיות ביטחוניות, בהן גם הסכם הגרעין עם איראן. תקיפה בשטחה הייתה עלולה לפגוע בעתיד במאמציו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שבכוונתו להחיות מחדש את הסכם הגרעין. בקמפיין של ביידן סירבו להגיב.

מאז שטראמפ פיטר בשבוע שעבר את שר ההגנה מרק אספר ובכירים בפנטגון, בכירים בצמרת הביטחונית האמריקנית הביעו דאגה כי הנשיא יפעל בזירה בשבועות האחרונים לכהונותו.

בסוף השבוע פורסם בניו יורק טיימס ובכלי תקשורת אחרים בארצות הברית כי שני סוכני מוסד חיסלו בטהראן את מספר 2 באל-קאעדה בהוראת ארצות הברית, בחודש אוגוסט האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully