וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמי מודיעין: ישראל אחראית לחיסול המדען האיראני; בטהראן מאיימים לנקום

עודכן לאחרונה: 29.11.2020 / 11:15

שלושה גורמים אמרו לניו יורק טיימס כי ישראל עומדת מאחורי חיסולו של מוחסן פחריזאדה סמוך לטהראן, וכי לא ברור עד כמה ארה"ב ידעה על המהלך מראש. הבית הלבן סירב להגיב. שר החוץ זריף קרא לקהילה הבינלאומית לגנות: "להפסיק את הסטנדרט הכפול"

בווידאו: תיעוד מזירת החיסול של אבי תכנית הגרעין האיראנית/צילום: רשתות חברתיות ולע''מ, עריכה: אסף דרורי

ישראל אחראית לחיסולו של אבי תכנית הגרעין האיראנית - כך אמרו היום (שישי) שלושה גורמי מודיעין לניו יורק טיימס. הם ציינו כי לא ברור טיב העדכון שהועבר לארצות הברית לפני הפעולה, אף שהשתיים חולקות מידע מודיעיני באופן תמידי. בבית הלבן סירבו להגיב לדברים.

מוקדם יותר בכירים באיראן האשימו את ישראל בחיסול. שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף כינה את המתנקשים - "טרוריסטים", ואילו חוסיין דהקאן, יועצו הצבאי של המנהיג העליון חמינאי, אמר כי "ישראל דוחפת למלחמה כוללת".

זריף ציין, "הפחדנות הזו, לצד אינדיקציות רציניות למעורבות ישראלית, מעידה על נואשת". הוא הוסיף כי "איראן קוראת לקהילה הבינלאומית ובמיוחד לאיחוד האירופי לשים סוף לסטנדרטים הכפולים הללו ולגנות את הפעולה הזו".

בהמשך, היועץ דהקאן, שמתמודד לנשיאות איראן בשנה הבאה, השתמש בלשון חריפה יותר. "בימיה האחרונים של בעלת בריתה המתגרה בגורלה - ישראל שואפת להגביר את הלחץ על איראן ללכת למלחמה כוללת. נרדוף אחר הרוצחים של הקדוש המעונה ונגרום להם להתחרט על מעשיהם".

לדברים הצטרף גם מפקד צבא איראן, מוחמד באקרי: "הטרוריסטים ומי שעומד מאחורי ההתנקשות בפחריזאדה צריכים לדעת שמחכה להם נקמה קשה".

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
"ישראל דוחפת למלחמה". תיעוד מזירת החיסול/אתר רשמי, ללא

בפנטגון לא מגיבים על ההתרחשויות באיראן, אולם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שיתף ציוצים בנושא, כולל של עיתונאים ישראלים. גם בישראל שומרים על שתיקה, אולם ראש הממשלה בנימין נתניהו רמז בסרטון שפרסם בפייסבוק זמן קצר לאחר שחיסול: "עשיתי הרבה דברים השבוע, לא על הכול אפשר לספר"

פחריזאדה, שחוסל היום בטהראן, שימש כפרופסור לפיזיקה בשורות משמרות המהפכה, ובעבר אף שרד ניסיון להתנקש בו. טרם דווח מי אחראי להתנקשות, אך בעשור האחרון יוחסו למוסד שורת חיסולים של מדענים איראנים בניסיון לעכב את תכנית הגרעין. בנוסף לכך, בניו יורק טיימס דווח החודש כי סוכני מוסד אחראים לחיסולו של מספר 2 באל-קאעדה, שנורה למוות בטהראן באוגוסט יחד עם בתו.

הוא המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב-2015 שהעלתה תהיות בנגוע לכוונות הפיתוח של טהראן. נתניהו אף הזכיר את פחריזאדה כגורם משמעותי בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני לפני כשנתיים וחצי.

מוחסן פחריזאדה, אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן. -, אתר רשמי
המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. פחריזאדה/אתר רשמי, -

הדיווחים על אודות החיסול באים על רקע חילופי השלטון בארצות הברית, והפרסומים לפיהם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מתכוון לפעול נגד טהראן לקראת סיום כהונתו.

בכירים ישראלים אמרו השבוע לוואלה! NEWS כי הדרג המדיני הנחה בשבועות האחרונים את צה"ל להיערך לתרחיש של פעולה אמריקנית נגד איראן לפני עזיבת טראמפ. עם זאת, הבכירים הדגישו כי ההנחייה לא הובאה בשל מידע או הערכה נקודתית, אלא יותר בשל התקופה הרגישה בשבועות שנותרו עד חילופי הממשל בוושינגטון ב-20 בינואר.

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
זירת החיסול סמוך לטהראן, היום/אתר רשמי, ללא

פחריזאדה חוסל סמוך לשעה 14:30 - שעון איראן. על פי דיווחי סוכנות הידיעות תסנים, רכב מסחרי מסוג ניסאן התפוצץ סמוך למכוניתו של של המדען הבכיר, סמוך לעיר אבסרד שבאזור טהראן. לאחר מכן המתנקשים פתחו בירי לעבר פחריזאדה ושומר ראשו. הוא פונה במסוק לבית החולים, שם נקבע מותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully