וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש תכנית הגרעין הצבאית של איראן חוסל באזור טהראן

עודכן לאחרונה: 29.11.2020 / 11:17

המדען מוחסן פחריזאדה, שהיה בכיר במשמרות המהפכה ואחרי לפרויקט הנשק הסודי, נורה למוות אחרי פיצוץ סמוך למכוניתו. בטהראן רמזו למעורבות של ישראל, והזהירו מפני נקמה. נתניהו, שסימן אותו ב-2018: "לא יכול לספר את כל מה שעשיתי השבוע". טראמפ שיתף ציוצים על החיסול

בווידאו: תיעוד מזירת החיסול של אבי תכנית הגרעין האיראנית/צילום: רשתות חברתיות ולע''מ, עריכה: אסף דרורי

אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן, מוחסן פחריזאדה, חוסל באזור טהראן - כך אמר היום (שישי) משרד ההגנה במדינה. לפי הדיווחים, המדען, שהיה גם בכיר במשמרות המהפכה, חוסל בעיר אבסרד, אחרי פיצוץ שהתרחש סמוך למכוניתו של המדען, שלאחר מכן היא רוססה בירי. עוד דווח בכלי תקשורת ברפובליקה האסלאמית כי שומר ראשו האישי חוסל יחד עמו וכן "שלושה עד ארבעה" חמושים.

תחילה, הסוכנות לאנרגיה אטומית של של איראן מיהרה להכחיש את הדיווח וטענה כי לא אירעה שום תקרית שמערבת מדעני גרעין. אולם, מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, איים זמן קצר לאחר מכן כי איראן תנקום את מותם של מדעני הגרעין במדינה. בהודעת משרד ההגנה האיראני, שפורסמה דקות ספורות אחר כך, צוין כי כשלו המאמצים להציל את חייו של המדען, שבאופן רשמי זכה לתואר ראש רשות החדשנות במשרד ההגנה, וכי מותו נקבע בבית החולים.

פחריזאדה, בן 59, היה דמות סתרים ולפי דיווחים שרד בעבר ניסיון התנקשות. טרם דווח מי אחראי להתנקשות, אך בטהראן רמזו כי ישראל מעורבת ואיימו בתגובה. בעשור האחרון יוחסו למוסד שורת חיסולים של מדענים איראנים בניסיון לעכב את תכנית הגרעין. בנוסף לכך, בניו יורק טיימס דווח החודש כי סוכני מוסד אחראים לחיסולו של מספר 2 באל-קאעדה, שנורה למוות בטהראן באוגוסט יחד עם בתו.

מוחסן פחריזאדה, אבי תכנית הגרעין הצבאית של איראן. -, אתר רשמי
סומן כגורם משמעותי בהובלת תכנית הגרעין. מוחסן פחריזאדה/אתר רשמי, -

פחירזאדה הוא המדען האיראני היחיד שהופיע בהערכת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ב-2015 שהעלתה תהיות בנגוע לכוונות הגרעיניות של איראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הזכיר את פחרזאדה כגורם משמעותי בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני לפני כשנתיים וחצי. "זיכרו את השם", אמר אז על פחירזאדה, שלדבריו עמד בראש התכנית הסודית "אמאד", שהייתה אחראית על ההיבט הצבאי של תכנית הגרעין. זו, לפי האו"ם, הופסקה ב-2003, אך נתניהו אמר אז כי המדען הבכיר מעורב בפרויקטים רגישים אחרים.

היום, זמן קצר לאחר הדיווחים על החיסול, הוא פרסם סרטון בו ציין את פועלו והדגיש: "עשיתי הרבה דברים השבוע - לא על הכול אני יכול לספר".

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. רויטרס
פיצוץ ואז חילופי אש. המכונית של פחירזאדה, אחרי שרוססה/רויטרס
תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
זירת החיסול סמוך לטהראן, היום/אתר רשמי, ללא

החיסול התרחש על רקע חילופי השלטון בארצות הברית, והפרסומים לפיהם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שפרש מהסכם הגרעין לפני שנתיים וחצי והטיל מחדש סנקציות, מתכוון לפעול נגד טהראן לקראת סיום כהונתו. טראמפ לא הגיב ישירות על ההתנקשות, אך שיתף בטוויטר דיווחים עליה, כולל של העיתונאי יוסי מלמן. בפנטגון סירבו להגיב.

בכירים ישראלים אמרו השבוע לוואלה! NEWS כי הדרג המדיני הנחה בשבועות האחרונים את צה"ל להיערך לתרחיש של פעולה אמריקנית נגד איראן לפני עזיבת טראמפ. עם זאת, הבכירים הדגישו כי ההנחייה לא הובאה בשל מידע או הערכה נקודתית, אלא יותר בשל התקופה הרגישה בשבועות שנותרו עד חילופי הממשל בוושינגטון ב-20 בינואר.

נתניהו לאחר חיסול אבי תכנית הגרעין באיראן: "עשינו הרבה השבוע, לא על הכול אפשר לספר"/צילום: לע''מ, עריכה: אסף דרורי

שר הביטחון בני גנץ שוחח בשבועיים האחרונים פעמיים עם ממלא מקום שר ההגנה האמריקני כריסטופר מילר, שהחליף את מארק אספר שפוטר על ידי טראמפ כמה ימים לאחר הבחירות לנשיאות. בכירים ישראלים אמרו כי השיחות הללו עסקו גם בנושא האיראני, במצב בסוריה ובמזכר ההבנות הביטחוני בין ישראל לארצות הברית.

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
המכונית פוצצה על הדרך הראשית. סמוך לטהראן, היום/אתר רשמי, ללא
תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
זירת החיסול באיראן, היום/אתר רשמי, ללא

הבכירים אמרו כי אם ממשל טראמפ יפעל נגד איראן ישראל צפויה לקבל התראה מראש. עם זאת, בשל חוסר הוודאות הרב, הצבא הונחה לוודא כבר כעת ששורה של מערכים נמצאים בכשירות. החשש בישראל הוא שבמקרה של תקיפה אמריקנית האיראנים עלולים להגיב צבאית נגד ישראל באופן ישיר, באמצעות המיליציות הפרו-איראניות בסוריה או חיזבאללה.

בימים האחרונים ביקר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בכמה מדינות, כולל בישראל ובערב הסעודית, ועסק בין היתר במאבק מול איראן. לפי גורמים בכירים, נתניהו השתתף בפגישה עם פומפאו ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שעסקה בין היתר באיראן. ערב הסעודית, כמו ישראל, רואה בה איום על ביטחונה. בריאד הוציאו הכחשה מעומעמת לדבר הפגישה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully