וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: סוכנים ישראלים חיסלו באיראן את מספר 2 באל-קאעדה

בניו יורק טיימס דווח כי אבו מוחמד אל-מסרי נורה למוות באוגוסט בטהראן יחד עם בתו - אלמנת הבן של בן לאדן. הירי בוצע מאופנוע ובהוראת ארה"ב, שם הוא מבוקש בשל חלקו בפיגועים באפריקה. באיראן מכחישים, ובזמנו תיארו את הקורבן בתור פרופסור להיסטוריה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

שני סוכנים ישראלים התנקשו באוגוסט בעבדאללה אחמד עבדאללה - השני בשרשרת הפיקוד של אל-קאעדה באיראן - כך דווח הלילה (שבת) בעיתון הניו יורק טיימס. עבדאללה בן ה-58 מואשם במעורבות בפיצוצים בשתי שגרירויות של ארצות הברית באפריקה, וכן בפיגוע במומבסה שבקניה ב-2002, שבו נהרגו שלושה ישראלים.

על פי הדיווח, הסוכנים פעלו בהוראת ארצות הברית וירו בעבדאללה מאופנוע ברחובות טהראן. אל-קאעדה ואיראן לא פרסמו את דבר מותו, וברפובליקה האסלאמית דווח בזמנו כי מדובר בפרופסור להיסטוריה ובבתו. טהראן הכחישה את הדיווח וכל נוכחות של פעילי אל-קאעדה בשטחה.

עבדאללה, הידוע בכינוי אבו מוחמד אל-מסרי, חוסל ב-7 באוגוסט, יום השנה להתקפות על השגרירויות. הוא נהרג יחד עם בתו, מרים בת ה-27, אלמנתו של חמזה בן לאדן, בנו של אוסאמה בן לאדן.

על פי הדיווח, לא ברור איזה תפקיד בהתנקשות מילאה ארצות הברית, שעקבה אחר תנועותיהם של אל-מסרי ופעילי קאעידה נוספים באיראן במשך שנים. השמועות על מות הבכיר מעולם לא אושרו עד כה. מסיבות לא ברורות, גם ארגון הטרור לא הודיע על מותו. בכירים איראניים הסתירו את דבר חיסולו ואף מדינה לא קיבלה על כך אחריות בפומבי.

עבדאללה אחמד עבדאללה, שחוסל בטהרן על ידי סוכנים ישראלים. 14 בנובמבר 2020. -, אתר רשמי
הואשם במעורבות בפיגועים שהובילו למותם של 228 בני אדם, עבדאללה אחמד עבדאללה/אתר רשמי, -

איראן מיהרה להכחיש את הדיווח, ופרסמה הצהרה בה נשללה כל נוכחות של פעילי אל-קאעדה בשטח המדינה. לדברי טהראן מדובר ידיעות כוזבות ישראל וארצות הברית מפיצות כדי לפגוע במוניטין שלה.

"מעת לעת, וושינגטון ותל אביב קושרות את איראן לקבוצות כאלה באמצעות שקרים ומדליפות מידע כוזב לתקשורת כדי להתחמק מהאחריות שלהן לפעילויות הנפשעות של ארגון הטרור הזה, וארגוני טרור נוספים באזור", מסר משרד החוץ של איראן.

עוד בוואלה!

סעודיה במסר לביידן: "למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני"

לכתבה המלאה

החיסול התרחש בתשע בערב, כך על פי הדיווח, בעת שעבדאללה נהג ברכב ולידו ישבה ביתו, כשלפתע הגיחו לידם שני חמושים רכובים על אופנוע וירו לעברם חמש יריות מאקדח המצוייד במשתיק קול.

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה יום למחרת - ב-8 באוגוסט - כי חמושים ירו בשניים ברחוב באסדראן בעיר חמש יריות - ארבע מהן פגעו במטרות והחמישית במכונית חולפת.

עם פרסום הידיעה על הירי, אמצעי התקשורת הרשמיים של איראן הודיעו כי ההרוגים הם חביב דאוד, פרופסור להיסטוריה מלבנון ובתו מרים בת ה-27. כמו כן, כלי תקשורת בלבנון וחשבונות ברשתות החברתיות המזוהים עם משמרות המהפכה האסלאמיים באיראן דיווחו כי דאוד היה חבר בחיזבאללה.

לפי גורמי המודיעין ששוחחו עם העיתון האמריקני, חביב דאוד היה כינוי אותו נתנו בכירים איראנים לעבדאללה וסיפור הכיסוי שלו היה מורה להיסטוריה. כחודשיים לאחר החיסול, המנהיג לשעבר של הג'יהאד האיסלאמי במצרים, נביל נאעם, שכינה את אל-מסרי חבר ותיק, אמר לערוץ החדשות הסעודי "אל ערביה" את אותו הדבר.

תמונות ארכיון מפיגוע שכוון נגד ישראלים במומבסה, קניה. 2002. AP
שלושה ישראלים נהרגו. הפיגוע במומבסה, קניה, ב2002/AP

הידיעה לפיה אל-מסרי התגורר באיראן נחשבת למפתיעה, משום שאיראן השיעית ואל-קאעדה הסוני נחשבים לאויבים מרים, ונלחמו זה בזה בעיראק, בסוריה ובזירות אחרות באזור.

מומחים לטרור סבורים שייתכן כי איראן הגנה על אל-מסרי בתמורה לכך שארגון הטרור לא יבצע פעולות בשטחה. גורמים ביטחוניים בוושינגטון מעריכים כי איראן איפשרה לאל-מסרי ולחברים נוספים באל-קאעדה לשהות בתחומה ולנהל משם מבצעים נגד ארצות הברית - יריבתם המשותפת.

גורמי מודיעין אמריקניים העריכו שהבכיר היה תחת "מעצר" באיראן מ-2003, אך לפחות מאז 2015, התגורר שם בחופשיות ברובע פסדרן היוקרתי בטהראן.

חמזה בין לאדן, בנו של אוסאמה בין לאדן. 14 בנובמבר 2020. AP
היה נשוי לביתו של עבדאללה אחמד עבדאללה. חמזה בין לאדן/AP

עבדאללה, ממייסדי אל-קאעדה,נחשב לראשון בתור להנהגת הארגון אחרי המנהיג הנוכחי, איימן אל-זוואהרי.שמו הופיע זמן רב ברשימת המבוקשים ביותר של ה-FBI, והוא הואשם במעורבות בפיצוצים בשגרירויות ארצות הברית בקניה ובטנזניה ב-1998, שהובילו למותם של 224 בני אדם ופצעו מאות. הבולשת הפדרלית הציעה פרס של עשרה מיליון דולרים עבור מידע שיוביל לתפיסתו, ונכון לאתמול תמונתו עדיין הייתה ברשימת המבוקשים של הסוכנות.

בנוסף לחלקו בהתקפות על השגרירויות האמריקניות, אל-מסרי עומד מאחורי הפיגוע ב-2002 במלון "פרדייז" במומבסה שבקניה, בו נהרגו 13 בני אדם, בהם שלושה ישראלים. באותה מתקפה, ניסו פעילי הארגון לתקוף גם טיסה של חברת ארקיע באמצעות טילי כתף.

הוא היה חבר ותיק בהנהגת הארגון, יחד עם סייף אל-עדל, שהוחזק גם הוא באיראן בשלב מסוים. הם היו חלק מקבוצת מנהיגים בכירים בארגון, הכוללת גם את חמזה בן לאדן, שחיפשו מקלט באיראן אחרי ה-11 בספטמבר, לאחר הפלישה האמריקנית לאפגניסטן.

חמזה בין לאדן, שחוסל על ידי ארצות הברית בין השנים 2019-2017, היה נשוי לבתו של עבדאללה, מרים, שעל פי הדיווח נהרגה גם היא בחיסול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully