וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אופנהיימר האיראני": אבי תכנית הגרעין הצבאית שחוסל

27.11.2020 / 17:20

מוחסן פחריזאדה הוביל את פרויקט "אמאד", שעסק בהיבטים הצבאיים והחשאיים של תכנית הגרעין האיראנית. הפרויקט הופסק ב-2003, אך בישראל טענו כי מדען הגרעין המשיך לעסוק ב"פרויקטים מיוחדים" אחרים. "זיכרו את השם הזה", אמר נתניהו ב-2018

בווידאו: תיעוד מזירת החיסול של אבי תכנית הגרעין האיראנית/צילום: רשתות חברתיות ולע''מ, עריכה: אסף דרורי

"זיכרו את השם הזה", הבטיח ראש הממשלה בנימין נתניהו כשהציג את ארכיון הגרעין האיראני באפריל 2018, וציין את שמו של מוחסן פחריזאדה בתור מי שהוביל את פרויקט הנשק הסודי של טהראן. היום (שישי), שנתיים וחצי אחרי, נראה שהוא הצטרף לשורת מדענים איראנים שחוסלו בעשור האחרון בפעולות מסתוריות במדינה שיוחסו לישראל ולארצות הברית.

מדען הגרעין, שהיה בכיר במשמרות המהפכה, זכה להשוואות לרוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום של ארצות הברית. בישראל ובמערב הציגו אותו כמי שעמד בראש הפרויקט הסודי "אמאד", שעסק בהיבטים הצבאיים של תכנית הגרעין האיראנית. זאת על אף שטהראן ממשיכה להכחיש שהיא אי-פעם שאפה לפתח נשק גרעיני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציג את מוחסן פחריזאדה בעת חשיפת ארכיון הגרעין של איראן, 30 באפריל 2018. לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מציג את פחירזאדה בעת חשיפת ארכיון הגרעין האיראני ב-2018/לשכת העיתונות הממשלתית

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) טוענת כי איראן עצרה את תכנית הנשק הגרעיני שלה ב-2003, אך בישראל ובארצות הברית עדיין חוששים כי טהראן פועלת בהסתר על פיתוחו. לא ברור עד כמה פחירזאדה היה מעורב ישירות בתכנית בשנים האחרונות, ובמשרד ההגנה הציגו אותו באופן רשמי בתור "ראש רשות החדשנות" בהודעה על מותו. עם זאת, לדמות מרכזית כמוהו יש חשיבות רבה לתכנית הגרעין גם אם לקח פה חלק פחות פעיל מבעבר.

בתחילת העשור הקודם, דווח על שובו למרכז פיתוחה של תכנית הגרעין אחרי כמה שנים שבהן נדחק הצדה. בסבא"א העריכו ב-2012 כי הוא פתח מרכז מחקר באזור טהראן הכולל לימודים שקשורים לפיתוח נשק גרעיני. בוול סטריט ג'ורנל דווח אז כי במתקן היו מדענים ואנשי צבא שהיו פעילים במחקר הנשק הגרעיני הקודם של איראן.

"אם איראן הייתה מחליטה מתישהו לפתח נשק במסגרת תכנית הגרעין, פחריזאדה יהיה ידוע כאבי הפצצה האיראנית", אמר עליו דיפלומט מערבי לסוכנות הידיעות רויטרס ב-2014.

תיעוד מזירת החיסול של המדען הבכיר בתכנית הגרעין של איראן. 27 בנובמבר 2020. ללא, אתר רשמי
זירת ההתנקשות בפחירזאדה, היום/אתר רשמי, ללא

פחירזאדה בן ה-59 זכה לכבוד להיות המדען היחיד ב"הערכה הסופית" של סבא"א לגבי השאלות הפתוחות שנותרו ביחס לתכנית הגרעין של איראן ב-2015, השנה שבה נחתם הסכם הגרעין עם המעצמות. בדוח ההוא של הסוכנות, המפקחת על הסכם הגרעין שלמעשה רוקן מתוכן עם פרישת ממשל טראמפ ב-2018, נכתב כי הוא פיקח על פעילויות "התומכות בהיבט הצבאי האפשרי של תכנית הגרעין", במסגרת אותו פרויקט אמאד.

לטענת נתניהו, בעת הצגת ארכיון הגרעין, גם אחרי סיומו של הפרויקט, פחירזאדה עבד על "פרויקטים מיוחדים" בתוך משרד ההגנה של איראן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully