וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב חיסלה את קאסם סולימאני בתקיפה אווירית בבגדאד

סוכנויות הידיעות, גיא אלסטר, אבי יששכרוף ויקי אדמקר

3.1.2020 / 11:50

בתקיפה דרמטית הפציץ מל"ט אמריקני שיירה של מפקד כוח קודס, שנחת בבירת עיראק. זאת בעקבות שורת תקריות אחרונות שאותן ייחס טראמפ לאיראן בכירים במיליציות העיראקיות נהרגו גם כן. בטהראן מבטיחים נקמה, נתניהו קטע את הביקור באתונה וצה"ל העלה כוננות

אתר רשמי

חיסול מפקד כוח קודס סולימאני - עדכונים אחרונים

  • ארה"ב הודיעה: חיסלנו את סולימאני בבגדאד
  • חמינאי מאיים: "על ארה"ב לצפות לנקמה קשה"
  • הפנטגון: חיסול סולימאני - להרתעת איראן מביצוע מתקפות נוספות
  • ישראל העלתה את רמת הדריכות בגבולות סוריה ולבנון

מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני חוסל הלילה (שישי) בתקיפה אמריקנית בבגדאד. בתקיפה חוסלו גם אבו מהדי אל מוהנדס, סגן מפקד המיליציות השיעיות בעיראק, ועוד כמה אנשי מיליציות נוספות שהיו עמם בשיירת כלי רכב. בפנטגון אמרו כי המבצע לחיסולו של סולימאני, שאושר על ידי הנשיא דונלד טראמפ, נועד להרתעת איראן מביצוע מתקפות נוספות אחרי שורת תקריות בעיראק בימים האחרונים, בראשן ההסתערות על השגרירות בבגדאד. סגנו של סולימאני, אסמאעיל קאני, מונה ליורשו.

משמרות המהפכה אישרו כי מפקד כוח קודס חוסל והמנהיג העליון של איראן עלי חמינאי איים בעקבות התקיפה כי "על ארצות הברית לצפות לנקמה קשה וחמורה", בנוסף לכך הוא הכריז על שלושה ימי אבל במדינה. במקביל, גורמים באיראן אמרו לאחר התקיפה לניו יורק טיימס כי חיסולו של סולימאני עלול להוביל למלחמה. ישראל הגבירה כוננות בגבול הצפון וסגרה את החרמון למבקרים. ראש הממשלה בנימין נתניהו קטע את ביקורו באתונה, ושר הביטחון נפתלי בנט יכנס דיון בקריה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי ועם בכירים נוספים.

גורמים אמריקניים אמרו לרויטרס כי סולימאני נהרג בתקיפת מל"ט. אחד הגורמים אמר כי אל-מוהנדיס, בעל בריתו של סולימאני וסגן מפקד המיליציות בעיראק, היה רק מטרה משנית. הוא הוסיף כי ארצות הברית נערכת לאפשרות של תגובה אמריקנית וכי הצבא מוכן להגן על עצמו. הוא לא שלל את האפשרות שכוחות אמריקניים נוספים יתפרסו באזור. בעקבות החיסולים, הודיעו המיליציות השיעיות - אל-חשד א-שעבי - על גיוס כללי של לוחמיהן.

מחירי הנפט בעולם זינקו אחרי החיסול, וראש ממשלת עיראק גינה את התקיפה והזהיר כי היא תוביל ל"מלחמה הרסנית" בארצו. הוא אמר כי סולימאני ואל-מוהנדס תרמו תרומה חשובה לניצחון על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), שמנצל את הכאוס הפוליטי המדינה ומרים שוב את ראשו לאחרונה. גם רוסיה וסין, יחד עם חיזבאללה, סוריה, החות'ים בתימן והפלגים הפלסטיניים בעזה, גינו את החיסול.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפעם הוא כבר לא הצליח להימלט. סולימאני/מערכת וואלה!, צילום מסך

החיסול מעלה לרף חדש את המתיחות בין ארצות הברית לבין איראן, ומקרב אותן אל סף עימות. זאת אחרי שורת תקריות במהלך השנה החולפת, שאירעו בהמשך לפרישתו של טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018 והשבת הסנקציות. איראן עשויה להגיב דרך נאמניה הפרוסים בעיראק, בסוריה, בלבנון ובתימן, כשבסיסי ארצות הברית - ואף שטח ישראל - עשויים להיות על הכוונת. ארצות הברית קראה לאזרחיה לעזוב בדחיפות את עיראק.

סולימאני סומן כיעד אחרי ההסלמה המהירה במהלך השבוע האחרון, שהחלה בהרג של אזרח אמריקני משיגורי רקטות לעבר בסיס בצפון עיראק. וושינגטון הטילה את האחריות על מיליציית גדודי חיזבאללה הפרו-איראנית, ותקפה יעדים שלה בעיראק ובסוריה ביום ראשון. מותם של 25 לוחמים הוביל להסתערות של תומכי המיליציות על שגרירות ארצות הברית בבגדאד, ורק אחרי יומיים הם נסוגו. טראמפ האשים בכך את איראן, והבטיח כי היא "תשלם את המחיר".

הנשיא, השוהה בחופשה ממושכת לרגל השנה החדשה באחוזתו מאר א-לאגו בפלורידה, טרם הגיב לחיסול, פרט לציוץ בטוויטר של דגל ארצות הברית. הקונגרס נמצא בפגרת החגים, והדמוקרטים, בהם המועמדים המובילים לנשיאות, אמרו כי טראמפ היה זקוק לאישור הקונגרס והזהירו כי מדובר בהסלמה מסוכנת. הרפובליקנים בירכו.

טראמפ צייץ את דגל ארה"ב

סופו של הארכי-טרוריסט שלא ידע פחד

סולימאני, בן 62, הוביל את כוח קודס, האחראי על פעילות משמרות המהפכה מחוץ לגבולות איראן, מאז 1998. כוחותיו ובעלי בריתם אחראים למותם של מאות חיילים אמריקנים, של ישראלים ושל אלפי אזרחים במדינות האזור. עד לעליית ארגון המדינה האסלאמית הסוני באמצע העשור הקודם, הוא שמר על פרופיל נמוך תוך שהוא מחזק את הקשרים בין טהראן לחיזבאללה בלבנון, לנשיא בשאר אסד בסוריה ומיליציות שיעיות בעיראק.

ואולם, מאז אמצע העשור הקודם הוא החל להופיע בזירות הקרב בסוריה ובעיראק, כשהוא זוכה להערצה מצד שיעים רבים. אחרים, כולל באיראן ובעיראק, ראו בו סמל לדיכוי והם קראו נגדו בגלי המחאה האחרונים. פעמים רבות צצו שמועות לגבי מותו. ב-2006, שהתרסק מטוס עם בכירי צבא אחרים בצפון-מערב איראן, ואחרי תקפה בדשק ב-2012, שבה נהרגו יועצים בכיר של הנשיא אסד. גם ב-2015 דווח שהוא נהרג או נפצע קשה בחזית חאלב, בעת שהוביל את כוחות המשטר נגד המורדים.

פסוקים מהקוראן בטלוויזיה האיראנית

באיראן הבטיחו נקמה גדולה על החיסול, והטלוויזיה הרשמית קטעה את שידוריה וציטטה פסוקים מהקוראן. במקביל, בעקבות החיסול מועצת הביטחון העליונה של איראן תתכנס כדי לדון בחיסולו של המפקד הבכיר.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר בתגובה לחיסול סולימאני כי "רוחו הקדושה של סולימאני תהפוך את איראן להחלטית יותר להתנגד להתפשטות של אמריקה, ולהגן על הערכים האסלאמיים שלנו". הוא הוסיף כי "ללא ספק, איראן ומדינות אחרות המחפשות חופש באזור ינקמו". משמרות המהפכה אמרו כי התגובה תהיה "בכל רחבי העולם המוסלמי".

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף איים כי חיסולו של סולימאני יוביל להסלמה מטופשת ומסוכנת. בציוץ בטוויטר הוסיף זריף כי ארצות הברית תהיה אחראית על התוצאות של "ההרפתקות הסוררות" שלה. מפקד משמרות המהפכה לשעבר, מוחסן רזאי, צייץ כי הוא מבטיח נקמה עוצמתית בארצות הברית על חיסולו של סולימאני.

נזקי רכבו של קאסם סולימנאי במיקום חיסולו בבגדד, עיראק 3 בינואר 2019. אתר רשמי
רכבו של סולימאני שהותקף בבגדאד, הבוקר/אתר רשמי

שני גורמים משורות המיליציות אמרו לסוכנות הידיעות אי-פי כי "גופתו של סולימאני נקרעה לגזרים", בעוד שהם לא הצליחו למצוא את גופתו של אל-מוהנדיסס. פוליטיקאי בכיר בעיראק, שדיבר בעילום שם, אמר כי הגופה של סולימאני זוהתה רק על ידי הטבעת שענד. הגורמים אמרו כי סולימאני הגיע לנמל התעופה בבגדאד מטיסה מסוריה או מלבנון. בתמונות ובסרטונים מהזירה נראית אצבע עם טבעת, שלפי ההערכות הייתה שייכת לסולימאני, וכן כלי רכב שרופים.

ציר ההתנגדות מגנה

בעלי בריתה של איראן בעולם המוסלמי, ובכלל, גינו את החיסול האמריקני והזהירו מפני טלטלות אזוריות נוספות. ארצות הברית ואיראן התגוששו בחודשים האחרונים, והיו קרובות לעימות, אחרי שטהראן הפילה מל"ט אמריקני בשמי המפרץ בחודש יוני. טראמפ עצר ברגע האחרון את התגובה הצבאית, וגם לא פעל אחרי תקיפת מתקני הנפט הסעודיים בספטמבר. איראן הכחישה כי היא אחראית למתקפה ההיא, שהייתה חסרת תקדים, וכן התנערה מפגיעה במכליות הנפט בחודש מאי. עם זאת, היא השתלטה על כמה מכליות זריות אחרי שבריטניה השתלטה על מכלית שלה שהייתה בדרך לסוריה.

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שהיה מקורב לסולימאני, הבטיח "להמשיך בדרכו" ואמר כי לכל הלוחמים יש אחריות לנקום את חיסולו.

חמאס וג'יהאד אסלאמי גינו את החיסול, וחמאס מסרו ניחומים להנהגה ולעם האיראני על מותו של סולימאני. "ארצות הברית נושאת באחריות לדם שנשפך באזור הערבי, התנהגותה התוקפנית יוצרת סכסוכים מבלי לקחת בחשבון את האינטרסים של העמים, חירותם ויציבותם", אמרו.

הזירה בה פגעו רקטות, וחוסל בכיר במילציות השיעיות, בנמל התעופה בבירת עיראק, בגדאד. 03 בינואר 2020.. אתר רשמי
רכבו הבוער של סולימאני לאחר ההתנקשות בבגדאד/אתר רשמי

בשעות הלילה תועדו מפגינים ברחובות בגדאד צוהלים בעקבות החיסול של סולימאני, שנגדו הם קראו קריאות במהלך המחאה שלהם. כ-500 מהם נהרגו מאז שפרצה באוקטובר, חלקם בידי המיליציות השיעות. סולימאני הגיע בתקופה האחרונה לבגדאד לעתים תכופות, על מנת לשמור על האינטרסים של טהראן בעת המגעים להרכבת ממשלה חדשה. לפי דיווחים, הוא פעל כדי למנוע מראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי להתפטר כפי שדרשו המפגינים, אך ללא הצלחה.

גורם במיליציות הפרו-איראניות אישר כי חמישה מחברי הארגון ושני "אורחים" נהרגו בזמן שהותקפו מהאוויר בזמן שהיו ברכבם בנמל. ברשת "אל מיאדין" דווחו כי גם בכיר במליציה "הגיוס העממי", מוחמד ראדה אל-גבארי, חוסל בתקיפה. עוד מסרו גורמים במילציות כי הם אירחו "אורחים חשובים" בנמל התעופה.

מוקדם יותר דווח בכלי התקשורת על שלוש רקטות פגעו בנמל התעופה הבינלאומי בעיר ועל תנועת מטוסים ערה. עוד דווח כי במקום הופעלו סירנות וכי הנמל נסגר בעקבות כך לפעילות. זאת ברקע המתיחות בין ארצות הברית לאיראן, שני בעלות בריתה של עיראק, בה הותקפה השגרירות האמריקנית במהלך הפגנות של פעילים פרו-איראנים בבגדאד.

חיסול בזמן בחירות

החיסול הדרמטי של סולימאני, שהוא ככל הנראה המהלך הצבאי המשמעותי ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון מאז פלישתה לעיראק ב-2003, מגיע בזמן שארצות הברית נמצאת בשנת בחירות. הדמוקרטים, שמתנגדים למדיניות של טראמפ מול איראן ולפרישתו מהסכם הגרעין, אמרו כי החיסול עלול להוביל להשלכות חמורות ולמלחמה אזורית.

"התקיפה האווירית הלילה יכולה להוביל להסלמה אלימה ומסוכנת נוספת. אמריקה - והעולם - לא יכולים להרשות לעצמם המתחים שיסלימו עד כדי אין חזרה", אמרה מוקדם יותר ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים בארצות הברית בתגובה לחיסול. פלוסי הוסיפה כי טראמפ הורה על הפעולה מבלי להתייעץ עם הקונגרס. "על הקונגרס להיות מעודכן במצב החמור הזה ובצעדים הבאים שנבחנים על ידי הממשל, כולל סכנה בפריסת כוחות נוספת באזור".

"סולימאני היה אויב של ארצות הברית, זאת לא שאלה", כתב הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפטי. "השאלה היא אם אמריקה התנקשה, ללא אישור הקונגרס, באדם השני בחשיבותו באיראן, תוך הידיעה שזה עלול להוביל למלחמה אזורית מאסיבית?".

הוא ציין כי בעוד שההצדקה שניתנה לפעולה היא הרתעה של איראן מפני פעולות נוספות, החיסול של סולימאני עשוי להוביל להרג של אמריקנים נוספים. "זאת צריכה להיות הדאגה המרכזית שלנו הלילה", כתב בטוויטר.

איש חיזבאללה בעיראק, מוחמד קוות'רני, שחוסל בתקיפה בנמל התעופה שבבירת עיראק, בגדאד. 03 בינואר 2020.. רויטרס
איש חיזבאללה בעיראק, מוחמד קוות'רני, שחוסל בפגיעה בנמל התעופה/רויטרס

מנגד, הרפובליקנים שיבחו את התקיפה והזהירו את איראן. "אם איראן תמשיך לתקוף את ארצות הברית ואת בעלות בריתה, היא צריכה לשלם את המחיר הכבד ביותר, כולל הרס מתקני הנפט שלה", כתב בטוויטר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם, המקורב לטראמפ. הוא הודה לנשיא על כך "שהגן על אמריקה".

(עדכון ראשון: 00:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully