וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב מעבה כוחות בבגדאד: "הדיפלומטים התבצרו בחדר ממוגן בשגרירות"

1.1.2020 / 8:16

בכירים בוושינגטון הבהירו כי למרות הפריצה וההפגנות האלימות הדיפלומטים האמריקנים לא יעזבו את עיראק. נחתים נשלחו לאבטח את מתחם השגרירות ושר ההגנה הודיע על שליחת 750 חיילים באופן מידי. גורמים אמריקניים: עד 4,000 חיילים עשויים להגיע. איראן דחתה את טענות טראמפ

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

ארצות הברית לא תפנה את השגרירות שלה בבגדאד למרות פריצת המפגינים למתחם, ותשלח כוחות נוספים לאזור - כך אמרו אמש (שלישי) גורמים אמריקנים. דובר במחלקת המדינה הבהיר כי "אנשי הצוות בטוחים ולא הייתה פריצה". שר ההגנה מארק אספר קרא לממשלת עיראק לסייע בהגנת הדיפלומטים האמריקנים במדינה, והדגיש כי מדובר בחלק מ"האחריות הבינלאומית" של בגדאד.

גורמים נוספים מסרו כי כוח נחתים קטן צפוי להישלח לשגרירות בבגדאד באופן זמני. גורם נוסף אמר כי שני מסוקי "אפאצ'י" ביצעו "תצוגת תכלית" בשמי המתחם. במהלך הלילה מסר אספר הצהרה בה הודיע כי ארצות הברית תשלח 750 חיילים למזרח התיכון באופן מידי. אספר הוסיף כי הוא אישר שליחת גדוד חי"ר מכוח התגובה המהירה של הדיוויזיה המוטסת ה-82, ומלבד כוח זה, כוח חי"ר נוסף יישלח בימים הקרובים. בסוכנות הידיעות הצרפתית דווח כי הכוחות ינחתו בכווית.

גורמים אמריקניים אמרו לרויטרס כי עד 4,000 חיילים עשויים להישלח לאזור בימים הקרובים, אם יהיה צורך בכך. ארצות הברית מחזיקה בכ-5,000 חיילים בעיראק, שהוזמנו על ידי ממשלת עיראק כדי שיסייעו במאבק בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש).

נחתים מצבא ארה"ב נוחתים במתחם השגרירות, בגדאד, עיראק, 31 בדצמבר 2019. רויטרס
הדיפלומטים האמריקנים לא נפגעו. נחתים אמריקנים מגיעים לשגרירות, אמש/רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שוחח עם ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי והודה לו ולנשיא ברהם סלאח על תגובתם המהירה. הנשיא האמריקני צייץ כי "שגרירות ארצות הברית בעיראק הינה והייתה בטוחה במשך שעות. טוב לוחמינו, יחד עם אמצעי הלחימה הקטלניים ביותר בעולם, הגיעו במהירות למקום. תודה לנשיא וראש ממשלת עיראק על תגובתם המהירה לסייע לנו".

הנשיא שב וטען כי איראן עומדת מאחורי המתקפה על השגרירות והבהיר כי הרפובליקה האסלאמית "אחראית לכל קורבן או נזק שייגרם לכל אחד ממתקניו". עוד הוסיף כי "הם ישלמו מחיר גדול מאוד! זאת לא אזהרה, זה איום. שנה טובה!".

עם זאת, טראמפ הוסיף במהלך הלילה כי הוא אינו רוצה או צופה מלחמה עם איראן. "אני אוהב שלום", אמר. "אני רוצה שיהיה שלום, ואיראן צריכה גם היא לרצות יותר מכולם, אז אני לא רואה את זה קורה".

עוד בוואלה!

איראן חצתה את הגבול, ואילצה את ארה"ב להגיב

לכתבה המלאה
תגבור של נחתים אמריקנים לאחר תקיפת השגרירות בבגדאד, 31 בדצמבר 2019. רויטרס
נחתים הגיעו לאבטח את השגרירות. כוחות אמריקניים בעיראק/רויטרס

לפי דיווח ב"וושינגטון פוסט", בתוך השגרירות הדיפלומטים האמריקנים ואנשי הצוות הצטופפו בחדר ממוגן. חלק מהמפגינים השליכו אבנים לעבר השער, בעוד שאחרים צעקו: "לא, לא אמריקה! לא, לא לטראמפ". הם תועדו מדליקים אש בשערי המקום, וכוחות מיוחדים עיראקיים שנפרסו השתמשו בגז מדמיע כדי להדוף אותם.

המאבטחים האמריקנים בתוך המתחם ירו גז מדמיע כדי להרחיק את תומכי המיליציה הנתמכת על ידי איראן, וכוחות חמושים אמריקניים נראו בכוננות בגגות הסמוכים, אולם הם לא פתחו באש. במקביל, עובדי השגרירות ניסו לכבות את האש שפרצה במתחם עם מטפים. צופרי האזעקה במתחם פעלו ללא הפסקה, כשעשן שחור וסמיך היתמר לשמיים.

מפגין עיראקי בפתח השגרירות האמריקנית בבגדאד, 31 בדצמבר 2019. רויטרס
מפגין עיראקי צעיר בפתח השגרירות האמריקנית בבגדאד/רויטרס

איראן דחתה את טענות נשיא ארצות הברית, לפיהן היא זו שעומדת מאחורי הפריצה האלימה לשגרירות. "לאמריקה יש את החוצפה המפתיעה לייחס לאיראן את הפגנות העם העיראק נגד ההרג הברברי (של וושינגטון) של לפחות 25 עיראקים", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסאבי.

טראמפ אמר כי איראן תכננה את תקיפת השגרירות והזהיר כי היא תישא ב"אחריות מלאה". עוד הוסיף כי התקיפה האמריקנית בעיראק ובסוריה נגד גדודי חיזבאללה הייתה בתגובה להרג האזרח האמריקני ביום שישי, במתקפת שיגורי הרקטות על בסיס בצפון עיראק. הוא אמר כי טהראן אחראית גם למתקפה זו.

בסדרת ציוצים בטוויטר, כתב טראמפ כי "איראן הרגה קבלן אמריקני, ופצעה רבים. הגבנו בתקיפות, ותמיד נגיב כך. עכשיו איראן מתכננת מתקפה נגד השגרירות האמריקנית בעיראק. הם יישאו באחריות מלאה. בנוסף לכך, אנחנו מצפים מעיראק להשתמש בכוחותיה כדי להגן על השגרירות, וכך עודכנו". בהמשך, הוא הביע תמיכה במפגינים נגד הממשל וההשפעה האיראנית: "עבור המיליונים בעיראק שרוצים חופש ולא רוצים להישלט ולהיות מושפעים מאיראן, זה הזמן שלכם!".

המאורעות הזכירו את משבר בני הערובה באיראן ב-1979, כשסטודנטים השתלטו על השגרירות האמריקנית בטהראן אחרי המהפכה האסלאמית ולקחו בשבי דיפלומטים ואנשי סגל אמריקנים למשך 444 יום. היא גם הדהדה את המתקפה שקרתה ב-2012 בבנגאזי, לוב, כשפעילי ג'יהאד תקפו את הקונסוליה האמריקנית בעיר והרגו את השגריר ושלושה אמריקנים נוספים. טראמפ התייחס לאותה מתקפה, ואמר "לא בנגאזי".

62 פצועים בעת פיזור ההפגנות

מתחם השגרירות - המבנה הדיפלומטי הגדול ביותר של ארצות הברית, שנפתח לפני יותר מעשור בזמן הכיבוש האמריקני - שוכן ב"אזור הירוק" בבגדאד, מקום משכנם של מבני הממשל ונציגויות זרות, שלרוב סגור בפני אזרחים מהשורה. עם זאת, אלפים הורשו לצעוד לאזור בשעות הבוקר, כשרבים מאנשי כוחות הביטחון התערבבו בקהל.

בתחילה, כוחות הביטחון העיראקיים אפשרו למפגינים להתקבץ מחוץ למתחם ולתקוף אותו, והחלו לפעול נגדם רק כשהגיע למקום מפקד בצבא. בשעות אחר הצהריים הם כבר חצצו בין המפגינים למאבטחים בשגרירות. בין המשתתפים בהפגנות היו מנהיגי המיליציות ובעלי בריתם של איראן, בהם קיס אל-חאזעלי, מנהיג קבוצת עסאיב אל-חק, ואבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד כוחות אל-חשד א-שעבי, ובעל ברית קרוב של איראן.

בגדר שסביב המבנה הונפו דגלי גדודי חיזבאללה. המפגינים ריססו כתובות "סגורה בשם ההתנגדות" על חומות המתחם, והרסו מצלמות אבטחה. הם הגיעו לאזור אחרי הלוויות הלוחמים. בין הכתובות הנוספות שרוססו היו שמותיהם של המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, ושל מפקד כוח קודס, גנרל קאסם סולימאני.

דובר מטעם גדודי חיזבאללה אמר כי מטרת ההפגנות היא להטיל מצור על השגרירות, עד שהמתחם ייסגר והדיפלומטים האמריקנים יעזבו את עיראק. עם זאת, הקהל לא נשמע להוראות מנהיגי המיליציה שלא להיכנס למתחם, והוא פרץ לאחד מאזורי קבלת הפנים במקום. לפי וושינגטון פוסט, המפגינים ניפצו את הדלתות המזוינות ואת החלונות החסינים מכדורים, והציתו את אחד החדרים.

כמה שעות אחרי תחילת ההפגנות, חלק מחברי המיליציות קראו למפגינים לעזוב באמצעות מגפונים. "העברנו את המסר שלנו, אנא עזבו את האזור כדי להימנע משפיכות דמים", נאמר באחת הכריזות. המיליציות אמרו כי 62 לוחמים ואזרחים נפצעו בעת פיזור ההפגנות.

לאחר הפריצה לשגרירות: ארה"ב תגברה כוחותיה
בעיראק,מסוקי קרב ביצעו תצוגת תכלית. רויטרס
מסוקי אפאצ'י יורים נורים בשמי בגדאד, בסמוך לשגרירות, אתמול/רויטרס

התקיפות מגיעות בזמן של מתיחות רבה בין איראן לבין ארצות הברית, שתי בעלות בריתה העיקריות של עיראק. היא גאתה מאז השנה שעברה, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין בשנת 2015, והחזיר את הסנקציות הכלכליות על איראן. במקביל, עיראק עצמה חווה משבר חריף, בשל המחאה בת השלושה חודשים נגד הממשלה הפרו-איראנית, שבה נהרגו מאות בני אדם.

(עדכון ראשון: 21:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully