וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "ארה"ב תומכת בטרור"; המיליציות בעיראק מבטיחות תגובה "קשה"

טהראן אמרה כי תקיפת עמדות גדודי חיזבאללה בעיראק הן "דוגמה לטרור", ובכירים במיליציות אמרו כי הם בכוננות עליונה: "אין מנוס מעימות". סין ורוסיה גינו, וראש ממשלת עיראק אמר כי הוא ניסה לעצור את התקיפות

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

איראן גינתה הבוקר (שני) את התקיפות האוויריות של ארצות הברית בעיראק ובסוריה נגד יעדי המיליציה העיראקית וגדודי חיזבאללה. יותר מ-25 לוחמים משורות המיליציה השיעית הפרו-איראניות בתקיפות האמריקניות, שהיו בתגובה להרג אזרח אמריקני מירי רקטות לעבר בסיס בצפון עיראק בסוף השבוע האחרון.

"התוקפנות האמריקנית על אדמת עיראק ונגד הכוחות העיראקיים ראויות לגינוי חריף, והן דוגמה ברורה לטרור. איראן מגנה זאת בחריפות", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסוואי, שצוטט על ידי סוכנות הידיעות אירנ"א.

גם סין, שקיימה תמרון ימי משותף עם חילות הים של איראן ושל רוסיה בימים האחרונים, אמרה כי התקיפה הפרה את הריבונות של עיראק ושל סוריה ואמרה כי היא מתנגדת "לשימוש בכוח" בפתרון עניינים בינלאומיים. משרד החוץ במוסקבה גינה את התקיפות כ"בלתי-לגיטימיות ולא מועילות", והפציר בכל הצדדים להימנע מליבוי המתיחות באזור.

התקיפה הגיעה בזמן של מתיחות גבוהה בין איראן לארצות הברית, בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין במאי 2018 ולהטיל מחדש סנקציות על טהראן. מאז מאי האחרון, עם הידוק העיצומים על מגזר הנפט האיראני, נרשמו שורת תקריות צבאיות שקירבו את שתי המדינות לעימות.

שר החוץ של ארה"ב מייק פומפאו, ולצדו הרמטכ"ל מארק מילי (מימין) ושר ההגנה מארק אספר, בתדרוך על התקיפה בעיראק מאחוזת מאר א-לאגו, 29 בדצמבר 2019. רויטרס
הרמטכ"ל מארק מילי, שר החוץ מייק פומפאו ושר ההגנה מרק אספר/רויטרס

שתי המדינות הן בעלות הברית המרכזיות ביותר של עיראק, שנקרעת תחת חודשים של הפגנות אלימות שהובילו להתפטרות ראש הממשלה עאדיל עבד אל-מהדי, הנתמך על ידי איראן, אך המדינה נותרה במבוי סתום לאור הכישלון בבחירת מועמד מוסכם על המפגינים.

במהלך הלילה, נמסר מלשכתו של ראש הממשלה כי שר ההגנה של ארצות הברית מייק אספר שוחח איתו כחצי שעה לפני התקיפות, כדי לעדכן אותו על התכנית האמריקנית. עוד נמסר כי אל-מהדי הפציר בו לבטל את התכנית, אך הוא לא צלח.

"הדם של השהידים שלנו לא נשפך לשווא"

המתקפה הנרחבת, שהגיעה אחרי סדרת שיגורי רקטות לעבר בסיסים ברחבי עיראק שבהם מוצבים כוחות אמריקניים, הובילה לאיומים בתגובה מצד המיליציות השיעיות, הנתמכות על ידי איראן ומהוות חלק מהציר השיעי הפועל גם בסוריה.

"התגובה נגד הכוחות האמריקניים בעיראק תהיה קשה מאוד", הזהיר אבו מהדי אל-מוהנדס, אחד ממפקדי אל-חשד א-שעבי, ארגון הגג של המיליציות השיעיות. "הדם של השהידים שלנו לא נשפך לשווא", הוסיף אל-מוהנדס, בעל ברית קרוב של איראן שייסד ועמד בעבר בהנהגת גדודי חיזבאללה בעיראק.

גדודי חיזבאללה העיראקיים, שאיבדו לפי דיווחים שונים כמה מנהיגים בכירים, אמרו כי הם "במצב של כוננות עליונה" והזהירו כי "המלחמה עם אמריקה פתוחה לכל תרחיש, וכי אין מנוס מעימות". הארגון מכחיש שהוא אחראי לירי הרקטות

גם חיזבאללה בלבנון נעמד לצדה של המיליציה, ואמר כי הפעולה האמריקנית הייתה "מתקפה בוטה" נגד הריבונות העיראקית ואזרחיה.

חייל פצוע, עירק 30 בדצמבר 2019. רויטרס
אחד הלוחמים שנפצעו בתקיפה האמריקנית מטופל בבית חולים, היום/רויטרס

גורמי ביטחון ומיליציות בעיראק אמרו לרויטרס כי לפחות 25 לוחמי מיליציות נהרגו ועוד לפחות 55 נהרגו. לאחר התקיפות אתמול, שוגרו כמה רקטות לעבר בסיס באזור בגדאד שבו מוצבים כוחות אמריקניים. לא דווח על נפגעים. גורמי ביטחון עיראקיים אמרו היום כי הכוחות האמריקניים במחוז נינווה, שבצפון המדינה, הגבירו את אמצעי הביטחון במהלך הלילה, כשמטוסי הקואליציה האמריקנית חגו בשמי הבסיסים באזור.

המיליציות השיעיות עזרו לכוחות הביטחון להשתלט מחדש על כשליש משטח המדינה מידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הסוני הקיצוני, ובהמשך הן שולבו באופן רשמי במנגנוני הביטחון של המדינה והגדילו את כוחן הפוליטי. הן עתה מוקד לחצי הזעם של המפגינים, הדורשים את שינוי השיטה הפוליטית במדינה, שאותה רואים כמושחתת וכאשמה לעוני הקשה שממנו סובלים אזרחים רבים.

טראמפ עודכן בהתפתחויות

אחרי התקיפות, תדרכו הלילה בכירים בממשל את טראמפ בהתפתחויות. הם אמרו כי על אף שהתקיפות היו מוצלחות, ארצות הברית עשויה לנקוט "פעולות נוספות" כדי להגן על האינטרסים האמריקניים באזור.

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר הלילה אחרי השיחות עם טראמפ כי "לא נעמוד מהצד כשאיראן נוקטת בפעולות שהציבו אזרחים ואזרחיות אמריקנים בפני סכנה". מוקדם יותר החודש האשים פומפאו את הכוחות הפרו-איראניים בעיראק בסדר התקיפות נגד בסיסים ברחבי עיראק, וזהיר כי כל מתקפה של טהראן או בעלי בריתה, שתפגע באמריקנים או בבעלי בריתם, "תיענה בתגובה אמריקנית מוחצת".

שר ההגנה, שעמד לצדו בעת מסיבת העיתונאים באחוזתו של הנשיא, הוסיף כי "התקיפות היו מוצלחת, הממשל נקט פעולה התקפית נגד מליציות פרו-איראניות". אספר הוסיף כי הוא ויתר הבכירים דנו עם טראמפ באופציות נוספות בעתיד.

תמונות של בסיסי גדודי חיזבאללה שהותקפו על ידי צבא ארה"ב, 29 בדצמבר 2019. רויטרס
תמונות שפרסם צבא ארה"ב מהתקיפות בעיראק ובסוריה/רויטרס

על פי הצהרת הצבא האמריקני, הותקפו חמש מטרות של גדודי חיזבאללה, מיליציה הפועלת. המטרות כוללות מחסני אחסון נשק ואתרי פיקוד ושליטה המשמשים לתכנון ולהוצאה לפועל של מתקפות. בהצהרה נטען כי התקיפה "תפגע ביכולת גדודי חיזבאללה לבצע מתקפות עתידיות נגד כוחות הקואליציה האמריקנית". גורם אמריקני אמר לרויטרס כי התקיפות נעשו על ידי מטוסי קרב מדגם F-15.

בהודעת הצבא האמריקני ציינו את התקיפה האחרונה על כוחותיו - ירי 30 רקטות לעבר בסיס של צבא ארצות הברית סמוך לעיר כירכוכ. במתקפה ביום שישי, שתוארה כגדולה ביותר על כוחות אמריקניים בעיראק מאז אוקטובר, נהרג אזרח אמריקני ועוד כמה נפצעו.

(עדכון ראשון: 11:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully