וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירי רקטות לבסיס צבאי בעיראק: קבלן אמריקני נהרג

28.12.2019 / 11:04

לפחות 30 רקטות נורו לעבר בסיס צבא ארה"ב סמוך לעיר כירכוכ, במתקפה הגדולה ביותר על כוחות אמריקניים בעיראק מאז אוקטובר. למרות שאף ארגון לא קיבל אחריות לירי, לפי ההערכות מיליציות פרו-איראניות אחראיות למתקפה. גורם אמריקני: "המיליציות מהוות איום רב יותר מדאעש"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

קבלן אזרחי אמריקני נהרג הלילה (שבת) במתקפת טילים על בסיס צבאי סמוך לעיר כירכוכ בעיראק. הבסיס, שמשמש כמתקן אחסון לתחמושת, מאוכלס בכוחות מצבא ארצות הברית. גורמים אמריקנים דיווחו גם על פצועים נוספים מבין הכוחות האמריקנים והעיראקים ששהו בבסיס. עוד נמסר כי כוחות הביטחון העיראיקים פתחו בחקירת האירוע וכי הם צפויים להגיב לתקיפה. עד כה אף ארגון לא קיבל אחריות על התקיפה.

צבא עיראק מסר כי הטילים נורו על הבסיס הצבאי K1 שנמצא 15 קילומטרים צפון-מערבית לעיר כירכוכ שבצפון המדינה. בכיר בצבא ארצות הברית אמר כי מרבית התקיפות בעיראק בבסיסים המאוכלסים על ידי כוחות מצבא ארצות הברית הוצאו לפועל על ידי מליציות פרו-איראניות, מאחר והגבול בעיראק מהווה חלק מהנתיב היבשתי שמנסה איראן להקים.

בכיר אמריקני אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי לפחות 30 רקטות פגעו בבסיס, אחת מהם התפוצצה סמוך למחסן תחמושת, מה שהביא לפיצוצי משנה רבים במקום. בשטח סמוך לבסיס אותרה משאית ועליה רקטות נוספות המוכנות לשיגור. הגורם תיאר את המתקפה כגדולה ביותר מתוך סדרה של מתקפות על מטרות אמריקניות בעיראק מאז חודש אוקטובר.

חיילים אמריקנים בתרגיל מחוץ לבגדאד, עיראק, מאי 2015. AP
חיילים אמריקנים בעיראק/AP

גורם אמריקני נוסף הודה כי המיליציות הפרו-איראניות מהוות איום רב יותר לכוחות האמריקנים בעיראק מאשר ארגון דאעש, שהיה הסיבה הראשונית להצבת כוחות אמריקניים שנלחמו בארגונים ג'יהאדיסטים במדינה.

מזכיר חיל הים האמריקני תומאס מודלי אמר כי איראן תבצע "פעולות פרובוקטיביות" במצרי הורמוז ובמקומות אחרים באזור בעתיד, למרות תקופה של רגיעה יחסית.

מאז ההתקפות על מכליות נפט בקיץ וההתקפה הגדולה על מתקני הנפט בערב הסעודית עלתה המתיחות במפרץ. וושינגטון האשימה את איראן, שהכחישה כי היא עומדת מאחורי התקיפות. "הם ימשיכו לבצע פעולות פרובוקטיביות, ואני חושב שהם ינצלו כל הזדמנות שהם יכולים כדי לעשות את זה", אמר מודלי לסוכנות הידיעות רויטרס מבלי למסור פרטים נוספים. "אין שום דבר שמרמז על שינוי כלשהו במשטר שם, אין נימה שונה מההנהגה וזה אומר שהם יפסיקו לעשות את הפעולות האלו", הוסיף.

נושאת המטוסים אברהם לינקולן ושתי ספינות קרב אמריקניות נוספות חוצות את מצרי הורמוז, שלחופי איראן, 19 בנובמבר 2019. AP
נושאת מטוסים ושתי ספינות קרב אמריקניות במצרי הורמוז/AP

מאז חודש מאי שלח הפנטגון 14 אלף חיילים נוספים לאזור כדי להרתיע את איראן, כולל נושאת מטוסים. מודלי אמר כי התגובות של ארצות הברית על הפעולות האיראניות עשויות להעביר את המיקוד של הפנטגון לאיראן על חשבון סין. "כשהם מתחילים ליצור פרובוקציות, התגובה שלנו היא שליחת נושאת מטוסים לשם למשך עשרה חודשים", הסביר מודלי. "זה מוריד את הכוננות לדרגה נמוכה יותר". האזהרה של מודלי על פעולות עתידיות של איראן מגיע ברקע תחילתם של קידוחים ימיים של סין, איראן ורוסיה באוקיאנוס ההודי ובמפרץ עומאן.

במהלך השבועות האחרונים היו מקרים נוספים של ירי רקטות לעבר בסיסים צבאיים בעיראק, כשברובם מוצבים כוחות אמריקנים, אך ללא הרוגים. בתחיל החודש ארצות הברית הטילה סנקציות על שלושה מנהיגי מיליציות עיראקים הנתמכים בידי טהראן, כחלק מהתמיכה במפגינים בעיראק ומתוך התנגדות להשפעה האיראנית. ארצות הברית ואיראן, שתי בעלות הברית המרכזיות של עיראק, מחזיקות בהשפעה על ענייניה מאז הפלישה של ארצות הברית ב-2003, שהפילה את סדאם חוסיין.

(עדכון ראשון: 1:05)

כוחות צבא עיראק במהלך ההפגנות במדינה, 10 בדצמבר 2019. אתר רשמי
כוחות צבא עיראק במהלך ההפגנות במדינה, החודש/אתר רשמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully