וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באיראן לא מאבדים רגע, וישראל נדרשת לבלום את האיום המתפתח בעיראק

25.12.2019 / 10:33

טהראן מנצלת את נקודות התורפה של בגדאד, שסובלת ממשטר מתפורר ומחאה אזרחית. ישראל יכולה לנצל את הכאוס לטובתה ולעצור את שיירות אמצעי הלחימה שעוברות מאיראן ועיראק לסוריה, אותן חשף הרמטכ"ל כוכבי כאיום על העורף הישראלי. אולם מדיניות הבית הלבן מגבילה את פעולתה

עריכה: אסף דרורי

הרמטכ"ל אביב כוכבי שרטט אתמול (רביעי) את מפת האתגרים העומדים לפתחו של צה"ל, בהם האיום המתפתח בעיראק. לא מדובר בהתבססות של טהראן במדינה, אלא בציר הברחה חודשי של אמצעי לחימה מאיראן דרך לעיראק לסוריה וללבנון במטרה להגדיל את האיום על העורף הישראלי. בנאומו במרכז הבינתחומי בהרצליה, כוכבי ספק רמז על אופציות תגובה ישראליות, ספק אותת לזירה הבינלאומי לטפל בתופעה והבהיר: "אנחנו לא יכולים שהמצב הזה יעבור בלי טיפול".

בינתיים, עיראק עדיין מתבוססת בדמה. תאי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) עדיין מוציאים לפועל פיגועים קטלניים שמערערים את יציבות המדינה ושגרת יומם של האזרחים. רק בשבועות האחרונים פתחו צבא עיראק וצבא ארצות הברית בכמה מבצעים מורכבים נגד תאי דאעש. המלאכה, מסתבר, עוד רבה. ניתן להרוג פעילי טרור, אך אי אפשר לעקור לחלוטין אידאולוגיה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בכנס לזכרו של אמנון ליפקין שחק במרכז הבינתחומי בהרצליה, 25 בדצמבר 2019. דובר צה"ל
רמז על אופציות תגובה צבאיות נגד האיום העיראקי. כוכבי, היום/דובר צה"ל

סונים ושיעים בעיראק עדיין נאבקים זה בזה, וכמו תמונת מראה המשטר בבגדאד מתפורר ולא יציב בלשון המעטה. בשנים האחרונות האיראנים בוחשים יתר על המדינה בעניינים הפוליטיים, המדיניים והכלכליים של עיראק ואף העלו רעיונות להתבסס צבאית בשטחה.

דוגמה לניסיונות לטלטל את ההנהגה היא האיום הישיר של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני על מנהיג השיעים בעיראק מוקתדא א-סאדר. לפי הערכות, אנשיו של סולימאני ניסו לחסל את בנו של ג'עפר אל-מוסאבי, דוברו של א-סאדר.

עוד בוואלה!

איראן חוששת מחידוש המחאה, וחוסמת שוב את האינטרנט

לכתבה המלאה
מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, ספטמבר 2016. AP
איום ישיר על מנהיג השיעים בעיראק. סולימאני/AP

עיראקים שמאסו בממשלה וביוקר המחיה פתחו בהפגנות נרחבות נגד המשטר, וחלקם של המפגינים אף מוחה נגד המעורבות האיראנית. מיליציות פרו-איראניות דאגו לחסל מפגינים עיראקים בירי צלפים כדי לבלום את התרחבות ההפגנות הספונטניות.

אולם המחאות לא פחתו. לפני עשרה ימים תושבי בצרה העלו באש שלט רחוב ענק שנקרא על שמו של האייתוללה רוחאללה חומייני, מאחר והעדיפו לקרוא לרחוב על שמם של האזרחים ההרוגים בהפגנות מאש איראנית ותלו שלט חדש בהתאם.

כוחות מיליציות שיעיות צועדות בבגדאד, עיראק, 31 במאי 2019. AP
ניסו לבלום את התרחבות ההפגנות. מיליציות שיעיות בבגדאד/AP

האמריקנים נחושים לייצב את המשטר העיראקי בארץ רוויית בארות הנפט ומשלמים על כך מחיר כבד, תרתי משמע. לא רק תקציבי עתק. מיליציות פרו-איראניות, ולפי פרסומים גם משמרות המהפכה האיראניות, תוקפות בסיסי צבא אמריקניים ברחבי עיראק.

עד כה ארצות הברית הגיבה בצורה טקטית בלבד במבצעים ממוקדים, ובחרה שלא לתקוף יעדים באיראן - לא ברור אם בגלל מחסור במודיעין, או בשל הרצון לא לפתוח חזית עם טהראן. גם אחרי הפלת המל"ט האמריקני, הפגיעה במכליות הנפט וההתקפה על ערב הסעודית בחרו בוושינגטון לא להגיב צבאית. דבר אחד ברור: רגלי האמריקנים שקועות בבוץ העיראקי והגשם ממשיך לרדת.

לכאורה, ישראל יכולה לנצל את הכאוס העיראקי כדי לפגוע בצורה רחבה יותר בשיירות אמצעי הלחימה. אולם הרצון של הבית הלבן לאפשר לממשל בבגדאד ללכת ללא קביים מונעת בשלב זה טיפול שורש ישראלי במרחב.

בטהראן לא מאבדים רגע

האיראנים קוראים היטב את המפה ומנצלים את נקודות התורפה כדי להעביר טילים ורקטות למרחב הסורי ולבצר את נתיבי ההברחות. רק לאחרונה חשפה חברת ImageSat ISI הישראלית תצלומי לוויין של מנהרה הנבנית בגבול הסורי-עיראקי כדי לשבש התקפות על השיירות. במילים אחרות, בטהראן לא מאבדים רגע וישראל צריכה להרחיב את דרכי האיסוף ושיטות הפעולה כדי לבלום את תהליך ההתבססות האיראני בסוריה והצאת בניין הכוח של חיזבאללה, ששוטף להצטייד בטילים ורקטות מדויקים שמסוגלים לפגוע במטרות בעורף הישראלי ברדיוס של פחות מ-50 מטר.

לא בכדי הסביר הרמטכ"ל מבלי לעורר בהלה כי במלחמה הבאה יהיו נפגעים רבים גם בעורף. ככל הנראה, המודיעין הישראלי לא מצליח לחשוף את כל ההברחות, ואת אלו שנחשפות חיל האוויר לא תמיד מצליח לתקוף. לכן נדרשת צניעות, בניגוד לאיומי הפוליטיקאים שלא מסייעים להרתעה אלא זורעים פחד אצל האזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully