וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן חוששת מחידוש המחאה, וחוסמת שוב את האינטרנט

26.12.2019 / 1:24

כלי תקשורת במדינה דיווח כי הרשויות החלו להשבית את הרשת בכמה מחוזות, בעקבות קריאות ברשתות החברתיות ושל קרובי הרוגים מגל המחאה הקודם להפגין מחר. בגל המחאה הקודם סגר המשטר את האינטרנט כמעט לחלוטין, כשדיכא באלימות את המחאה

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

הרשויות באיראן החלו לחסום גישה לאינטרנט לאתרים הפועלים מחוץ למדינה בכמה מחוזות - כך דיווחה היום (חמישי) סוכנות הידיעות אילנ"א, לאור קריאות שנשמעו ברשתות החברתיות לחידוש ההפגנות נגד המשטר.

השבתת האינטרנט מגיעה לאחר שגולשים ברשתות החברתיות ומשפחות ההרוגים מגל המחאה שפרץ בחודש שעבר בשל העלאת מחאת מחירי הדלק, קראו לחידוש ההפגנות ולקיום טקסי זיכרון.

גורם רשמי במדינה הכחיש כי ניתנה פקודה של הרשויות לחסום את האינטרנט. מנגד, גורם אנונימי במשרד התקשורת וטכנולוגיית המידע אמר לסוכנות הידיעות הרשמית למחצה ILNA כי "שירותי הביטחון" הורו על השבתת האינטרנט במחוזות אלברוז, כורדיסטן וזנג'ן שבמרכז ובמערב המדינה, ובמחוז פארס שבדרום המדינה. לפי אותו גורם, תיתכן השבתה במחוזות נוספים.

כוחות הביטחון האיראנים נמצאים בכוננות לקראת כל אירוע שעלול לעורר אי-שקט, לאחר שכ-1,500 בני אדם נהרגו בתוך פחות משבועיים לאחר שפרצו ההפגנות לראשונה. נתון זה גבוה בהרבה מההערכות של קבוצות זכויות אדם בינלאומיות וכונה גם כ"חדשות מזויפות" על ידי דובר גופי הביטחון של איראן.

תחנת דלק שהושחתה באיראן במחאה נגד עליית מחירי הדלק, 20 בנובמבר 2019. AP
תחנת דלק שנהרסה במהלך המחאה בחודש שעבר/AP

"בדקתי את החיבור שלי וביקשתי מחבר שינסה להתחבר, והאינטרנט לא פעיל אצל שנינו", אמר תושב העיר אהוואז, בירת מחוז חוזיסטן העתיר בנפט, לסוכנות הידיעות רויטרס. מנגד, דובר משרד התקשורת הכחיש כי היה צו שהורה לסגור את האינטרנט. ג'מאל האדיאן כתב בטוויטר כי "לא הוצא צו כזה על ידי הרשות השופטת או רשויות רלוונטיות אחרות. החדשות המזויפות עובדות". שלושת מפעילות הסלולר המרכזיות באיראן הכחישו אף הם כי הם ישנם שיבושים באינטרנט.

השבתת האינטרנט הקשתה על המפגינים לפרסם סרטונים ברשתות החברתיות כדי להגביר את התמיכה במחאה, וכן על גורמים חיצוניים ופנימיים שניסו לקבל דיווחים אמינים על היקף ההפגנות המתקיימות.

במחוז אלבורז, אחד האזורים שנפגעו מהשבתת האינטרנט, עצרו השבוע הרשויות את הוריו של צעיר שנורה למוות במהלך ההפגנות, לאחר שלא הסכימו לבטל את טקס ההנצחה שתכננו לקיים עבור בנם היום. סוכנות הידיעות האיראנית IRNA מסרה כי כלי הנשק שנתפסו באיספהאן כללו רובי סער ואקדחים מסוגים שונים. "רוב כלי הנשק הם תוצרת ארצות הברית", נטען בדיווח.

עוד בוואלה!

גורמים איראניים: כ-1,500 איש נהרגו במהלך גל ההפגנות

לכתבה המלאה
בנק שרוף, בטהראן, איראן. רויטרס
בנק שנשרף בגל ההפגנות בחודש שעבר בטהראן/רויטרס

בחודש שעבר סגרה איראן את האינטרנט למשך כשבוע, במטרה לעצור את ההפגנות שלבשו במהרה אופי פוליטי. היה זה הדיכוי האלים ביותר באיראן מאז המהפכה האסלאמית לפני 40 שנה. ברויטרס דווח ביום שני, מפי גורמי ממשל איראניים, כי כ-1,500 איש נהרגו בהוראת המנהיג העליון עלי חמינאי, אך ממשלת איראן הרשמית דחתה את המספרים בזעם.

ארצות הברית הטילה בחודש שעבר סנקציות על שר התקשורת של איראן בגין תפקידו ב"צנזורה רחבה על האינטרנט", בעקבות ההשבתה הכללית של הרשת בעקבות כל ההפגנות הקודם. איראן האשימה את "הבריונים" הקשורים לגולים ולאויבים זרים - ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית - בכך שהתסיסה את התושבים למחות באמצעות הרשתות החברתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully