וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: מניין ההרוגים המעודכן מההפגנות באיראן הוא 304

ארגון זכויות האדם העלה את מספר מקרי המוות שתועדו אצלו, ואמר כי כוחות הביטחון ירו באיברים חיונים של מפגינים על מנת להרוג. אלפים נעצרו, בהם עיתונאים, פעילי זכויות אדם וסטודנטים. "הרשויות עורכות דיכוי מרושע"

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

לפחות 304 איש נהרגו ועוד אלפים נפצעו בשלושה ימים במהלך ההפגנות באיראן באמצע החודש שעבר - כך פרסם הלילה (שני) ארגון זכויות האדם אמנסטי, שהעריך עד עתה כי 208 איש נהרגו בעת שהמשטר מחץ את ההפגנות חסרות התקדים שפרצו במחאה על העלאת מחירי הדלק וגלשו לאופי פוליטי. ארצות הברית מעריכה כי עד אלף איש נהרגו, ובעוד שאיראן לא פרסמה מניין הרוגים רשמי, היא דוחה את המספרים הגבוהים הללו בתור "שקרים בוטים".

ארגון זכויות האדם, שמקום מושבו בלונדון, אמר כי הוא אסף "עדויות מחרידות" וניתח סרטונים שחשפו כיצד הרגו חברי מיליציית הבסיג' ומשמרות המהפכה מאות מפגינים בין 15 ל-18 בנובמבר. "מרבית מקרי המוות שתועדו על ידי הארגון היו כתוצאה מיריות בראש, בלב, בצוואר ובאיברים חיוניים אחרים, שהצביעו על כך שכוחות הביטחון ירו על מנת להרוג", אמרו באמנסטי.

לאחר מכן, הרשויות המשיכו ב"דיכוי רחב היקף שנועד להחדיר פחד כדי שאף אחד לא ידבר על מה שקרה". אמנסטי אמר כי "הרשויות באיראן עורכות דיכוי מרושע בעקבות התפרצות המחאה ב-15 בנובמבר, והן עצרו אלפי מפגינים כמו גם עיתונאים, פעילי זכויות אדם וסטודנטים במטרה למנוע מהם לחשוף את הדיכויו האכזרי באיראן".

בנק שרוף, בטהראן, איראן. רויטרס
בנק שרוף בטהראן, בחודש שעבר/רויטרס

לפי אמנסטי, היו מעצרים בבתי חולים ונשלל ממפגינים טיפול חיוני בעת מעצרם. אחרים נלקחו מבתיהם וממקום עבודתם. במקרים אחרים, עצירים הועלמו, עונו או הוחזקו מבלי יכולת לתקשר עם עורך דין ועם משפחתם.

בכירי המשטר באיראן, בראשם המנהיג העליון עלי חמינאי, אמרו כי התסיסה היא מעשה ידיהם של "פורעים" בגיבוי ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית, וגורמים שמרניים קראו להוציא להורג את "מנהיגי" המחאה. המידע מתוך איראן זולג לאטו בשל השבתת האינטרנט למשך כמה שבועות.

אמנסטי הפציר בטהראן "לשחרר בדחיפות וללא תנאי את כל מי שנעצר שרירותית" וקרא לאו"ם לחקור את ההרג ואת הפרות זכויות האדם האחרות. "אסור שהעולם יעמוד מנגד בשתיקה, מאחר שהשלטונות האיראניים ממשיכים לבצע הפרות נרחבות של זכויות אדם בניסיונם האכזרי לרסק את ההתנגדותם להם", אמר פיליפ לותר, מנהל תחום המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully