וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים איראניים: כ-1,500 איש נהרגו במהלך גל ההפגנות

23.12.2019 / 11:02

גורמי ממשל אמרו לרויטרס כי חמינאי הורה "לעשות כל מה שנדרש כדי לסיים זאת". המחאה פרצה בעקבות העלאת מחירי הדלק, והייתה האלימה ביותר מאז המהפכה האסלאמית

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

לאחר פרוץ ההפגנות ברחבי איראן בחודש שעבר, המנהיג העליון עלי חמינאי נראה חסר סבלנות. הוא כינס את בכירי מערכת הביטחון והממשלה, והורה להם: עשו כל שיידרש כדי לעצור אותן.

ההוראה הזו, שאומתה על ידי שלושה מקורות המקורבים לחוג הפנימי של המנהיג העליון ועל ידי גורם רביעי, הובילה לדיכוי האלים ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979. כ-1,500 בני אדם נהרגו במהלך המחאה, שנרמסה תוך פחות משבועיים מאז שהחלה ב-15 בנובמבר.

מניין ההרוגים, שהועבר לרויטרס על ידי שלושה גורמים במשרד הפנים האיראני, כלל לפחות 17 נערים וכ-400 נשים, וכן כמה מאנשי כוחות הביטחון והמשטרה.

הקונסוליה האיראנית בעיר נג'ף, עיראק, 28 בנובמבר 2019. רויטרס
הקונסוליה האיראנית בעיר נג'ף, עיראק, 28 בנובמבר 2019/רויטרס

מניין ההרוגים שפורסם גבוה בהרבה ממה שפרסמו ארגוני זכויות אדם וארצות הברית. הנתונים שהועברו לרויטרס מבוססים על מידע שנאסף מכוחות הביטחון, מבתי הלוויות, מבתי החולים וממכונים לרפואה משפטית. הממשלה סירבה להשיב אם ההוראות הגיעו מחמינאי וגם שגרירות איראן באו"ם לא הגיבה על הסיפור.

המחאה, שפרצה בשל העלאה פתאומית של מחירי הדלק, הפכה במהרה לאחד האתגרים הגדולים ביותר שניצבו בפניהם של השליטים הדתיים באיראן מאז המהפכה. ביומה השני, ב-17 בנובמבר, הגיעה התסיסה כבר לבירה טהראן, וסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות ועדי ראיה הראו כי המפגינים קראו לנפילת הרפובליקה האסלאמית ושרפו תמונות של חמינאי, לצד קריאות תמיכה בבנו הגולה של השאה האחרון.

באותו ערב, במעונו הרשמי במתחם מבוצר במרכז טהראן, נפגש חמינאי עם בכירי משטרו, כולל הנשיא חסן רוחאני. שלושת המקורבים לחוגו הפנימי סיפרו כי המנהיג בן ה-80 הרים את קולו ומתח ביקורת על הטיפול במהומות. הוא גם זעם על שריפת תמונותו ועל הרס פסל בדמותו של מייסד המשטר, רוחאללה חומייני.

"הרפובליקה האסלאמית בסכנה. עשו כל מה שצריך כדי לסיים זאת. זו ההוראה שלי", אמר המנהיג העליון לקבוצה, לפי אחד הגורמים.

עוד בוואלה!

200 אלף מפגינים, 730 בנקים שרופים: איראן חושפת את היקף המחאה

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי במהלך מפגש עם סטודנטים מאוניברסיטת טהראן 3 בנובמבר, 2019. רויטרס
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי במהלך מפגש עם סטודנטים מאוניברסיטת טהראן 3 בנובמבר, 2019/רויטרס

חמינאי אמר שהוא יטיל את האחריות להשלכות המחאה על אותם בכירים, אם הם לא יעצרו באופן מידי את ההפגנות. מי שנכח בישיבה הסכימו על כך שהמפגינים רצו להפיל את המשטר

"האויבים רצו להפיל את הרפובליקה האסלאמית ונדרשה תגובה מידית", אמר אחד מאותם שלושה מקורבים לחוגו הפנימי של חמינאי.

הבכיר הרביעי, שתודרך על אותו מפגש, הוסיף כי חמינאי הבהיר שיש צורך בשימוש בכוח. "האימאם שלנו," אמר הבכיר, בהתייחסו לחמנאי, "חייב תשובות רק לאלוהים. אכפת לו מהעם ומהמהפכה. הוא היה מאוד נחרץ ואמר שצריך לרסק את אותם פורעים".

"ריח של ירי ועשן בכל מקום"

במשך עשרות שנים ניסתה איראן להרחיב את השפעתה ברחבי המזרח התיכון, מסוריה, דרך עיראק ועד לבנון, אך כעת היא מתמודדת עם לחץ מבית, בשל הסנקציות האמריקניות שהוטלו עליה לאחר שהנשיא דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין, ומחוצה לה. בחודשים האחרונים, מרחובות בגדאד ועד ביירות, השמיעו המפגינים זעם על טהראן.

אחרי שמחירי הדלק קפצו בהפתעה במהלך הלילה של 15 בנובמבר, מאות אנשים יצאו לרחובות בתוך שעות בכמה מוקדים, בהם העיר משהד, מחוז כרמן שבדרום-מזרח המדינה ומחוז חוזיסטן הגובל בעיראק. כבר באותו לילה, תושב המחוז סיפר לרויטרס על חילופי אש.

ההפגנות התרחבו ליותר ממאה ערים ועיירות, והפכו לפוליטיות. מפגינים, רבים מהם ממעמד הפועלים, דרשו את לכתם של אנשי הדת השליטים. "הם חיים כמו מלכים, והאנשים נעשים עניים יותר", צעקו המפגינים בסיסמה שחזרה על עצמה בכמה מוקדים.

עד 18 בנובמבר, בטהראן פתחו שוטרים באש ללא אבחנה לעבר המפגינים. "היה ריח של ירי ושל עשן בכל מקום", אמרה תושבת טהראן בשיחה טלפונית עם רויטרס. היא סיפרה כי אנשים התמוטטו וצעקו, בעוד שאחרים חיפשו מקלט בבתים ובחנויות.

"הראש שלו נותק"

אמו של ילד בן 16 סיפרה כי היא החזיקה את גופתו הספוגה בדם לאחר שהוא נורה ב-19 בנובמבר במהלך הפגנות בעיירה במערב איראן. היא דיברה על תנאי של אנונימיות, והיא תיארה את הזירה בראיון טלפוני.

"שמעתי אנשים אומרים: 'הוא נורה, הוא נורה'", אמרה האם, שדיברה בעילום שם. "רצתי לעבר ההמון וראיתי את הבן שלי, אבל חצי מהראש שלו נותק". היא אמרה שהיא הפצירה בבנה, ששמו הפרטי היה אמירחוסיין, שלא להצטרף להפגנות, אבל הוא לא הקשיב לה.

בגל המחאה האחרון, הפעיל המשטר כוח קטלני במהירות רבה כבר מההתחלה, בהשוואה להפגנות קודמות. ב-2009, כשמיליונים מחו נגד בחירתו השנויה במחלוקת של הנשיא הקיצוני מחמוד אחמדינג'אד, נהרגו, לפי ההערכות, 72 בני אדם. בגל המחאה על המצב הכלכלי בתחילת 2018 מספר ההרוגים היה כ-20.

חמינאי, ששולט באיראן במשך שלושה עשורים, פנה למשמרות המהפכה ולמיליציית הבסיג' כדי למגר את המהומות. אחד מבכירי משמרות המהפכה מחוז כרמנשה שבמערב איראן אמר כי מושל המחוז כינס פגישת חירום במשרדו בשעות הלילה המאוחרות ב-18 בנובמבר.

"קיבלנו הוראות מגורמים בכירים בטהראן כדי לסיים את ההפגנות", אמר הגורם הבכיר, שתיאר את דברי המושל. "אין יותר רחמים. הם רוצים להפיל את הרפובליקה האסלאמית. אבל אנחנו נמחק אותם". בלשכת המושל סירבו להגיב.

עם פריסת כוחות הביטחון ברחבי איראן, יועציו הביטחוניים של חמינאי תדרכו אותו על היקף התסיסה. לפי שלושת הגורמים המעורים בשיחות בממעונוף שר הפנים הציג את מספר הנפגעים והמעצרים, ושר המודיעין ומפקד משמרות המהפכה התמקדו בתפקידן של קבוצות האופוזיציה. הממשלה סירבה להגיב על הדיווח.

שלושת ההגורמים אמרו כי חמינאי היה מודאג במיוחד מההפגנות בעיירות הפועלים, שהן אחד מבסיסי התמיכה המשמעותיים של הרפובליקה האסלאמית. בפברואר הם יוכלו להביע את קולותיהם בבחירות לפרלמנט, הראשונות במדינה מאז פרישת ארצות הברית מהסכם הגרעין .המהלך הוביל לצניחה של כ-80% ביצוא הנפט של איראן. הצמצום הדרמטי בהכנסות הכריח את המשטר להעלות את מחירי הדלק ולקצץ בסבסוד.

על פי הנתונים הרשמיים, שיעור האבטלה באיראן הוא בסביבות 12.5%, אך המספרים הם כמעט כפולים בקרב מיליוני הצעירים באיראן, המאשימים את המשטר בניהול כלכלי כושל ובשחיתות. חמינאי ובכירים אחרים קראו למערכת המשפט להגביר את המאבק בשחיתות.

"דם ברחובות"

גורמים רשמיים בארבעה מחוזות סיפרו כי המסר היה ברור - כישלון בדיכוי המהומות יעודד מחאות נוספות בעתיד. גורם מקומי בכרג', עיר פועלים הסמוכה לטהראן, אמר שהיו הוראות להשתמש בכל הכוח הדרוש כדי לסיים את ההפגנות מידית. "ההוראות הגיעו מטהראן", הוא אמר, בעילום שם. "דחפו אותם חזרה לבתיהם, אפילו על ידי ירי". השלטון המקומי סירב להגיב.

התושבים סיפרו כי הם נקלעו לאש מגגות בתים, בזמן שאנשי משמרות המהפכה והמשטרה הפעילו מכונות יריה מאופנועים. "היה דם בכל מקום, דם ברחובות ", אמר אחד התושבים בשיחת טלפון. רויטרס לא הצליחו לאמת את דבריו.

באזור מחשהר שבמחוז חוזיסטן בעל האוכלוסייה הערבית, השתמשו משמרות המהפכה בכלי רכב משוריינים ובטנקים כדי לשים קץ להפגנות. בטלוויזיה הממלכתית דווח שכוחות הביטחון פתחו באש לעבר "פורעים" שהסתתרו בביצות. לפי ארגוני זכויות אדם, מניין ההרוגים באזור היה מהגבוהים ביותר בכל המחאה כולה, על סמך מה ששמעו מתושבים ממקומיים.

"למחרת כשהלכנו לשם, האזור היה מלא בגופות של מפגינים, בעיקר צעירים. אנשי משמרות המהפכה לא נתנו לנו לקחת את הגופות", אמר הגורם המקומי, שהעריך כי "עשרות" נהרגו.

מחלקת המדינה האמריקנית אמרה כי שבסרטונים שקיבלה מאיראן נראו משמרות המהפכה פותחים באש ללא התראה על המפגינים. כשאלו ברחו לעבר הביצות הסמוכות, הם רדפו אחריהם, כיתרו אותם וריססו אותם בירי מקלעים ממשאיות. הרשויות באיראן הכחישו את התיאורים האמריקניים, שלפיהם כמאה אזרחים נהרגו בעיר. הם אמרו כי המספרים מוגזמים וכי הם הגנו על התושבים ועל תשתיות חשובות מפני "חבלה של אויבים ופורעים".

באיספהאן, עיר עתיקה בת שני מיליון תושבים במרכז איראן, הבטיחה הממשלה לסייע למשפחות בעלות הכנסה נמוכה בזכות הכספים שהיא תאסוף מהעלאת מחירי הדלק.

עם זאת, ההבטחה הזו לא ריצתה תושבים כמו בהזד איברהימי, שסיפר שאחיינו בן ה-21, ארשד איברהימי, נהרג במהלך דיכוי המחאה.

"בתחילה הם סירבו לתת לנו את הגופה ורצו שנקבור אותו עם אחרים שנהרגו בהפגנות", אמר. "בסופו של דבר קברנו אותו בעצמנו, אך תחת נוכחות רבה של כוחות הביטחון".

פעילי זכויות אדם אישרו את תיאור האירועים, אך הגורמים הרשמיים בעיר לא הגיבו לפניות של רויטרס.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully