וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מודה לראשונה בהרג של "פורעים" במהלך גל ההפגנות

3.12.2019 / 10:16

הטלוויזיה הממלכתית חילקה את ההרוגים לארבע קטגוריות, מבלי לנקוב במספר רשמי. חלקם היו עוברי אורח ומפגינים, אך לא נאמר מי אחראי להרג שלהם. "כוחות הביטחון נקטו פעולות להצלת חיי התושבים", נאמר על ההפגנות בעיר שבה מיעוט ערבי ודוכאה קשות. אמנסטי: לפחות 208 נהרגו

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

הטלוויזיה הממלכתית באיראן הודתה היום (שלישי) כי כוחות הביטחון ירו ב"פורעים" והרגו אותם בערים רבות במהלך המחאה האחרונה שפרצה בשל העלאת מחירי הדלק. זו הפעם הראשונה שבה הרשויות הביעו סוג של דין וחשבון לאלימות שנקטה כדי לדכא את ההפגנות. ההודעה ניתנה בעת סיקור שמתח ביקורת על הדיווחים בערוצים בינלאומיים בשפה הפרסית על המשבר שפרץ ב-15 בנובמבר.

לפי האומדן העדכני של ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, לפחות 208 בני אדם נהרגו בהפגנות ובדיכוי שלהן. נציגות איראן באו"ם דחתה היום את ממצאי אמנסטי, אף שהיא לא הציגה ראיות התומכות בטענתה. איראן טרם פרסמה נתונים מפורטים על המהומות חסרות התקדים ברפובליקה האסלאמית, שהשביתה את האינטרנט במהלך המחאה כדי למנוע מהגולשים לשתף סרטונים ומידע, וכן להגביל את המידע שזרם מחוץ לאיראן. עם שובה של הרשת, צצו סרטונים נוספים מהאירועים האלימים.

"היו יותר מ-200 הרוגים בזמן קצר מאוד, תוך פחות משבוע", אמרה מנסורה מילס, חוקרת איראן באמנסטי. "זה משהו די חסר תקדים בהיסטוריה של הפרות זכויות האדם ברפובליקה האסלאמית".

אף שגל המחאה האחרון לא משך איראנים רבים לרחובות כמו אחרי הבחירות השנויות במחלוקת לנשיאות ב-2009, הפגנות הדלק גלשו לאלימות מהר יותר בהשוואה לגלי מחאות קודמות. זו עדות לתסכול האזרחים מהמצב הכלכלי במדינה מאז מאי 2018, כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל סנקציות כואבות על טהראן אחרי שפרש באופן חד-צדדי מהסכם הגרעין.

תחנת דלק שהושחתה באיראן במחאה נגד עליית מחירי הדלק, 20 בנובמבר 2019. AP
תחנת דלק שהושחתה במחאה נגד עליית מחירי הדלק/AP

בדיווח של הטלוויזיה הממלכתית חילקו את ההרוגים לארבע קטגוריות: חלקם היו "פורעים שתקפו אתרים רגישים או צבאיים באמצעות כלי נשק או סכינים, או שתפסו בני ערובה באזורים מסוימים". בין ההרוגים האחרים היו עוברי אורח, אנשי כוחות הביטחון ומפגינים שלווים, אולם האחריות על ההרג שלהם לא הוטלה על אף אחד.

באחד המקרים דווח על עימותים קשים בין כוחות הביטחון לקבוצה בדלנית בעיר מהאשהר שהייתה חמושה ב"כלי נשק חצי-כבדים". "בנסיבות אלו נקטו כוחות הביטחון פעולות להצלת חייהם של אנשי מהאשהר", נטען בדיווח הטלוויזיה הרשמית.

מהאשאר, השוכנת במחוז חוזיסתן שבדרום-מערב איראן, שבו חי המיעוט הערבי, דוכאה באלימות על ידי כוחות הביטחון. האוכלוסיב במחוז העשירבנפט טוענת לקיפוח מצד הממשל המרכזי של איראן, וקבוצות בדלניות תקפו בעבר את צינורות הנפט באזור. תיעודים מהאזור שפורסמו ברשת הראו מחאות שלווה, כמו גם עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון. לפי ניו יורק טיימס, בעיר נהרגו עשרות מפגינים שנמלטו לשדה מאש מקלעים של משמרות המהפכה.

עוד בוואלה!

200 אלף מפגינים, 730 בנקים שרופים: איראן חושפת את היקף המחאה

לכתבה המלאה
אנשים עוצרים בכביש מהיר על מנת לצפות במחאה כנגד עליית מחירי הדלק בטהראן, איראן, 16 בנובמבר 2019.. רויטרס
העימותים התרחשו גם בבירה. הפגנה בטהראן, בחודש שעבר/רויטרס

הטלוויזיה הממלכתית הזכירה גם עימותים עם "פורעים" בטהראן, כמו גם בערים שיראז וסירג'אן. היא ציינה גם את שהריאר, פרבר של טהראן, שבו, לפי אמנסטי, היו עשרות הרוגים ואחד ממוקדי ההרג הגדולים ביותר באיראן. שחראר זכה להפגנות כבדות. אמנסטי לא פירטה את מניין הקורבנות העדכני לפי חלוקת ערים.

"יש אווירה כללית של פחד בתוך איראן כרגע", אמרה מילס, החוקרת מאמנסטי. לדבריה, "הרשויות איימו על משפחות, שחלקן נאלצו להבטיח שלא ידברו עם התקשורת. משפחות נאלצו לקבור את יקיריהן באישון לילה תחת נוכחות ביטחונית כבדה.

טראמפ: "אלפים נהרגים"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ גינה היום את היד הקשה של המשטר האיראני נגד המפגינים, ואמר כי "איראן הורגת אלפי ואלפי אנשים ברגע זה, בזמן שאנחנו מדברים".

הוא אמר לכתבים בפסגת נאט"ו כי "זאת הסיבה שהם ניתקו את האינטרנט. הם ניתקו את האינטרנט כדי שאנשים לא יראו מה קורה". לדבריו, "התקשורת חייבת להגיע לשם ולראות מה קורה". לא ברור על מה הסתמך הנשיא כשאמר שאלפי אנשים נהרגו.

"לא רק מספרים קטנים, שהם רעים, מספרים גדולים, שהם רעים מאוד - ומספרים מאוד גדולים". כנשאל אם ארצות הברית יכולה לעשות יותר, הוא השיב: "אני מעדיף לא לענות עכשיו. זה דבר נורא ואני חושב שהעולם צופה, אבל הרבה מאוד מאוד אנשים נהרגים עכשיו באיראן בגלל שהם מפגינים. רק בגלל שהם מפגינים".

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully