וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

200 אלף מפגינים, 730 בנקים שרופים: איראן חושפת את היקף המחאה

27.11.2019 / 20:04

שר הפנים אמר כי 140 מבני ממשלה הועלו באש ו-50 בסיסים הותקפו במהלך המהומות, הקשות ביותר ברפובליקה האסלאמית, ככל הנראה מאז המהפכה ב-1979. עם זאת, הוא לא פירט את מספר ההרוגים, שלפי אמנסטי מגיע ל-143. בכיר בפרלמנט: 7,000 איש נעצרו. חמינאי: "הבסנו את המזימה"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

שר הפנים של איראן, עבד רזא רהמני פזלי, אמר היום (רביעי) כי 731 בנקים ו-140 מבני ממשלה הוצתו במהלך המהומות האחרונות במדינה. בדבריו, שפורסמו בסוכנות הידיעות הרשמית אירנ"א, הוסיף השר כי יותר מ-50 בסיסים של כוחות הביטחון הותקפו וכ-70 תחנות דלק הועלו באש. הוא לא פירט היכן המתקפות התרחשו.

שר הפנים הוסיף כי כ-200 אלף איש השתתפו בהפגנות ברחבי איראן, שפרצו ב- 15 בנובמבר לאחר ההכרזה על העלאת מחירי הדלק. לפי המחוקק חוסיין נקאווי-חוסייני, החבר בוועדת הביטחון הלאומית במג'לס, כ-7,000 בני אדם נעצרו.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל אמר ביום שני כי יש בידיו תיעוד של לפחות 143 מפגינים שנהרגו במהלך המחאה, שהייתה הקשה ביותר מאז שהרשויות דיכוי את "המהפכה הירוקה" אחרי הבחירות השנויות במחלוקת ב-2009. אלו הן ככל הנראה גם ההפגנות הקטלניות ביותר מאז המהפכה האסלאמית עצמה, ב-1979.

איראן, מצדה, דוחה את המספרים שפורסמו באמנסטי. לטענתה, נהרגו כמה בני אדם, בהם אנשי כוחות הביטחון. הממשלה מאשימה במהומות "בריונים" הקשורים לגולים איראנים, לארצות הברית, לישראל ולערב הסעודית בליבוי המהומות.

בנק שהוצת במהלך המחאה, טהראן, איראן, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
בנק שהוצת במהלך המחאה בטהראן/רויטרס

ההפגנות פרצו ב-15 בנובמבר לאחר שהסנקציות האמריקניות החדשות שהטיל השנה ממשל טראמפ, עצר כמעט לחלוטין את כל יצוא הנפט של איראן. ההפגנות הפכו במהרה לפוליטיות, והמפגינים קראו למנהיגי המשטר להתפטר. זאת בזמן של מחאות דומות בעיראק ובלבנון, נגד ממשלות הכוללות פלגים שיעיים חמושים הנתמכים בידי טהראן.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר היום באחת התגובות החריפות ביותר שלו נגד המפגינים כי העם האיראני הביס את ה"מזימה". חמינאי אמר כי מדובר ב"מזימה עמוקה, עצומה ומסוכנת מאוד שהושקע בה הרבה כסף". חמינאי התעקש כי אותה "מזימה" סוכלה על ידי המשטר, במהלך מפגש עם חברי מיליציית הבסיג' שהשתתפה בדיכוי המחאה.

(עדכון ראשון: 11:25)

עוד בוואלה!

השבתת האינטרנט היעילה של איראן עשויה לשלוח מסר למשטרים רודניים בעולם

לכתבה המלאה
מפקד משמרות המהפכה של איראן בנאום בטהראן, 25 בנובמבר 2019. רויטרס
סייעו בדיכוי המהומות. מפקד משמרות המהפכה בטקס בטהראן, שלשום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully