וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבתת האינטרנט היעילה של איראן עשויה לשלוח מסר למשטרים רודניים בעולם

המשטר הצליח לנתק מהעולם עשרות מיליונים במהלך דיכוי גל המחאה, בזמן שהותיר אותם מחוברים לרשת הפנימית שהוא מקים. "משטרים ברחבי העולם יבחנו מקרוב מאוד את תגובת הקהילה הבינלאומית"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

השבתת האינטרנט באיראן במהלך המחאה האחרונה היא חלק מגל הולך וגדל של ממשלות המתערבות ברשת כדי לפעול נגד עימותים אלימים, אולם כדי להשתיק ביקורות לגיטימיות. לפי הארגון למען חופש האינטרנט Access Now, ב-2016 תועדו 75 ניתוקי אינטרנט נרחבים, שיותר מהוכפלו בשנה שעברה, עם 196 ניתוקים.

"הטקטיקה הזו בשימוש כבר במשך תקופה, אבל הקצב שלה כיום הוא מדאיג מאוד", אמר ברהאן טיי, חבר בארגון שבסיסו בבריטניה.

מומחים אמרו כי החשכת האינטרנט באיראן, שהייתה כמעט מוחלטת עם תחילת המחאה, הייתה מתוחכמת ומדאיגה יותר. האיראנים נותקו מהרשת העולמית, אבל הרשתות הפנימיות ככל הנראה תפקדו בצורה נורמלית יחסית. הרפובליקה האסלאמית הצליחה לחסום את אזרחיה מהעולם, מבלי להפיל את האינטרנט כולו.

"זה סוג חדש של אינטרנט ואנחנו חוזים בו בשידור חי בגרפים שלנו", אמר אלפ טוקר, שעומד בראש Netblocks המנטר שיבושי רשת ברחבי העולם.

בנק שהוצת במהלך המחאה, טהראן, איראן, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
יותר ממאה איש נהרגו. בנק שהוצת במהלך המחאה בטהראן/רויטרס

איראן, שבה חיים 81 מיליון איש, מפתחת את היכולת שלה להגביל את האינטרנט במשך יותר מעשור, ובמהלך המחאה היא הוכיחה כי היא מתקרבת לשכלולה. הגולשים באיראן מחוברים לרשת העולמית דרך שני מוקדים בלבד, הנשלטים על די המשטר היכול לחסום אותם כשהוא בוחר לעשות זאת.

במקביל, הממשל מפתח רשת "חלאל", גרסה סגורה של אינטרנט המזכירה את "חומת האש הגדולה" של סין. המשטר מפעיל לחץ על בעלי העסקים להעביר את הפעילות שלהם ל"רשת המידע הלאומית", שבה יש שירותים בנקאיים ותעשייתיים ואפליקציות מסרונים - כאלו שלפי הערכות מתנגדי המשטר נתונים למעקב צמוד של הרשויות.

אמיר רשידי, מומחה איראני לאבטחת סייבר, אמר כי הסנקציות האמריקניות על איראן מאז פרישתה מהסכם הגרעין עזר למשטר לרכז את הפעילות האינטרנטית ברשת סגורה. "האיראנים לכודים בין ממשלות איראן וארצות הברית", אמר לגרדיאן.

עוד בוואלה!

בצל המחאה והמשבר מול איראן: פנס הגיע לביקור פתע בעיראק

לכתבה המלאה
טקס תמיכה במיליציית הבסיג', טהראן, איראן, 24 בנובמבר 2019. AP
עצרת תמיכה במיליציית הבסיג' בטקס בטהראן, אתמול/AP

הפעם האחרונה שבה איראן ניסתה לחסום את הגישה לרשת הייתה בינואר 2018, בעת המחאה הקודמת. עם זאת, היה זה כישלון חרוץ והיא נאלצה לפתוח אותה מחדש אחרי 30 דקות. "זה היה אסון", אמר רשידי. "שום דבר לא עבד. כל משרדי הממשלה, בתי החולים והשירותים הפיננסיים היו מושבתים".

הפעם, כך נראה, זה עבד בצורה חלקה יותר. שני גורמים שעוקבים אחרי פעילות האינטרנט בתוך איראן אמרו לגרדיאן כי לא היו שיבושים משמעותיים, כולל בבתי חולים, בשירותים פיננסיים ואפילו באפליקציות לנסיעות שיתופיות. זאת בזמן שהאזרחים לא הצליחו להתחבר לאתרים כמו גוגל.

משטרים רודניים אחרים צועדים בדרך דומה. החודש יישמה רוסיה חוק המחייב ספקיות אינטרנט להתקין ציוד שיוכל לזהות טוב יותר את מקור התנועה ברשת, כחלק מהתכנית שתאפשר לרשויות לנתב מחדש את כל הרשת דרך נקודות מידע בשליטת המדינה.

"משטרים ברחבי העולם יבחנו מקרוב מאוד את התגובה הציבורית ואת התגובה של הקהילה הבינלאומית", אמר טוקר. "אם יתבהר שזה אפשרי ליישום, הם יראו שאין לכך מחיר פוליטי".

המשטר עורך הפגנת תמיכה

מנהיגי איראן הכריזו "ניצחון" על ההפגנות האחרונות, שפרצו בשל העלאת מחירי הדלק והתפשטו למחאה נגד המשטר כולו. לפחות מאה בני אדם נהרגו ועשרות בנק ומבנים אחרים הועלו באש, בגל האלימות בקטלני ביותר במדינה לפחות מאז "המהפכה הירוקה" ב-2009. אחרים סבורים כי זו ההתקוממות החמורה ביותר מאז המהפכה האסלאמית עצמה ב-1979.


אלפי מפגינים השתתפו אתמול בעצרת תמיכה במשטר בכיכר המהפכה בטהראן וקראו "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל". עצרת התמיכה במשטר קודמה על ידי הטלוויזיה הממלכתית ועל ידי משרד החוץ, בעקבות הצהרות התמיכה של ארצות הברית ושל מדינות מערביות אחרות במפגינים. המשטר טוען כי מנהיגי המחאה קשורים לפעילי אופוזיציה גולים ולאויבותיה - ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית.

(עדכון ראשון: 12:11/ 25.11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully