וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: ההפגנות - "מלחמת עולם" נגד המשטר שנכשלה

שבוע לאחר פרוץ גל המחאות במדינה בעקבות זינוק מחירי הדלק, במיליציית הבסיג' טענו כי ישראל, ארה"ב וסעודיה עמדו מאחורי הסתת העם. במקביל, ארה"ב הטילה סנקציות על שר התקשורת האיראני לאחר ששובשה הגישה לאינטרנט במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

מיליציית הבסיג' באיראן אמרה היום (שישי) כי גל המחאות במדינה, שהחל בעקבות עליית מחירי הדלק, הוא "מלחמת עולם" כושלת נגד המשטר. ההפגנות פרצו לפני שבוע אחרי שמחיר הבנזין זינק בכ-200%, ברקע הסנקציות האמריקניות על טהראן. במהלך המחאה תחנות משטרה הותקפו, משאבות דלק הוצתו וחנויות נבזזו. הרשויות הודיעו כי כמאה ממנהיגי ההפגנות נעצרו.

סגן מפקד הבאסיג', סלאר אבנוש, אמר כי "מלחמת עולם נגד המערכת והמהפכה נולדה, אך לרוע המזל העובר מת ברגע הלידה". לדבריו, מאחורי הסתת העם האיראני עומדת "קואליציה של רוע" בהובלת ישראל, ארצות הברית וערב הסעודית.

תחנת דלק שהושחתה באיראן במחאה נגד עליית מחירי הדלק, 20 בנובמבר 2019. AP
כמה ממנהיגי המחאה נעצרו. תחנת דלק בטהראן שהושחתה/AP

משרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם הודיע כי על פי דיווחים כוחות הביטחון עשו שימוש באש חיה בכמה ממוקדי ההפגנות באיראן. לדברי המשרד, הדיכוי האלים של המחאות הוביל למקרי מוות רבים.

בכירים במדינה אישרו את מותם של חמישה מפגינים, בעוד על פי ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" נהרגו יותר ממאה בני אדם במהלך שבוע ההפגנות. הפער בקביעת מספר הקורבנות נוצר בעקבות שיבושים ברשת האינטרנט, שלדברי אבנוש סייעו לניסיונות ה"התערבות" מצד אויבותיה של טהראן. במדינה דווח כי האינטרנט חזר לפעילות סדירה בכמה מחוזות ואוניברסיטאות בבירה.

במקביל, ארצות הברית הטילה סנקציות על מוחמד ג'וואז אזארי-ג'רומי, שר התקשורת של איראן, כחלק מהאמץ להפעיל לחץ על המשטר בטהראן. בין השאר נטען כי הסיבה למהלך היא הפסקת הגישה לאינטרנט במדינה בניסיון לעצור את ההפגנות.

(עדכון ראשון: 13:38)

עוד בוואלה!

רוחאני הכריז על דיכוי המחאה: "הבסנו את המזימה של אויבינו"

לכתבה המלאה
מפגינים באיראן נגד עליית מחירי הדלק, 16 בנובמבר 2019. AP
מספר הקורבנות טרם ידוע. מפגינים נגד עליית מחירי הדלק באיראן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully