וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי: המפגינים הם אנטי-מהפכניים, יש ליישם את קיצוב הדלק

17.11.2019 / 7:28

המנהיג העליון של איראן התייצב לצד הרפורמה השנויה במחלוקת שהעבירה הממשלה, והוציאה רבים לרחובות. הוא האשים את אויבי המדינה ב"חבלה". במחאה, הנרחבת ביותר מאז זו בתחילת 2018, נהרגו כמה בני אדם

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הביע הבוקר (ראשון) תמיכה בקיצוב הדלק, שהוציא אזרחים רבים להפגנות ברחבי המדינה. הוא האשים גורמים "אנטי-מהפכנים" ואת אויבי המדינה ב"חבלה". במחאה נהרגו עד עתה כמה בני אדם, כולל שוטר, והרשויות משבשות את רשת האינטרנט כדי להקשות על המפגינים לתקשר ביניהם.

ההפגנות, הנרחבות ביותר מאז גל המחאה בתחילת 2018, החלו אחרי שהממשלה הטילה מגבלות על צריכת הדלק. במסגרתן, מחיר של ליטר בנזין רגיל עלה מעשרת אלפים ל-15 אלף ריאל, השווים כ-12.7 סנט אמריקני. בנוסף לכך, ההקצבה החודשית עבור מכונית פרטית נקבעה ל-60 ליטר. כל רכישה נוספת תעלה 30 אלף לליטר. ההכנסות מצעדים אלה נועדו להענקת סיוע כלכלי ל-18 מיליון משפחות נזקקות.

"יש כמה אנשים שללא ספק מודאגים מההחלטה, אבל חבלה והצתה נעשות בידי חוליגנים, ולא האזרחים שלנו. האנטי-מהפכנים ואויבי איראן תמיד תמכו בחבלה ובפגיעה בביטחון, והם ממשיכים לעשות זאת", אמר חמינאי, לפי הטלוויזיה הממלכתית. "לרוע המזל, נגרמו בעיות, וכמה בני אדם איבדו את חייהם וכמה מרכזים נהרסו". חמינאי אמר כי העלייה במחירי הדלק מתבססת על דעת מומחים ויש ליישם אותה, אולם הוא אמר כי יש למנוע עליית מחירים של סחורות אחרות.

איראן מרבה להאשים פעילי אופוזיציה גולים, כמו את ארצות הברית, ישראל וערב הסעודית בניסיון לערער את היציבות במדינה דרך תעמולה ברשתות החברתיות. הבית הלבן גינה את האלימות שהופנתה כלפי מפגינים. אתמול אמר שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי וושינגטון "עומדת לצד העם האיראני".

לקריאה נוספת בנושא
"רוחאני תתבייש": הרוג בהפגנות באיראן בעקבות עליית מחירי הדלק
לטובת סיוע לנזקקים: איראן הציגה את קיצוב הדלק החדש והעלתה את מחירו

מחאה נגד הקיצוב בדלק, טהראן, איראן, 16 בנובמבר 2019. רויטרס
מפגינים בטהראן, אתמול/רויטרס

משרד המודיעין אמר היום כי מנהיגי המחאה זוהו. "הגורמים המרכזיים שעומדים מאחורי השיבושים ביומיים האחרונים זוהו וננקטה פעולה מתאימה", צוטט המשרד על ידי סוכנות הידיעות תסנים.

בסוכנות הידיעות איסנ"א דווח היום כי חנויות רבות בבזאר של טהראן היו סגורות היום, בשל "הפרעות" מצד גורמים חיצוניים. אלו צפויות להיפתח מחדש עם הגעת כוחות נוספים. עוד דווח מפי תובע מקומי כי 40 איש נעצרו בהפגנות בעיר יזד שבמרכז המדינה.

אתמול דיווחו סוכנויות הידיעות במדינה ומשתמשים ברשתות החברתיות על כך שההפגנות הפכו במהרה לבעלות אופי פוליטי, חלקן אלימות. גורמים רשמיים אמרו אתמו כי אדם אחד נהרג בעיר סירג'אן שבדרום-מזרח המדינה, בזמן שברשתות החברתיות הוזכרו הרוגים נוספים בעימותים בין מפגינים לבין כוחות הביטחון בטהראן ובעשרות ערים אחרות.

בעיר בהבהאן שמחוז חוזיסטן, שבו פרצה המחאה, תועדו מפגינים צועקים נגד המעורבות של המשטר בסכסוכים ברחבי האזור. "לא עבור עזה, לא עבור לעבור, אני מקריב את חיי למען איראן", צעקו. בסרטונים ממוקדים שונים באיראן נראו שוטרים יורים בגז מדמיע ומשתמשים באלות כדי לפזר את המפגינים. בסרטון אחר, נראו מפגינים מעלים באש בנק.

במקביל, דובר המשטרה הזהיר: "למשטרה יש גישה של אפס סובלנות ביחס להפרעה לסגר ולביטחון, ואנחנו נזהה את המנהיגים בשטח ונפעל נגדם".

עוד בוואלה!

הניצחון על נבחרת איראן התחלף בדם: בין אופוריה למוות ברחובות עיראק

לכתבה המלאה
מחאה בעיר איספהאן, איראן, 16 בנובמבר 2019. AP
מחאה בעיר איספהאן, אתמול/AP

למרות מאגרי האנרגיה העצומים שלה, במשך שנים נלחמת איראן בצרכי הדלק הביתיים שלה בשל היעדר יכולת זיקוק וסנקציות בינלאומיות שהגבילו את אספקת חלקי החילוף לתחזוקת מפעלים. בשנה שעברה פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מהסכם הגרעין הבינלאומי והטיל מחדש סנקציות על תעשיית הנפט החיונית באיראן ותעשיות נוספות.

בעקבות הטלת הסנקציות, הריאל האיראני צנח ונרשמו שיבושים גם בסחר החוץ של המדינה. נוסף לכך, התחזקה האינפלציה השנתית, שלפי תחזית קרן המטבע הבינלאומית תגיע ל-35.7% השנה ו-31% בשנה הבאה. ראש ארגון התכנון והתקציבים במדינה מוחמד בג'ר נובהט אמר בטלוויזיה האיראנית כי הצעד של העלאת מחירי הדלק שתוכנן צפוי להכניס כ-300 טריליון ריאל (יותר משני מיליארד דולר) לשנה לקופת המדינה.

במסגרת התכנית הכלכלית, נהגים עם כרטיסי דלק ישלמו 15 אלף ריאל (13 סנט לליטר עבור 60 ליטר הדלק הראשונים שנרכשו כל חודש, כשכל ליטר נוסף יעלה להם 30 אלף ריאל. כרטיסי הדלק הוצגו לראשונה בשנת 2007, במסגרת רפורמה שנועדה לבלום את הברחות הדלק במדינה.

הנשיא חסן רוחאני אמר אתמול כי "75% מהמדינה נמצאים תחת לחץ" וההכנסות הנוספות יועברו רק אליהם ולא לאוצר. רוחאני כבר ניסה להעלות את מחירי הדלק בחודש דצמבר, אך נחסם על ידי הפרלמנט בעקבות הפגנות.

הפגנות בעיר אהוואז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully