וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוחאני תתבייש": הרוג בהפגנות באיראן בעקבות עליית מחירי הדלק

מפגינים התאספו בכמה מוקדים בעקבות צעדי הצנע שעליהם הכריזה הממשלה. בבירת מחוז חוזיסטן העשיר בנפט קראו המפגינים לנהגים לחסום כבישים, אך כוחות גדולים של משטרה נפרסו במקום. "שמעתי יריות במשך כשעה"

עריכה:שאול אדם

מפגינים מחו הלילה (שבת) בכמה מוקדים ברחבי איראן בעקבות עליית מחירי הדלק וההקצבה החודשית שעליה הכריזה הממשלה יממה קודם לכן - כך דיווחו כלי תקשורת במדינה וגורמי אופוזיציה. במהלך אחת ההפגנות שהתרחשה בדרום איראן, נהרג אדם אחד.

לפי סוכנות הידיעות פארס, כמה מאות מפגינים התאספו בעיר משהד, שבצפון-מזרח המדינה, במחוז קרמן שבדרום-מזרחה ובמחוז חוזיסטן העשיר בנפט. בבירת חוזיסטן, אהווז, תועדו מפגינים מפצירים בנהגים לחסום את התנועה, וצועקים: "אהווזים נכבדים, כבו את המנועים שלכם".

בסוכנות הידיעות אירנ"א דווח כי ההפגנות בעיר סירג'אן, שבמחוז כרמאן, היו "חמורות", כשתושבים "תקפו מאגרי דלק בעיר וניסו להעלות אותם באש". עוד דווח כי המשטרה התערבה ועצרה בעדם. לפי הדיווח, רוב ההפגנות התפזרו לאחר חצות.

הפגנה בעיר סירג'ן, איראן, במחאה על עליית מחירי הדלק, 15 בנובמבר 2019. אתר רשמי
הפגנות בעיר סירג'ן, הלילה/אתר רשמי

בסרטונים נוספים נראו כוחות משטרה נפרסים ברחובות בירת המחוז, שבו רוב התושבים הם ממוצא ערבי ולא פרסי. "המשטרה לפיזור מהומות נמצאת שם בחוץ בכוח והיא חוסמת כבישים מרכזיים. שמעתי יריות במשך כשעה", סיפר תושב העיר, שסירב להזדהות בשמו, בשיחת טלפון עם רויטרס.

המפגינים קראו קריאות גם נגד הנשיא חסן רואחני, ואמרו כי העלאת המחירים תרושש עוד יותר את העניים, ולא תסייע להם כפי שטוענת הממשלה. "התבייש רוחאני, תעזוב את המדינה בשקט", צעקו מפגינים בעיר משהד, שבה החלה המחאה נגד המשטר בסוף 2017 והתפשטה במהרה למוקדים אחרים ברפובליקה האסלאמית. "התבייש לך דיקטטור, עזוב את המדינה בשקט".

עוד בוואלה!

הניצחון על נבחרת איראן התחלף בדם: בין אופוריה למוות ברחובות עיראק

לכתבה המלאה
תחנת דלק, טהראן, איראן, 15 בנובמבר 2019. רויטרס
תחנת דלק בטהראן, אתמול/רויטרס

אתמול הוכרז כי המחיר של ליטר בנזין רגיל עלה מעשרת אלפים ל-15 אלף ריאל, השווים כ-12.7 סנט אמריקני. בנוסף לכך, ההקצבה החודשית עבור מכונית פרטית נקבעה ל-60 ליטר. כל רכישה נוספת תעלה 30 אלף לליטר. ההכנסות מצעדים אלה נועדו להענקת סיוע כלכלי ל-18 מיליון משפחות נזקקות.

למרות מאגרי האנרגיה העצומים שלה, במשך שנים נלחמת איראן בצרכי הדלק הביתיים שלה בשל היעדר יכולת זיקוק וסנקציות בינלאומיות שהגבילו את אספקת חלקי החילוף לתחזוקת מפעלים. בשנה שעברה פרש נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מהסכם הגרעין הבינלאומי והטילה מחדש סנקציות על תעשיית הנפט החיונית באיראן ותעשיות נוספות.

בעקבות הפעלת הסנקציות מחדש על איראן, הריאל האיראני צנח ונרשמו שיבושים גם בסחר החוץ של המדינה. נוסף לכך, התחזקה האינפלציה השנתית, אותה צופה קרן המטבע הבינלאומית על 35.7% השנה ו -31% בשנה הבאה. ראש ארגון התכנון והתקציבים במדינה מוחמד בג'ר נובהט אמר בטלוויזיה האיראנית כי הצעד של העלאת מחירי הדלק שתוכנן, היה צפוי להכניס כ-300 טריליון ריאל (יותר משני מיליארד דולר) לשנה לקופת המדינה.

איראני מתדלק את מכוניתו לאחר העלאת המחירים, 15 בנובמבר 2019. AP
איראני מתדלק את מכוניתו לאחר העלאת המחירים/AP

במסגרת התוכנית, נהגים עם כרטיסי דלק ישלמו 15,000 ריאל (13 סנט בארה"ב) לליטר עבור 60 ליטר הדלק הראשונים שנרכשו כל חודש, כאשר כל ליטר נוסף יעלה להם 30,000 ריאל. כרטיסי הדלק הוצגו לראשונה בשנת 2007, במסגרת רפורמה שנועדה לבלום את הברחות הדלק במדינה.

הנשיא חסן רוחאני אמר כי "75 אחוז מהמדינה נמצאים תחת לחץ" וההכנסות הנוספות יועברו רק אליהם ולא לאוצר. רוחאני כבר ניסה להעלות את מחירי הדלק בחודש דצמבר, אך נחסם על ידי הפרלמנט בעקבות הפגנות.

הדרשן בתפילות יום השישי בטהראן, אייתוללה מוחמד אמאמי קשאני, אמר כי על הממשלה להדק את הפיקוח על המחירים כדי למנוע אינפלציה בעקבות עליית מחירי הדלק. גם בשנת 2007, נרשמה מחאה סביב נושא מחירי הדלק, כשמפגינים זועמים שרפו תחנות דלק ומחו נגד הנשיא דאז מחמוד אחמדינז'אד בשל קיצוב הדלק.


(עדכון ראשון: 09:11)

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully