וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני הכריז על דיכוי המחאה: "הבסנו את המזימה של אויבינו"

נשיא איראן האשים "אנרכיסטים" במהומות האלימות במדינה, שלדבריו נתמכו על ידי ישראל, ארה"ב וסעודיה. למרות הכרזות המשטר והמשך השבתת האינטרנט, סרטונים שהועלו לרשתות החברתיות מעידים על המשך העימותים, ככל הנראה הקשים ביותר מאז המהפכה האסלאמית ב-1979

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא איראן חסן רוחאני הכריז היום (רביעי) כי מהומות הרחוב דוכאו בתום ניצחון על "אויבי" המדינה, שלדבריו רקמו "מזימה" נגד הרפובליקה האסלאמית. דבריו נאמרו אחרי פרוץ גל מחאה אלים נגד עליה במחירי הנפט בשבוע שעבר. למרות זאת, לפי סרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות העימותים נמשכו בכמה מוקדים גם ביום רביעי, היום החמישי למחאה.

הרשויות באיראן לא פרסמו מספר הרוגים רשמי והשבתת האינטרנט מאז תחילת ההפגנות מקשה על השגת מידע מהימן. עם זאת, ארגון זכויות האדם אמנסטי אמר כי הוא תיעד לפחות 106 הרוגים בידי כוחות הביטחון, והזהיר כי המספר האמתי עשוי להיות גבוה בהרבה. בטהראן דחו את המספרים האלו.

אם כך הדבר, אלו הן המהומות הקשות ביותר ברפובליקה האסלאמית זה יותר מעשור, וייתכן שגם מאז המהפכה ב-1979. ב-2009 נהרגו עשרות בני אדם במהלך חודשי המחאה נגד תוצאות הבחירות לנשיאות, עם דיכוי "המהפכה הירוקה" בידי המשטר.

רוחאני, שאמר את הדברים במהלך ישיבת ממשלה, האשים "אנרכיסטים" בהפגנות, שלדבריו התבססו על "מזימה שרקמו כוחות הריאקציה באזור, הציונים והאמריקנים" - ערב הסעודית, ישראל וארצות הברית, בהתאמה. "העם האיראני הצליח שוב במבחן היסטורי והראה כי הוא לא יאפשר לאויבים להרוויח מהמצב, אפילו אם יש להם תלונות לגבי התנהלות המדינה", צוטט הנשיא על ידי הטלוויזיה הממלכתית.

בניין שהוצת במהלך מחאת הדלק, טהראן, איראן, 20 בנובמבר 2019. AP
בניין שהוצת במהלך מחאת הדלק בטהראן/AP

המחאה פרצה בתקופה שבה כלכלת איראן הוכתה קשות על ידי הסנקציות האמריקניות שכמעט עצרו לחלוטין את יצוא הנפט שלה, וכשממשלות לבנון ועיראק הכוללות פלגים פרו-איראניים מתמודדות אף הן עם הפגנות אלימות יותר ויותר. בשילוב עם האינפלציה הגואה, האבטלה הגואה, צניחת ערך הריאל והשחיתות השלטונית, מדיניות "הלחץ המקסימלי" של וושינגטון גרמה לכלכלת איראן להגיע לסף קריסה.

ממשלת איראן טוענת כי העלאת מחירי הדלק בעד 50% תוביל לגיוס 2.55 מיליארד דולר בשנה עבור סובסידיות נוספות ל-18 מיליון משפחות עניות. התשלומים החודשיים במזומן הם 550 אלף ריאל בלבד (כ-4.44 דולר) לאדם.

ארצות הברית, שפרשה מהסכם הגרעין לפני שנה, גינתה את דיכוי המחאה, אולם הנשיא דונלד טראמפ טרם התייחס אליה, בניגוד לתמיכה הפומבית שהעניק לגל ההפגנות המשמעותי הקודם, בתחילת 2018. כל תמיכה חיצונית שכזו יכולה רק לחזק את טענותיהם של בכירי המשטר על יד זרה במחאה שאותם הם מתארים כסוגיה ביטחונית ולא מחאה אותנטית של העם. אתמול אמר המנהיג העליון עלי חמינאי כי ההפגנות הן סוגיה ביטחונית שטופלה בהצלחה, וכינה את המפגינים "בריונים".

במקביל, בטלוויזיה הממלכתית שודרו היום הפגנות תמיכה בממשלה בהשתתפות אלפי בני אדם בכמה ערים ועיירות, ובמהלכן נקראו קריאות "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל".

כרזה בפרסית שעליה נכתב "מוות לישראל" בהלויית מפקד במשמרות המהפכה שנהרג במחאה בעיר שהריאר, איראן, 20 בנובמבר 2019. AP
כרזת "מוות לישראל" בהלויית מפקד במשמרות המהפכה בעיר שהריאר/AP

גורמים איראניים אמרו כי לפחות מאה בנקים ועשרות בניינים ומכוניות הוצתו מאז שהחלה המחאה ביום שישי, ולפחות אלף מפגינים נעצרו. בסוכנות הידיעות "פארס" , שציטטה גורמים ביטחוניים, דווח כי נעצרו גם כמה בעלי אזרחות כפולה. "גרמנים, טורקים ואפגנים בעלי אזרחות כפולה שנעצרו הוכשרו ומומנו על ידי שירותי ביון זרים כדי להתסיס אי-ציות אזרחי באיראן. היה להם ציוד לחבלה", דווח בפארס, מבלי שפירטו מעבר לכך.

דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, אמר כי סוכל פיגוע במתקני הפקת גז גדולים של איראן במפרץ, שלדבריו תוכנן על ידי ה"פורעים".

הרשויות באיראן מסרו כי כמה אנשים, כולל אנשי כוחות הביטחון והמשטרה, נהרגו, בהם מפקד במשמרות המהפכה שנקבר היום בעיר שהריאר. גורם מקומי אמר כי "אחד ממנהיגי המהומות במחוז כרמנשה נהרג" על ידי כוחות הביטחון.

מתיחות אזורית

המתיחות באזור מחריפה השנה בהדרגה, עם הידוק הסנקציות האמריקניות ונסיגתה המתמשכת של איראן מהתחייבויותיה להסכם הגרעין. האויבות המרות הגיעו אל סיפו של עימות צבאי ביוני, כשאיראן הפילה מל"ט אמריקני בשמי המפרץ וטראמפ הורה על תגובה לפני שביטל אותה ברגע האחרון.

איראן אף נאשמת באחריות למתקפה ב-14 בספטמבר שפגעה בשני מתקני נפט גדולים בערב הסעודית, וקיצצה בחצי את תפוקת הנפט של הממלכה הסונית. טהראן מכחישה זאת. סלמאן מלך ערב הסעודית הפציר היום באיראן לנטוש את מדיניות ההתפשטות שלה, שלדבריו "פוגעת" בתושביה.

גם צרפת, שעוד נותרה בהסכם הגרעין, הביעה היום "דאגה עמוקה" מהדיווחים על הרוגים רבים באיראן. היא דחקה בטהראן לכבד את "חופש הביטוי והגישה לאמצעי תקשורת, כמו גם את הזכות להפגין בשלום".

ביום שלישי חלפה נושאת המטוסים האמריקנית "אברהם לינקולן" דרך מצרי הורמוז, נתיב שיט אסטרטגי המפריד בין איראן לאיחוד האמירויות הערביות. איראן מאיימת באופן קבוע לסגור את המצרים, שדרכם עוברת כחמישית מאספקת הנפט העולמית, במקרה של עימות או שבמצב שבו היא לא תוכל עוד למכור נפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully