וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנסטי: יותר ממאה נהרגו בהפגנות באיראן, צלפים יורים מגגות

19.11.2019 / 23:09

ארגון זכויות האדם אמר כי יש בידיו "דיווחים מזעזעים" מתוך המדינה, וכי מספר ההרוגים עשוי להיות גבוה בהרבה. הגופות נקברות במהרה, ובאחד המקרים מסוק ירה לעבר מפגינים. במשטר טוענים: "השקט שב למדינה"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

יותר ממאה בני אדם נהרגו מאז פרוץ ההפגנות ברחבי איראן - כך אמר היום (שלישי) ארגון זכויות האדם אמנסטי. זאת אחרי שהרשויות באיראן אמרו היום כי המחאה שהחלה בשל עליית מחירי הדלק דעכה, יממה אחרי שמשמרות המהפכה איימו בפעולה "נחרצת" אם היא לא תיפסק.

לפי דוח של ארגון זכויות האדם, צלפים ירו בקהל של מפגינים מגגות מבנים, ובמקרה אחד, אף ממסוק. הארגון אמר כי לפחות 106 מפגינים נהרגו ב-21 ערים שונות, בהתבסס על עדי ראיה אמינים, סרטונים מאומתים ומידע מפעילי זכויות אדם. הארגון סבור כי מספר ההרוגים האמתי יכול להיות גבוה עוד יותר. "חלק מהדיווחים מצביעים על 200 הרוגים", נמסר.

לפי אמנסטי, הדיווחים מאיראן "חושפים תבנית מחרידה של מעשי הרג לא חוקיים בידי כוחות הביטחון האיראניים, המשתמשים בכוח מופרז וקטלני כדי למחוץ הפגנות שלוות ברובן". עוד אמרו בארגון כי גורמי מודיעין וביטחון לא השיבו את הגופות למשפחות ואילצו אחרים לקבור אותן במהירות ללא חקירה עצמאית.

אוטובוס שרוף אחרי הפגנות, טהראן, איראן, 17 בנובמבר 2019. AP
עד עתה נעצרו כאלף "מתפרעים". אוטובוס שרוף אחרי הפגנות בטהראן/AP

בשעות הבוקר הכריז דובר מערכת המשפט של איראן רולמחוסיין אסמאעילי כי "השקט הושב למדינה". עם זאת, לפי סרטונים שהועלו לרשתות החברתיות למרות השבתת האינטרנט שנועדה למנוע את התפשטות המחאה, הראו כי ההפגנות נמשכו במהלך הלילה בכמה ערים במדינה במקביל לנוכחות מוגברת של כוחות הביטחון ברחובות.

במהלך הלילה, לפי דיווחים של סוכנויות ידיעות רשמיות, שלושה אנשי ביטחון נדקרו למוות ליד טהראן. הרשויות אמרו שעד עתה נעצרו כאלף "מתפרעים". בעיתון הקיצוני "כיאן" פרסם מאמר שבו נכתב כי "יש דיווחים שמערכת המשפט שוקלת להוציא להורג בתליה את מנהיגי המהומות". לא פורט מעבר לכך.

ההפגנות, הגדולות ביותר באיראן מאז גל המחאה של תחילת 2018, החלו ביום שישי כשמאות צעירים ופועלים הביעו זעם על תכנית קיצוב הדלק, שהובילה לזינוק של כ-50% במחירם. הם מוחים על השחיתות השלטונית ועל הפערים בין העשירים לעניים ברפובליקה האסלאמית. חלקם תועדו בסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות על ידי מתנגדי המשטר כשהם שורפים תמונות של מנהיגי המדינה וקוראים להפלת השלטון, לצד עימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון. מנגד, הטלוויזיה הממלכתית דיווחה כי "אלפי איראנים קיימו עצרות בכמה ערים כדי לגנות את המהומות".

רופרט קולביל, דובר של לשכת זכויות האדם של האו"ם, אמר כי יש דאגה רבה מהשימוש שעושים כוחות הביטחון האיראניים באש חיה נגד מפגינים, והוא הפציר בטהראן לרסן אותם. הוא גם קרא לרשויות להשיב את שירותי האינטרנט ולשמור על זכום של המפגינים להביע מחאה. לדבריו, היקף הנפגעים הוא "חמור מאוד".

עוד בוואלה!

הנחישות האיראנית לא נסדקת, והירי מסוריה מוכיח את רצינות טהראן

לכתבה המלאה
אנשים עוצרים בכביש מהיר על מנת לצפות במחאה כנגד עליית מחירי הדלק בטהראן, איראן, 16 בנובמבר 2019.. רויטרס
חמינאי כינה את המתפרעים "בריונים". המחאה בטהראן/רויטרס

המנהיג העליון עלי חמינאי האשים ביום ראשון כי האחראים למהומות שפרצו במדינה הן אויבותיה של טהראן ובהן ארצות הברית, כן כינה את המפגינים "בריונים".

ארצות הברית, שפרשה מהסכם הגרעין עם איראן בשנה שעברה, והטילה מחדש את הסנקציות על המדינה, גינתה את טהראן בגין שימוש ב"כוח קטלני" וחסימת האינטרנט.

התסכול בקרב האזרחים ברפובליקה האסלאמית החל בעקבות מגמה של פיחות במטבע האיראני ועלייה חדה במחירי הלחם, האורז ומוצרי בסיס אחרים מאז שוושינגטון החלה במדיניות העיצומים הכלכליים שכונתה "לחץ מקסימלי" נגד איראן. זאת בעוד שהממשלה בטהראן טענה כי עליות המחירים נועדו לגייס כ-2.55 מיליארד דולר בשנה תמורת סובסידיות נוספת ל-28 מיליון משפחות קשות יום.

(עדכון ראשון: 11:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully