וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסמכי איראן" נחשפים: כך חדרה טהראן לצמרת השלטון בעיראק

18.11.2019 / 23:58

תחקיר של "אינטרספט" וניו יורק טיימס, המתבסס על הדלפה של דוחות מודיעין איראניים, מתאר את המאמצים שהשקיע המשטר כדי לגייס בכירים בעיראק תוך משחקי ריגול עם ארה"ב, שכללו שיחוד סוכנים ומפגשים בקניונים. ברוב המקרים, ידה של איראן הייתה על העליונה

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

מסמכים איראניים סודיים חושפים כיצד טהראן פעלה להרחיב את השפעתה על עיראק ולחדור למערך קבלת ההחלטות שלה - כך עולה מתחקיר משותף של האתר "אינטרספט" וניו יורק טיימס. המסמכים מפרטים את התפקיד המיוחד ששיחק מפקד כוח קודס קאסם סולימאני, אחת הדמויות המרכזיות שנגדן מפנים המפגינים בעיראק את זעמם בחודש וחצי שחלף מאז תחילת המחאה נגד השלטונות.

סולימאני הגיע באמצע החודש שעבר לביקור בבגדאד, כפי שהוא עושה לעתים תכופות, על מנת לפעול להישארותו בשלטון של ראש הממשלה עאדיל עבד אל-מהדי, שאת ממשלתו פועל טהראן לשמר.

ההדלפה, שתוארה כחסרת תקדים, מתארת את המאמצים הרבים שעשה המודיעין האיראני כדי לגייס את מנהיגי עיראק, לשלם לסוכנים עיראקים שעבדו עבור האמריקנים כדי שיחליפו צדדים, ולחדור לכל היבט בחיים הפוליטיים, הכלכליים והדתיים של עיראק.

לקריאה נוספת בנושא
הניצחון על נבחרת איראן התחלף בדם: בין אופוריה למוות ברחובות עיראק
המגדל הזה שימש צלפים איראנים. עד שהמפגינים בעיראק השתלטו עליו

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי ולצדו המטיף העיראקי מוקדתא א-סאדר ומפקד כוח קודס קאסם סולימאני בטקס עשורראא בטהראן, ספטמבר 2019. AP
סולימאני לצדו של מוקדתא א-סאדר וחמינאי בטהראן, ספטמבר/AP

הכבלים הסודיים מתארים פרקי ריגול שנדמה שנלקחו ממותחן ריגול: מפגשים אורגנו בסמטאות חשוכות או בקניונים בכסות של מסע ציד או מסיבת יום הולדת; מודיעים ארבו בנמל התעופה של בגדאד, כשהם מצלמים תמונות של חיילים אמריקנים ועוקבים אחרי טיסות של הקואליציה; סוכנים נסעו בדרכים עקלקלות כדי להגיע למפגשים תוך התחמקות ממעקבים; מקורות קיבלו מתנות בדמות פיסטוקים, בשמים ותבלינים; אם היה צורך בכך, הוצע שוחד לגורמים עיראקיים.

הארכיון מכיל אף קבלות של גורמי מודיעין בעיראק, כולל אחת בסך 87.5 אירו עבור מתנות שניתנו למפקד כורדי.

על פי אחד המסמכים, אל-מהדי תואר כמי שהיו לו "יחסים מיוחדים" עם איראן בזמן שהיה שר הנפט בעיראק ב-2014. הקשרים בינו לבין טהראן היו קרובים עוד בזמן שחי בגלות בזמן משטרו של סדאם חוסיין הסוני, שלאחר הפלתו ב-2003 בידי ארצות הברית גברה השפעתה של איראן השיעית על שכנתה.

טיב היחסים לא פורט באותו מסמך, וגורם אמריקני בכיר לשעבר הזהיר כי "יחסים מיוחדים" יכולים לתאר דברים רבים, ולא בהכרח שאל-מהדי הוא סוכן של איראן. למרות זאת, שום ראש ממשלה בעיראק בתקופה שלאחר סדאם לא יכול לקבל את התפקיד ללא ברכתה של הרפובליקה האסלאמית. אל-מהדי, שקיבל את התפקיד בשנה שעברה, נתפס כמועמד פשרה בין איראן לבין ארצות הברית.

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי לצד נשיא איראן חסן רוחאני בטהראן, 22 ביולי 2019. AP
אל-מהדי לצד רוחאני בטהראן, יולי/AP

לפי "האינטרספט", המסמכים מספקים הצצה יוצאת דופן לתוככי המשטר האיראני. הם מראים כיצד עיראק הפכה לשער כניסה עבור איראן אל הים התיכון, ואיך היא הצליחה כמעט בכל הזדמנות לגבור על ארצות הברית במשחקי הריגול שהתחוללו על אדמת עיראק. על אף שהם מאוששים חלקים נכבדים ממה שכבר היה ידוע, הם גם שופכים אור על המאבקים בתוך איראן ועל האתגרים שהיא חוותה בעיראק הדומים לאלו שבהם נתקלו האמריקנים אחרי שפלשו למדינה ב-2003.

הארכיון מכיל מאות דוחות ותכתובות שנכתבו בעיקר בין 2014 ו-2015 על ידי גורמים ממשרד המודיעין והביטחון של איראן ששירתו בעיראק. משרד המודיעין האיראני, המקביל ל-CIA, נחשב לסוכנות ביון מקצועית, אך לעתים הוא נדחק הצדה על ידי מקבילו, שירותי המודיעין של משמרות המהפכה, שהוקמו בגוף עצמאי ב-2009 בהוראת המנהיג העליון עלי חמינאי. לפי כמה יועצים בממשלים האחרונים באיראן, השגרירים בעיראק, בלבנון ובסוריה ממונים משורות בכירים במשמרות המהפכה, ולא ממשרד החוץ, שמפקח על משרד המודיעין.

אותם גורמים אמרו כי אנשי המודיעין משתי הסוכנויות עובדים במקביל, שמדווחים על ממצאיהם בחזרה למטות שלהם בטהראן, שבתורם מעבירים את המידע למועצה העליונה לביטחון לאומי.

"יש לי הרבה סיפורים לספר"

לפי המסמכים, לרבים מהגורמים הבכירים ביותר בעיראק יש קשרים חשאיים עם איראן, שחלקם נרקמו עוד כשהם היו חלק מהאופוזיציה למשטרו של סדאם. כמה מהם היו גם חברי הממשלה הקודמת של חיידר אל-עבאדי.

קיש קוריישי, יועץ של ממשלת איראן לענייני עיראק, אישר כי טהראן מטפחת יחסים קרובים עם בכירים בבגדאד. "יש לנו כמה בעלי ברית טובים בקרב ההנהגה בעיראק שעליהם אנחנו יכולים לסמוך בעיניים עצומות", אמר.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף, שגריר איראן לאו"ם מג'ד תחת-רוואנצ'י ושגרירות איראן לאו"ם לא הגיבו לפניו בנושא.

חסן דנייפר, שגריר איראן לעיראק בין 2010 ל-2017 ולשעבר סגן מפקד חיל הים במשמרות המהפכה, סירב להתייחס לקיומם של אותם מסמכים, אך רמז כי ידה של איראן על העליונה בכל הנוגע לאיסוף מידע בעיראק.

"כן, יש לנו מידע רב מעיראק הנוגע לנושאים רבים, במיוחד למה שאמריקה עושה שם", הוא אמר בשיחת טלפון. "יש פער גדול בין המציאות לבין התפיסה של מעשיה של ארצות הברית בעיראק. יש לי הרבה סיפורים לספר". הוא סירב לפרט.

אחרי נסיגת צבא ארצות הברית ב-2011, איראן פעלה במהירות כדי לגייס לשורותיה מודיעים לשעבר של ה-CIA. בקטע באחת התכתובות ממשרד המודיעין של איראן, שלא ידוע מתי נכתבו, הראו כי טהראן החלה בתהליך גיוס של מקור בתוך מחלקת המדינה. לא ברור אם היא הצליחה, אך לפי המסמכים, איראן החלה לקיים פגישות עם המקור, והציעה לו משכורת, מטבעות זהב ומתנות אחרות.

שמו של הגורם במחלקת המדינה לא הוזכר במסמך, אך הוא תואר כמי שיכול לספק "תובנות מודיעיניות על תכניות ארצות הברית בעיראק, בין אם בנוגע למאבק בדאעש או לכל מבצעים חשאיים אחרים". "התמריץ שלו לשתף פעולה יהיה כלכלי", נכתב.

מחלקת המדינה סירבה להגיב בנושא.

מפגינים שורפים את דגל איראן, בגדאד, עיראק, 29 באוקטובר 2019. AP
מפגינים שורפים את דגל אירא בבגדאד בחודש שעבר/AP

איראן חששה אחרי הפלישה האמריקנית לעיראק ולאפגניסטן שהיא עשויה להיות הבאה בתור, אחרי שהיא נכללה ב"ציר הרשע" של נשיא ארצות הברית ג'ורג' וו. בוש. היא העבירה לעיראק חלק מקציני המודיעין המשובחים ביותר שלה, כדי לעקוב אחרי הפעילות האמריקנית.

דליפת מידע בסדר גודל שכזה - כ-700 עמודים - היא חריגה ביחס לאיראן, ששולטת היטב במידע המודיעיני שלה. המסמכים הגיעו ל"אינטרספט", שחלק אותם עם ניו יורק טיימס, שמצדו אימת את המהימנות שלהם. המקור סירב להיפגש פנים מול פנים עם עיתונאים, ובמסרים המוצפנים שהעביר אמר כי ההדלפה נועדה "להראות לעולם מה איראן עושה במדינה שלי, עיראק".

באחת התכתובות, מתואר מקרה מביך שבו פרצו מרגלים איראנים אל מוסד תרבותי גרמני בעיראק, רק כדי לגלות שהיו להם סיסמאות שגויות ושהם לא יכולים לפרוץ את הכספות. אחרים תיאורו כיצד גורמי מודיעין ננזפו על ידי הממונים עליהם על עצלות ועל כך ששלחו בחזרה דוחות שהתבססו רק על ידיעות חדשותיות.

בגדול, אותם אנשי מודיעין הצטיירו כסבלניים, מקצוענים ופרגמטיים. עיקר המשימות שלהם התרכזו במניעת קריעתה של עיראק לגזרים, התבססות פעילי טרור סונים בגבול, הידרדרות למלחמה עדית שתעמיד בסכנה את השיעים והקמת מדינה כורדית עצמאית שעשויה לאים על היציבות האזורית ועל השלמות הטריטוריאלית שלה. הם פעלו גם כדי לחסל את דאעש, אך בעיקר התמקדו בשמירה על עיראק כמדינת חסות.

היא נחשבת לזירה אפשרית במקרה של פרוץ עימות בין איראן לבין ארצות הברית, שהמשבר ביניהן מחריף בעקביות מאז שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרש מהסכם הגרעין במאי אשתקד.

נכסי CIA מובטלים ומופקרים

איראן ביססה נוכחות רבה בדרום עיראק, בסיס כוחה של האוכלוסייה השיעית במדינה, אך זו לא הספיקה כדי לכבוש את הלבבות. המפגינים בשבועות האחרונים שרפו מטות של המיליציות השיעיות הפרו-איראניות ותמונות של חמינאי וסולימאני, כחלק מהזעם של חלקים נרבחים בציבור העיראקי על המעורבות הזרה בארצם, בין אם מצד ארצות הברית ובין אם מצד איראן, שהייתה "המנצחת היחידה" מהפלישה האמריקנית לעיראק, כפי שנכתב בספר היסטוריה של צבא ארצות הברית בעצמו.

זאת הייתה תוצאה ישירה של המחסור בתכנית מגובשת ליום שאחרי החלפת המשטר של סדאם. אחת הטעויות המרות הייתה טיהור כוחות הביטחון מכל מי שהיה חבר במפלגת הבעת', מה שהותיר את האוכלוסייה הסונית ממורמרת ודחף אותה להתקומם נגד צבא ארצות הברית והשלטון השיעי החדש.
לאחר הנסיגה של ארצות הברית מעיראק ב-2011, טהראן הצליחה להגדיל את השפעתה עוד יותר, אחרי שהנכסים של ה-CIA במדינה נותרו "מובטלים ומופקרים". הם פנו לאיראן, הציעו מידע על הפעילות האמריקנית במדינה תמורת כסף.

באחד המקרים שתועדו במסמכים נסע קצין מודיעין עיראקי מבגדאד לעיר הקדושה כרבלא, כדי להיפגש עם גורם מודיעין איראני. במהלך המפגש שנמשך שלוש שעות, הגורם העיראקי אמר שהמפקד שלו, חאתם אל-מקסוסי, אמר לו להעביר את המסר לאיראן שלפיו "כל המודיעין של צבא עיראק - תחשיבו אותו כשלכם". אל-מקסוסי גם הציע לתת לאיראן מידע על מבצע חשאי שהובילה ארצות הברית כדי להאזין לטלפונים עיראקיים, שנוהל על ידי לשכת ראש הממשלה והמודיעין הצבאי.

אל-מקסוסי, שכבר אינו בתפקיד, הכחיש שאמר את הדברים שיוחסו לו בתכתובות ושהוא אי-פעם עבד עבור איראן. הוא שיבח אותה על הסיוע שהעניקה במאבק בדאעש, אבל טען כי היו לו גם קשרים קרובים עם ארצות הברית. "לא הייתי ראש המודיעין של השיעים, אלא ראש המודיעין של כל עיראק", הדגיש. גורם אמריקני לשעבר שנשאל לגביו אמר כי ארצות הברית גילתה את קשריו עם איראן, ובעקבות זאת הגבילה את הגישה שלו למידע רגיש.

השתלטות צבא עיראק על מבנה ממשלה של מחוז קירקוק הכורדי בעיראק 16 באוקטובר 2017. רויטרס
"כל המודיעין של צבא עיראק - תחשיבו אותו כשלכם". כוחות עיראקיים/רויטרס

אחד מאותם סוכנים עיראקים של ה-CIA כונה "דוני ברסקו". בנובמבר 2014, מחשש שקשריו עם ארצות הברית יעלו לו בחייו, הוא החליף צד ועבר לשורות האיראנים. מפעילו האיראני כינה אותו בפשטות: "מקור 134992".

הוא אמר שכל מה שהוא יודע למכירה: מיקומם של הבתים הבטוחים של ה-CIA בעיראק; שמות המלונות שבהם נפגשו סוכני ה-CIA עם המקורות שלהם; פרטי כלי הנשק וההכשרה שעבר; ושמותיהם של עיראקים אחרים שריגלו עבור ארצות הברית.

המקור סיפר למפעיליו החדשים כי הוא עבד למען ה-CIA במשך 18 חודשים, החל מ-2008, בתכנית נגד אל-קאעדה. הוא קיבל 3,000 דולר בחודש, בנוסף לבונוס חד-פעמי של 20 אלף דולר ומכונית. עם זאת, תוך שהוא נשבע בספר קוראן, הוא הבטיח כי ימיו בתור מרגל של ארצות הברית תמו.

"אני אעביר לכם את כל המסמכים והסרטונים שיש לי מתכנית האימונים שלי", אמר מקור 134992, לפי דוח מודיעיני איראני מ-2014. "ותמונות ומאפיינים מזהים של תלמידיי ופקודיי".
ה-CIA סירב להגיב.

המועמד מאמריקה

בקיץ 2014 החלה ארצות הברית לשוב לעיראק בשל מסע הכיבושים של דאעש. במקביל, צעירים עיראקים נסעו באוטובוסים במרחבים של דרום עיראק, בדרך לקבלת אימונים צבאיים באיראן.

לפי המסמכים, גורמים מסוימים בממשלים בארצות הברית ובאיראן האמינו כי על שתי האויבות הוותיקות לשתף פעולה נגד האויב החדש. עם זאת, איראן ראתה בנוכחות האמריקנית המחודשת בעיראק איום וכסות לאסוף מודיעין עליה.

התחזקות דאעש הובילה למתיחות בין ממשל אובמה לבין חלקים גדולים מהאליטה העיראקית. אובמה דחף להדחתו של נורי אל-מאלכי מתפקיד ראש הממשלה כתנאי לחידוש הסיוע הצבאי של ארצות הברית. הוא האמין שהמדיניות האוטוריטרית של ראש הממשלה השיעי והיד הקשה שהפעיל נגד המיעוט הסוני הוביל לעליית ארגון הטרור, ששלט בקיץ 2014 על כשליש משטחה של המדינה.

ראש ממשלת עירק נורי אל-מליכי. רויטרס
אובמה דחף להדחתו. אל-מאלכי/רויטרס

אל-מאלכי, שחי בגלות באיראן בשנות ה-80, היה האיש של טהראן. מחליפו, חיידר אל-עבאדי, למד בבריטניה ונחשב לידידותי יותר עבור המערב, וכמי שפחות מונע משיקולים עדתיים. לאור חוסר הוודאות, כינס השגריר האיראני דאז דנייפר מפגש סודי עם גורמים בכירים בשגרירות האיראנית, מבנה מבוצר ועצום השוכן בפאתי "האזור הירוק" בבגדאד.

אל-עבאדי תואר כ"אדם בריטי" ו"המועמד של האמריקנים", אבל האיראנים האמינו כי יש להם שרים רבים אחרים בממשלת עיראק המונחים בכיסם. השגריר עבר על כל אחד מהם, ותיאר את יחסיו עם איראן. אחד מהם היה ראש הממשלה לשעבר ושר החוץ דאז איברהים אל-ג'עפרי, שזוהה כמי שיש לו "יחסים מיוחדים" עם איראן. בשיחה עם "האינטרספט" הוא לא הכחיש את עצם היחסים הקרובים עם טהראן, אך טען שתמיד פעל על בסיס האינטרסים של עיראק.

איראן הסתמכה על נאמנותם של שרים זוטרים יותר, כמו שרי התקשורת, זכויות האדם והרשויות המקומיות, שהיו חברים בעבר במיליציית "בדר" שהוקמה על ידי איראן בשנות ה-80 כדי לפעול נגד משטרו של סדאם. אותו שר לרשויות מקומימות הכחיש כי היו לו יחסים קרובים עם איראן, בעוד שהשר לזכויות אדם שיבח את איראן על עזרתה לשיעים בתקופת שלטונו של סדאם ולמאבק בדאעש. שר התקשורת לשעבר שהוזכר על ידי השגריר האיראני אמר כי הוא שירת את עיראק, ולא את איראן.

מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, בתיכרית, עיראק, מרץ 2015. רויטרס
סולימאני מפקח על המאבק בדאעש במהלך ביקור בעיראק, 2015/רויטרס

בין אותם שרים שהוזכרו ברשימה היה שר התחבורה ביאן ג'בר, ששימש שר הפנים בזמן שמאות אסירים עונו למוות בידי יחידות מוות שיעיות. הוא נחשב ל"קרוב מאוד" לאיראן, וקיבל את פניו של סולימאני בקיץ 2014, כשצבא עיראק קרס מול דאעש וצבא ארצות הברית החל לשוב למדינה.
מפקד כוח קודס ביקש טובה: לאפשר לאיראן גישה למרחב האווירי של עיראק כדי להעביר כלי נשק ואספקה למשטרו של בשאר אסד במאבקו במורדים שנתמכו בידי ארצות הברית ובדאעש. חלק מכלי הנשק הזה יועד לחיזבאללה, ומשלוחים רבים הותקפו על ידי ישראל.

לפי אחת התכתובות, ג'בר לא יכול היה לסרב לסולימאני והוא השיב לו בחיוב. "שמתי את הידיים שלי על העיניים שלי ואמרתי, 'אללה עיני, כרצונך'", אמר שר התחבורה של עיראק לאיש מודיעין איראני. "אז הוא התרומם וניגש אליי ונישק אותי במצח".

ג'בר אישר את דבר קיומה של הפגישה, אך טען כי הטיסות שימשו לאספקת סיוע הומניטרי ונסיעות של עולי רגל שיעים לסוריה, ולא כלי נשק וסיוע צבאי כפי שגורמים אמריקניים סבורים.

במקביל, איראן עקבה מקרוב אחרי גורמים עיראקיים שהיו מקורבים לארצות הברית. רבות מהתכתובות הראו כי האיראנים עודכנו על השיחות הסגורות בין הצדדים. אחד מהמקורות היה יועץ בכיר של יו"ר הפרלמנט לשעבר סלים אל-ג'בורי, שהיה אמנם סוני אך קיים קשרים טובים עם איראן. הוא נפגש פעמים רבות עם השגריר האמריקני סטיוארט ג'ונס ב-2014 וב-2015, עם התבססות הממשל החדש של אל-עבאדי.

"אני נוכח במשרדו על בסיס יומי ועוקב מקרוב אחרי המגעים שלו עם האמריקנים, אמר המקור, שזוהה בתור 134832, למפעילו האיראני. המקור הפציר באיראנים לטפח יחסים קרובים עם ג'בורי, על מנת לטשטש את המאמצים של ארצות הברית להכשיר דור חדש של מנהיגים סונים בעיראק ולפייס בין השיעים לסונים. הוא הזהיר שטהראן צריכה למנוע ממנו ליפול תחת תחום השפעתה של ארצות הברית, משום שהוא פתי ומקבל החלטות נמהרות".

(עדכון ראשון: 10:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully