וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחישות האיראנית לא נסדקת, והירי מסוריה מוכיח את רצינות טהראן

19.11.2019 / 8:45

ברפובליקה האסלאמית הצהירו כי יגיבו לכל פעולה נגד האינטרסים שלה, ואפשר להעריך כי מדובר בפעולה איראנית באמצעות שליחים בתגובה לפעולות שיוחסו לישראל, בהן תקיפת בכיר הג'יהאד האסלאמי בדמשק. רק אתמול הודיע צה"ל על תרגיל פתע בפיקוד הצפון, שבחן את המוכנות לעימות

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

בתחילת השבוע ביטל הרמטכ"ל אביב כוכבי פגישה מתוכננת עם ראשי מועצות בדרום, בעקבות מה שהוגדר על ידי גורמים רשמיים כ"בעיות לוח זמנים". אתמול בבוקר הכריז ממלא מקום מבקר צה"ל על תרגיל פתע מטכ"לי בעמק יזרעאל והגליל העליון, שנועד לבחון את המוכנות והדריכות של היחידות השונות לתרחישים קיצוניים. הבוקר (שלישי) התפוגג מעט העשן כשתושבי רמת הגולן התעוררו לקולות פיצוצים וסוללת כיפת ברזל יירטה ארבע רקטות ששוגרו משטח סוריה לעבר ישראל.

ניתן להעריך כי מדובר בפעולה איראנית בתיווך שליחים בתגובה לפעולות שיוחסו לישראל לפי פרסומים זרים, בהן תקיפת בכיר הג'יהאד האסלאמי אכרם עג'ורי בדמשק. זאת במקביל לחיסול הממוקד של מנהיג הזרוע הצבאית של הארגון בהאא אבו אל-עטא ברצועת עזה.

לובשי מדים בקוניטרה שבצד הסורי נראים מרמת הגולן הישראלית, 26 ביולי 2018. רויטרס
תושבי רמת הגולן התעוררו לקולות פיצוצים. לוחמים סורים בקוניטרה/רויטרס

על מנת להבין את מצבה של איראן בימים אלה יש לצלול למעמקי האסטרטגיה של המשטר הקיצוני. הצצה חלקית הופיעה אתמול בבוקר בכותרת הראשית של העיתון הפרסי Kayhan, המזוהה מאוד עם משטר האייתוללות, וכללה את דבריו של המנהיג העליון עלי חמינאי על התפרצות משבר הדלק. העמוד הראשי לא כלל את תמונות ההמון הזועם שיצא לרחובות, אלא את תמונתו של חמינאי והסבר כיצד לדעתו החל המשבר ומדוע האזרחים צפויים לראות בקרוב שיפור. דבריו נכתבו בדרך מפולפלת ועשירה בתיאורים דתיים, במנותק מהסערה ברחוב האיראני שנחנק תחת יוקר המחיה.

ידיעה נוספת בעיתון כללה השוואה בין מחירי הדלק ברפובליקה האסלאמית לשאר העולם. עוד ניסיון לרכך את המציאות הקשה. אף לא אזכור נרחב לאלימות הגואה ברחובות והמחאה האלימה, בניגוד גמור לסיקור התקשורתי בעולם והתפשטות ידיעות וסרטונים ברשתות חברתיות אודות הנעשה בימים אלה באיראן.

עוד בוואלה!

ארבע רקטות שוגרו מסוריה לשטח ישראל ויורטו; לא זוהו נפילות

לכתבה המלאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, 17 בנובמבר 2019. AP
העמוד הראשי לא כלל את תמונות ההמון הזועם שיצא לרחובות. חמינאי/AP
"הסנקציות של ארה"ב מכבידות, הן יוצרות קשיים רבים, אבל המטרה מקדשת את האמצעים"

גורם מודיעיני לשעבר, שהתהלך בעבר הרחוק על אדמת איראן יותר מפעם אחת, מיהר לצנן את האווירה האופטימית במערב לכך שהרפובליקה האסלאמית תשוב למשא ומתן ואף להרגיע גורמים בישראל, שהעריכו כי קיימת אפשרות שאיראן תנקוט בצעד קיצוני כמו תקיפות נוספות במזרח התיכון כדי להרחיק ממנה את המחאה. בשיחה עם וואלה! NEWS הסביר הגורם כי רק מיליוני אזרחים שיצעדו ברחובות יוכלו להפיל את המשטר, כפי שהתרחש בימים שקדמו לנפילת השאה האיראני והדרך לשם עוד ארוכה. גם אז, לדבריו, יעמיד המשטר האיראני למוד הניסיון מהעבר יותר ממיליון אנשי בסיג', שבהנחיה מפורשת ידעו לנקוט באלימות נגד אזרחים ובמקרים אחרים גם "להעלים" אותם לתקופות.

"יש הרבה עמודי חשמל באיראן (לתליית מתנגדי משטר - א"ב)", אמר בציניות הגורם. "מדובר במשטר אכזרי מאוד. הסנקציות של ארצות הברית מכבידות, הן יוצרות קשיים רבים, אבל המטרה מקדשת את האמצעים. זה לא יניע אותם מהמטרה. הם מאוד רגישים לעצמם ולמשטר וזה לא יזיז אותם. מדובר במשטר דתי וכשמנתחים אותם חשוב להבין את זה".

"עשו בית ספר לכולם"

הגורם המודיעיני לשעבר הסביר כי הפלת המל"ט האמריקני על ידי איראן היה הצעד המשמעותי הראשון לבחינת הדריכות והנכונות של הבית הלבן להתנגש חזיתית בטהראן. אך כשנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הסתפק בציוצים בטוויטר, הם פירשו זאת כחולשה ויצאו להתקפה משולבת על מתקני הנפט של ערב הסעודית. לא רק קריאת תיגר על ההגמוניה הסעודית באזור והציר הסוני המתון, אלא גם איתות על הכוח הצבאי האיראני שנבנה בהדרגה תוך שילוב שליחים נגד המערב ובכלל.

"הם עשו בית ספר לכולם", תיאר הגורם. לדבריו, באיראן "מנצלים את החולשה האמריקנית לתמרן בין כולם". הוא הדגיש את מעמדו של המנהיג העליון. "צריך להביט כל הזמן על חמינאי, הכוח והסמכות נמצאים אצלו. לא להתרשם מהפרגמטיות של רוחאני ושאר הבכירים. אסור לטעות בזה".

עשן מיתמר ממתקן נפט באל-בקיק, ערב הסעודית, 14 בספטמבר 2019. רויטרס
הציוצים של טראמפ פורשו כחולשה. תקיפת מתקני הנפט בערב הסעודית/רויטרס
כשם שהוא מטפח את חיזבאללה, כך חמינאי מאשר הזרמת מיליוני דולרים לג'יהאד האסלאמי ולחמאס ברצועת עזה

במערכת הביטחון יש גורמים שטוענים כי ישראל צריכה להשפיע יותר ולפעול להעצמת המתח הסוני-שיעי באיראן. אחד מהם הזכיר לאחרונה את דבריו של כוהן הדת הלבנוני סובחי אל-טופיילי, ממייסדי חיזבאללה ומזכ"ל הארגון הראשון, שמתח ביקורת לפני שלוש שנים על הנאמנות העיוורת של הארגון השיעי לטהראן. במחאות האחרונות של הציבור בלבנון נגד הממשלה כוונה חלק מהביקורת נגד חיזבאללה ופטרונו האיראני.

המשטר בטהראן רואה את עצמו מוביל או לפחות מעורב בסכסוך הערבי-ישראלי כמו גם בסוגיה הפלסטינית כדי לפגוע בהגמוניה הסעודית ולהשיג השפעה רחבה יותר במזרח התיכון. בעבר התבטא חמינאי בנושא ואמר כי "הפלסטינים הם חלק מאיבר גופנו". כשם שהוא מטפח את חיזבאללה כמנוף לחץ על ישראל כך המנהיג העליון מאשר הזרמת מיליוני דולרים לג'יהאד האסלאמי ולחמאס ברצועת עזה. אל-עטא התקדם וצבר כוח בין היתר בזכות כספים וסיוע מאיראן ולכן מיותר לציין כי טהראן התאכזבה מרמת הביצוע בשבוע שעבר בימי הקרב נגד צה"ל.

סא"ל ש' ראש ענף איראן באמ"ן. אתר רשמי
בצה"ל בוחנים דרך שונה לייצור מודיעין, בדגש על איראן/אתר רשמי

בקהילת המודיעין עורכים התאמות כדי להתמודד עם האיומים במזרח התיכון, בדגש על איראן. אחת מהן, בפיקודו של סגן-אלוף ש', מתבצעת תחת עיניו הפקוחות של ראש חטיבת המחקר תת-אלוף דרור שלום והיא כוללת גיוס סוציולוגים, מומחים למדעי המדינה ויחסים בינלאומיים, כלכלנים ועוד. מטרת התהליך היא לבחון דרך שונה לייצור מודיעין בעידן הצפת המידע.

יחד עם זאת, במערכת הביטחון מתגבשת ההבנה כי האיראנים מתאמצים על מנת להתמודד עם הסנקציות האמריקניות עד אחרי בחירות 2020. זאת מתוך תקווה שטראמפ לא ייבחר ואז יוכלו בטהראן לדרוש מוושינגטון לשוב להסכם הגרעין המקורי, המאפשר להם לפתח באין מפריע נשק מדויק וטילים בליסטיים, לממן טרור במזרח התיכון ולנוע בחופשיות בעולם תוך צמצום הסנקציות. אם טראמפ ייבחר בשנית יעמדו באיראן בפני דילמה גדולה מאוד: האם לפרוץ קדימה בפרויקט הגרעין או להתפשר.

בעקבות ההצהרות האיראניות על הפעלת צנטריפוגות וחזרה להעשרת אורניום, בישראל צריכים להמשיך לעקוב אחר מתקני הגרעין ולהמשיך להכות ברפובליקה האסלאמית במסגרת המערכה שבין המלחמות, עד שתפנים כי ישראל נחושה מאוד למנוע ממנה יכולת גרעין וקידום טרור בלבנון, סוריה ורצועת עזה וכן במעגלים רחוקים כמו תימן ועיראק. בהתאם לכך, ישראל צריכה להיערך למגוון תרחישים ולא רק לשיגורי רקטות מרמת הגולן הסורית, אלא גם לאלה שבחן מבקר צה"ל ביממה האחרונה ביחידות פיקוד הצפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully