וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כוכבי ברקע החקירה בהאג: בזכות העמדה המוסרית, נוכל לפעול במלוא העוצמה

25.12.2019 / 9:41

בהקשר למבצע "חגורה שחורה", אמר הרמטכ"ל כי "יכולות להיות מעת לעת טעויות", והוסיף כי התקרית בה נהרגו בני משפחה בדיר אל-בלח תוחקרה במשך "עשרות שעות". הוא הדגיש כי צה"ל "לא יסבול סטיות של ערכים בתוך הנורמות", והבהיר: "לא ניתן לאיראן להתבסס בעיראק"

עריכה: אסף דרורי

נאום הרמטכ"ל בכנס לזכר ליפקין-שחק - עיקרי הדברים:

  • כוכבי ברקע החקירה בהאג: "צה"ל לא יסבול סטיות של ערכים בנורמות"
  • על תחקיר הרג המשפחה בעזה: "יכולות להיות טעויות, הלקחים הופקו"
  • הרמטכ"ל: "צה"ל לא ייתן לאיראן להתבסס בעיראק"

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אמר הבוקר (רביעי) ברקע החקירה בהאג אודות פעילות צה"ל במבצע צוק איתן כי בזכות העמדה המוסרית של צה"ל, "נוכל להפעיל את צה"ל בכל העוצמה, גם במרחבים האורבניים בהם בחר האויב".

לדבריו, "מלחמה היא לעולם המוצא האחרון, אך מלחמה היא פתרון ומבצע הוא פתרון ובמקרים בהם מוצו כל הדרגים הדיפלומטיים, מלחמה היא פתרון. הוא היעד העליון אליו צבא צריך להתכונן, ולכן כשנפעל מתוך העיקרון הזה, שהוא צעד אחרון, לעולם נהיה בעמדה מוסרית צודקת - שיצאנו למלחמה מתוך תכלית של הגנה ולא של כיבוש". עם זאת, הוא הדגיש כי צה"ל "לא יסבול סטיות של ערכים בתוך הנורמות".

כוכבי דיבר בכנס השנתי לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין-שחק, במרכז הבינתחומי בהרצליה. בהקשר למבצע חגורה שחורה אמר כוכבי כי "יכולות להיות מעת לעת טעויות". על התקרית בדיר אל בלח, בה נהרגו שמונה בני משפחה בתקיפת צה"ל, הוא אמר כי היא תוחקרה במשך "עשרות שעות". לדבריו, "התחקירים הוצגו בכל הרמות והלקחים הופקו. אבל הנה ההבדל והתהום הפעורה בינינו לבין אויבינו - כשאנחנו תחקרנו שעות למה פגענו באזרחים, הם תחקרו שעות למה הם לא פגעו באזרחים. ואנחנו את הסימטריה הזאת לא יכולים לאפשר".

מתחקיר צה"ל על התקרית, שפורסם אתמול, עולה כי המטרה שהותקפה זוהתה כמתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי. בעת תכנון וביצוע התקיפה, ההערכה בצה"ל הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה. בתחקיר התברר כי במתחם שהותקף אומנם בוצעה פעילות צבאית, אך הוא לא היה מתחם סגור ובפועל נמצאו בו גם אזרחים.

הרמטכ"ל אביב כוכבי בכנס לזכרו של אמנון ליפקין שחק במרכז הבינתחומי בהרצליה, 25 בדצמבר 2019. דובר צה"ל
"יותר זירות עם יותר אויבים". כוכבי/דובר צה"ל

הרמטכ"ל התחייב שצה"ל "לא ייתן לאיראן להתבסס בעיראק". "כל הזירות שמקיפות אותנו במעגל ראשון פעילות", אמר כוכבי. "היו שנים רבות בהן סוריה היה קפואה. היא לא העסיקה אותנו. היו שנים רבות שעזה לא העסיקה אותנו וגם לבנון. היום כל הזירות פעילות. בחודשים האחרונים לא הייתה זירה שלא היו בה לפחות שתי התראות. לא רק שכל הזירות פעילות, גם נוספו זירות. עיראק וכוחות קודס הפועלים בה, כשהיא חסרת משילות. האמל"ח מתקדם ועובר שם על בסיס חודשי, אנחנו לא יכולים שהמצב הזה יעבור בלי טיפול. ולכן אם אני צריך לסמן את עניין הזירות הייתי אומר - יותר זירות עם יותר אויבים".

ביום שישי הודיעה התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, כי קיימת עילה לפתוח בחקירה בעקבות חשד לביצוע פשעי מלחמה על ידי ישראל בעזה, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים. "לאחר הערכה עצמאית ואובייקטיבית של כל המידע הזמין למשרדי, החקירה הראשונית לסוגיית המצב הפלסטיני הוכרעה בהחלטה כי כל הנתונים עומדים בכל הקריטריונים לפתיחה בחקירה תחת אמנת רומא", הסבירה. עם זאת, התובעת הוסיפה כי היא ביקשה חוות דעת נוספת של שופטי בית הדין לעניין סמכות השיפוט בטרם הפתיחה בחקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully