וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל על התקרית בדיר אל-בלח: נוכחות אזרחים במתחם התבררה לאחר התקיפה

24.12.2019 / 17:03

מתחקיר התקרית שאירעה במבצע "חגורה שחורה" שבה נהרגו שמונה בני משפחה פלסטיניים, עולה כי המטרה שהותקפה זוהתה כמתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי, ובעת תכנון התקיפה, ההערכה הייתה כי לא ייפגעו בה אזרחים. בסיכום התחקיר התקבלו כמה המלצות במטרה לצמצם מצבים כאלה

צילום: לע"מ, עריכה: ליר שפיגלר

מתחקיר צה"ל על התקרית שאירעה בדיר אל-בלח במהלך מבצע "חגורה שחורה", ופורסמה היום (שלישי) עולה כי המטרה שהותקפה זוהתה כמתחם צבאי של הג'יהאד האסלאמי. ליבת התחקיר של התקיפה, שכתוצאה ממנה נהרגו שמונה בני משפחה פלסטיניים, עסקה בפעולות שיכלו להביא לידיעה על פעילות אזרחית במתחם, בנוסף לפעילות הצבאית שבוצעה ממנו.

התחקיר מצביע כי פעילות האיסוף והמחקר, הביאה להגדרת המתחם כצבאי בלבד, וכי בוצעה ממנו גם פעילות צבאית בעבר וגם במהלך ימי הקרב של "חגורה שחורה". עוד מלמד התחקיר כי בעת תכנון וביצוע התקיפה, ההערכה בצה"ל הייתה כי לא ייפגעו אזרחים כתוצאה ממנה. עוד נמצא כי המטרה אושרה מודיעינית בפיקוד הדרום בחודש יוני האחרון.

בתחקיר התברר כי במתחם שהותקף אומנם בוצעה פעילות צבאית, אך הוא לא היה מתחם סגור ובפועל נמצאו בו גם אזרחים. בסיכום התחקיר התקבלו מספר המלצות שתכליתן לצמצם ככל הניתן את האפשרות שאירועים חריגים שכאלה יחזרו על עצמם.

פלסטינים מתפללים לצד גופותיהם של משפחת אבו מלחוס, שביתה הותקף על ידי צה"ל בהסלמה האחרונה ובו נהרגו כל שמונת בני המשפחה. 15 בנובמבר 2019.. רויטרס
פלסטינים מתפללים לצד גופותיהם של משפחת אבו מלחוס שנהרגו בפעולה/רויטרס

עוד עלה מהתחקיר, כי הפעלת האש בוצעה באופן איכותי לשיפור האפקטיביות שלהן. בהיבטי ההגנה, יירטו לוחמי ההגנה האווירית את רוב הרקטות שנורו לעבר ישראל בשיעור הצלחה של כ-90%. במקביל, מאמצי ההגנה בהובלת אוגדת עזה מנעו פיגועים מורכבים במרחב הגדר. מהתחקיר גם עולה כי הפעלת האש במהלך המבצע הייתה מדויקת ולאורך ימי הלחימה הושקעו מאמצים רבים בצמצום הפגיעה בבלתי מעורבים.

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי סיכם כי ימי הקרב השיגו את מטרתם, הביאו להסרת האיום על תושבי מדינת ישראל ויצרו תנאים טובים יותר להתמודדות של צה"ל ברצועת עזה. לקחי התחקיר האיכותי שבוצע, מהווים בסיס להמשך תהליכי שיפור המוכנות למלחמה בצה"ל בכלל ובפיקוד הדרום בפרט.

עוד בוואלה!

משחק כפול: חמאס מאפשר ל"סוררים" לשגר רקטות כדי לשחרר קיטור

לכתבה המלאה
תקיפה בדיר אל-בלח, 14 בנובמבר 2019. ללא, אתר רשמי
תקיפה בדיר אל-בלח בחודש נובמבר האחרון/אתר רשמי, ללא

המסקנה המרכזית הנובעת מהתחקיר היא כי תוכנית המבצע עמדה בתכלית שהוגדרה לה - יצירת תנאים לשיפור המציאות ברצועת עזה, וזאת באמצעות סיכול בהאא אבו אל-עטאא, פגיעה קשה בפעילי טרור של הג'יהאד האסלאמי והתשתיות הצבאיות, צמצום הפגיעה באזרחי ישראל והימנעות מהיגררות למערכה רחבה.

בשתי יממות הקרב, כפי שעולה מהתחקיר של צה"ל, סוכלו כ-25 פעילי טרור שעסקו בהוצאה לפועל של פעילות טרור במתווה ירי רקטות ושל פיגועים מורכבים יותר. בנוסף, הותקפו כמאה מטרות תשתית של הארגון, בהן מתחמי ייצור אמל"ח ומוצבים במתחמים צבאיים. כתוצאה מפעולה זו שנסמכה והתבססה על תהליכי הכנה מודיעיניים מורכבים ואינטנסיביים שננקטו בחודשים האחרונים, הוסב נזק משמעותי לארגון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully