וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביתה וחסימת רחובות: הקיפאון הפוליטי בעיראק עורר מחדש את המפגינים

לאחר הפוגה קצרה במחאה במדינה, שהביאה ל-460 הרוגים, חזרו המפגינים לרחובות. המוחים מתנגדים למינוי המועמד האיראני, והבהירו כי אינם מוכנים שראש הממשלה החדש יהיה אחד מהמעורבים בשלטון מאז 2003. "אנחנו מחריפים את המאבק מתוך התנגדות לכל אחד מהמועמדים השודדים"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

אלפי מפגינים חזרו בתחילת השבוע לחסום כבישים וגשרים בדרום עיראק, וגינו את ההשפעה האיראנית והמנהיגים הפוליטים, שפספסו תאריך יעד נוסף להסכמה על מינוי ראש ממשלה חדש. המפגינים שרפו צמיגים בערים הגדולות בדרום המדינה, ואף הביאו לסגירת בתי הספר ובנייני הממשל בהן.

המשא ומתן על מועמד שיחליף את ראש הממשלה עאדל עבד אל-מהדי, שפרש בנובמבר האחרון לנוכח המחאה נגד השחיתות והאבטלה במדינה, נותר קפוא עד לתום המועד האחרון בראשון אחר הצהריים. לפי דיווחים במדינה, המחנה הפרו-איראני ניסה לכפות מועמד ונשיא עיראק ברהם סאלח התנגד לכך.

במקביל, החלו המפגינים להתארגן מחדש ברחוב, לאחר שבועות של רגיעה יחסית במחאה ובעימותים עם כוחות הביטחון שהביאו למאות הרוגים. בערים הדרומיות דיוואניה, נסיריה, הילא, קוט ואמארה הודיעו המפגינים על שביתה כללית ואי-ציות אזרחי, ובתחילת השבוע, בתי ספר ומבני הציבור בערים אלו נותרו סגורים.

מפגינים עיראקים מעשנים נרגילה ליד אחד ממוקדי ההפגנות בעיר כרבלא. רויטרס
מפגינים עיראקים מעשנים נרגילה ליד אחד ממוקדי ההפגנות בעיר כרבלא/רויטרס

עלי א-דיוואני, מפגין צעיר בדיוואנייה אמר כי "אנחנו מחריפים את המאבק כי אנחנו מתנגדים לכל מועמד מהמועמדים הפוליטיים ששודדים אותנו מאז 2003". עבור אזרחים עיראקים רבים, שהפגינו מאז תחילת אוקטובר, המערכת השלטונית שהוסמכה על ידי ארצות הברית לאחר הפלת סדאם חוסיין בשנת 2003, נשלטה על ידי איראן והיא בלתי ניתנת לתיקון.

המפגינים טוענים כי ההתאוששות הכלכלית שהובטחה להם במשך 16 שנה מעולם לא הגיעה, בעוד שיותר ממחצית ההכנסות על הנפט נלקחה על ידי פוליטיקאים מושחתים ומקורביהם. בשעה שהמפגינים מחדשים את המחאה ומסתכנים בחידוש האלימות נגדם, שכבר הביאה ל-460 הרוגים ויותר מ-25 אלף פצועים מאז אוקטובר, הממשלה עדיין משותקת.

גורמים רשמיים טוענים כי איראן רוצה למנות לראשות הממשלה את קוסאי א-סוהיל, שכיהן כשר ההשכלה הגבוהה בממשלתו של אל-מהדי. סוהיל, שהיה בעבר חבר משמעותי בתנועה השיעית של מוקתדה סאדר, הצטרף כעת מחדש אל ראש הממשלה לשעבר נורי אל-מאליכי, המקורב לאיראן ואויב של סאדר. בעוד סיעות פרו-איראניות בפרלמנט, יחד עם יו"ר הפרלמנט מוחמד אל-הלבוסי לוחצים למנות את סוהיל, גורם בקרבת הנשיא סלאח טוען כי הוא הטיל וטו על הרעיון.

עוד בוואלה!

הממשלה נכנעה למפגינים, אך עיראק תתקשה להשתחרר מהלפיתה של איראן

לכתבה המלאה
מפגינים עיראקים שורפים צמיגים בעיר כרבלא, 24 בדצמבר 2019. רויטרס
המפגינים הכריזו על שביתה כללית ואי-ציות אזרחי. הפגנות בכרבלא/רויטרס

המפגינים מצדם, דוחים מכל וכל את מועמדותו של סוהיל, כמו של כל אחד מהממסד הפוליטי הקיים. "מה שאנחנו רוצים הוא פשוט: ראש ממשלה מיומן ועצמאי, שלא היה מעורב בשלטון מאז 2003", הסביר מוחמד רחמן, מהנדס שמשתתף בהפגנות בדיוואניה.

המפגינים טוענים כי בדיקת המערכת הפוליטית חייבת להתחיל ברפורמה בדרך שבה מתבצעות הבחירות. מאז 2003, הבחירות בעיראק מורכבות מתמהיל מסובך של ייצוג יחסי והצבעה ברשימה המעדיפה את המפלגות הגדולות וראשי הרשימות. לדברי המפגינים, הם רוצים שהשלב הראשון של השינוי "יבטיח שהדור החדש יוכל להיכנס לפוליטיקה כדי לנקות את כל מה שהמפלגות השולטות השחיתו", אמר רחמן לסוכנות הידיעות AFP.

הפרלמנט העיראקי דן לאחרונה ברפורמה בשיטת הבחירות והיה אמור לחדש את השיחות ביום שני. המחוקקים עשויים גם להמשיך במשא ומתן למינוי ראש ממשלה חדש, אף שהמועד האחרון למינויו כבר נדחה פעמיים על ידי סאלח.

עץ כריסמס שמעוטר בשמות ההרוגים במחאה בבגדאד, 24 בדצמבר 2019. רויטרס
עץ כריסמס שמעוטר בשמות ההרוגים במחאה בבגדאד/רויטרס
מפגינים בעיר בצרה מדליקים נרות לזכר ההרוגים במחאה בעיראק, 24 בדצמבר 2019. רויטרס
מפגינים בעיר בצרה מדליקים נרות לזכר ההרוגים במחאה בעיראק/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully