וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק מחפשת רה"מ חדש. בין המשתתפים במו"מ: סולימאני

בסוכנות הידיעות הצרפתית דווח שאל המו"מ בבגדאד הגיע מפקד כוח קודס, וגם האיש של חיזבאללה בעיראק, על מנת לנסות ולהגיע למועמד מוסכם שירש את ראש הממשלה המתפטר. ארה"ב: "מראה את ההתערבות של איראן". גם החלפת המשלה לא צפויה לרצות את המפגינים, שיותר מ-400 מהם נהרגו

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

פוליטיקאים עיראקים ובעלי בריתם באזור התכנסו אתמול (שלישי) בבגדאד כדי לדון בהקמת ממשלה חדשה, אחרי חודשיים של מחאה אלימה שהובילה לנפילת הממשלה.

לפי גורם פוליטי בכיר, שדיבר עם סוכנות הידיעות הצרפתית, בין המשתתפים במשא ומתן על מציאת מחליף לעאדיל עבד אל-מהדי הוא מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, גנרל קאסם סולימאני, והאיש של חיזבאללה בעיראק, מוחמד קוות'רני.

לדברי המקור, שלא מסר פרטים נוספים, "סולימאני נמצא בבגדאד כדי לקדם מועמד ספציפי לרשת את עבד אל-מהדי". הוא הוסיף כי נציג חיזבאללה "משחק תפקיד מרכזי בשכנוע כוחות שיעיים וסוניים פוליטיים".

לפוליטיקאים בעיראק בעלת הרוב השיעי יש קשרים ענפים עם מקביליהם באיראן ולבנון, ששתיהן חוו הפגנות ומחאות על רקע המצב הכלכלי. ארצות הברית אמרה כי הנוכחות של סולימאני מראה כי איראן "מתערבת" שוב בענייניה של עיראק.

מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני, ספטמבר 2016. AP
לאיראן תהיה השפעה בבחירת רה"מ הבא. סולימאני/AP

המפגינים טוענים כי הבעיות הכלכליות בעיראק זקוקות לפתרונות עמוקים יותר מאשר התפטרותו של אל-מהדי, ראש הממשלה הראשון בעיראק שמתפטר מאז ביסוס המשטר הפרלמנטרי אחרי הדחתו של סדאם חוסיין ב-2003. ראש הממשלה לשעבר בן ה-77 אמר שזה "בזבוז זמן" לעמוד בראש ממשלה זמנית, ברומזו שנרקמת עסקה למינוי ראש ממשלה חדש. עם זאת, יורשו יזדקק לתמיכן של הסיעות השיעיות המפולגות, הרשויות הכורדיות בצפון ובעלי בריתן העיקריות של עיראק, ארצות הברית מצד אחד ואיראן מצד שני.

הממשל האזורי בכורדיסטן היה אחד מתומכיו העיקריים של אל-מהדי, והוא חושש מהתפטרותו. לפי הפרשן עדל בקוואן, הממשל מעדיף לשמור על חלקו בממשלה הפדרלית ולוודא כי כל שינוי בחוקה לא יפגע ב"רווחיו" האחרונים.

הממשל הכורדי אמר אתמול כי הוא "מקווה ליישם" עסקה שהוסכמה באופן עקרוני ימים ספורים לפני התפטרותו של ראש הממשלה, והעניקה לו חלק מהתקציב הפדרלי של 2020 בתמורה לייצוא הנפט הגולמי שלה דרך הממשלה.

גורם פוליטי אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי גם גורמים אחרים מבקשים ערבויות במסגרת השיחות. "הגושים הפוליטיים רוצים לשמור על מעמדם", אמר הגורם, שתיאר את המשא ומתן כ"קשה מאוד". גורמים ממשלתיים ופוליטיים אמרו כי המפלגות שוקלות להקים ממשלת "מעבר" בת חצי שנה, שתפקח על רפורמות אלקטורליות לפני שיתקיימו בחירות מוקדמות לפרלמנט.

חוק בחירות חדש היה מהדרישות המרכזיות של המפגינים, המתרכזים בעיקר בבגדאד ובדרום, לב לבה של האוכלוסייה השיעית. הם מוחים נגד האליטה השלטונית השיעית הנתפסת כבובה של איראן.

עוד בוואלה!

הממשלה נכנעה למפגינים, אך עיראק תתקשה להשתחרר מהלפיתה של איראן

לכתבה המלאה
סטודנטים לוקחים חלק בהפגנה כנגד הממשל בבסרה, עיראק 3 בדצמבר 2019. רויטרס
לא מרפים מהמחאה. מפגינים בעיר בצרה, אתמול/רויטרס

כישלונה של ממשלת עיראק, שהוקמה רק לפני כשנה, להיענות לדרישות המפגינים, החריף את הזעם הציבורי. ראש הממשלה הבטיח רפורמות אלקטורליות ומאבק בשחיתות, אולם הן בקושי החלו להתממש בטרם כוחות הביטחון הכבידו את ידם לאחר חידוש המחאה, שפרצה ב-1 באוקטובר ונפסקה זמנית למשך שבועיים. זהו המשבר הביטחוני החמור ביותר במדינה מאז הניצחון על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לפני שנתיים, והארגון הסוני עשוי לנצל את הכאוס כדי להתבסס מחדש.

בינתיים, ההפגנות נמשכו גם אתמול. בעיר הקודש השיעית נג'ף נפצעו 35 מפגינים כשחמושים בבגדים אזרחיים פתחו באש ופיזרו גז מדמיע לעבר המון שהתאסף מחוץ לקבר של מנהיג שיעי, שהיה מקורב לאיראן. ההפגנות בנג'ף הסלימו מאז שמפגינים שרפו את הקונסוליה האיראנית ביום רביעי. לפי לשכתו של המטיף הפופוליסטי מוקדתא א-סדר, נציגים שבטיים ניסו לתווך בין הצדדים, וקראו לכוחות של איש הדת להתערב. הוא טרם הגיב לפנייתם. בכרבלא, המשטרה ירתה אש חיה וגז מדמיע על מפגינים במהלך הלילה.

בעקבות המחאה המשטרה תגברה את כוחותיה. 500 שוטרים הוצבו בעיר נסיריה, בה נרשם מספר ההרוגים הגדול ביותר בימים האחרונים ו-150 נוספים נשלחו לבצרה מחשש לפריצת מהומות בבתי כלא. בבגדאד, הרשויות הודיעו אתמול כי הם שחררו 16 אזרחים שנעצרו במהלך ההפגנות. זאת, יממה לאחר שהארגון לזכויות אדם האשים את המשטר כי אינו פועל להגנה על פעילים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully