וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי יותר מ-400 הרוגים: ראש ממשלת עיראק הודיע על התפטרותו

29.11.2019 / 23:50

אל-מהדי, שממשלתו נתמכת בידי טהראן, אמר כי יגיש את התפטרותו לפרלמנט בעקבות קריאתו של איש הדת השיעי הבכיר במדינה להחלפת השלטון. ואולם, יותר מ-20 איש נהרגו ביממה האחרונה, והמפגינים לא מסתפקים בכך: "לא להרפות מהלחץ". איראן סגרה את אחד ממעברי הגבול

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי הודיע היום (שישי) על התפטרותו, אחרי כחודשיים של מחאה אלימה נגד שלטונו, שגבתה את חייהם של יותר מ-430 בני אדם. הודעתו הגיעה אחרי שאיש הדת השיעי הבכיר ביותר במדינה, עלי סיסתאני, גינה את הרג המפגינים והפציר בחברי הפרלמנט לשקול מחדש את תמיכתם בממשלה, אך האלימות המשיכה להשתולל בדרום עיראק, שם נהרגו לפחות 21 איש, ומפגין אחד נהרג במרכז בגדאד.

"בתגובה לקריאה הזאת, ובמטרה לקיים אותה במהירות האפשרית, אני אציג לפרלמנט את התפטרותי מהנהגת הממשלה הנוכחית", נאמר בהצהרה חתומה של ראש הממשלה, שבה לא צוין תאריך רשמי לפרישתו. הפרלמנט אמור להתכנס לדיון בחירום ביום ראשון כדי לדון במשבר.

לאחר הכרזתו של אל-מהדי, שזכה לגיבוי איראן והסתלקותו עלולה להוות מכה קשה עבורה, פרצו חגיגות בכיכר תחריר בבירה בגדאד, אחד ממוקדי המחאה העיקריים. עם זאת, המפגינים בבגדאד הבטיחו שהם לא יחדלו מהמחאה שלהם, עד שכל האליטה הפוליטית הנוכחית תוחלף.

אחרי ההסלמה בימים האחרונים, שהחלה עם הצתת הקונסוליה האיראנית בעיר הקודש נג'ף, סגרה טהראן את אחד ממעברי הגבול עם עיראק עד להודעה חדשה. איראן טרם הגיבה להכרזתו של אל-מהדי.

ארצות הברית קראה להנהגת המדינה להקשיב לדרישות "הלגיטימיות" של המפגינים, אולם היא לא התייחסה ישירות להודעת ההתפטרות של אל-מהדי.

ראש ממשלת עיראק עאדיל עבד אל-מהדי בהלוויה של גנרל בכיר, 23 באוקטובר 2019. רויטרס
החזיק רק כשנה בתפקיד. אל-מהדי בהלוויה בחודש שעבר/רויטרס

ההפגנות מתרכזות בעיקר בבגדאד ובדרום, לב לבה של האוכלוסייה השיעית, נגד האליטה השלטונית השיעית הנתפסת כבובה של איראן. "התפטרותו של עבד אל-מהדי היא רק ההתחלה, אנחנו הולכים להישאר ברחובות עד שכל הממשלה תלך, וכל יתר הפוליטיקאים המושחתים", אמר מוסטפא חפיד, אחד המפגינים בכיכר תחריר.

"זה לא מספיק", אמר עלי א-סעידה, מפגין אחר. "אנחנו צריכים שכולם יסתלקו, מלמטה עד למעלה. אסור לנו להרפות מהלחץ".

ההמונים בכיכר תחריר קיבלו סיבה נוספת לחגיגה אחרי שקבוצת הכדורגל המקומית גברה על זו של איחוד האמירויות הערביות, אולם בהמשך נורה למוות מפגין בסמוך לגשר אחראר.

בעיר נסריה, שבדרום המדינה, מפגינים ניסו להסתער על מטה המשטרה, ועשרות מהם נורו. גורמים בבית החולים אמרו לרויטרס כי לפחות 21 בני אדם נורו למוות. בנג'ף, חמושים ירו אש חיה במפגינים.

לפי ספירה של סוכנות הידיעות רויטרס, המבססת על מקורות רפואיים וביטחוניים, לפחות 436 איש נהרגו מאז פרוץ ההפגנות נגד הממשלה ב-1 באוקטובר. רובם מפגינים לא חמושים. יותר מעשרה מאנשי כוחות הביטחון נהרגו גם כן.

נציגת האו"ם הבכירה ביותר בעיראק, ג'נין הניס-פלסצ'רט, אמרה היום כי מקרי המוות "בלתי-נסבלים".

מפגינה מחזיקה ברוגטקה, בגדאד, עיראק, 29 בנובמבר 2019. רויטרס
מבטיחים להישאר ברחובות. מפגינה בבגדאד, היום/רויטרס

דרשת יום השישי של סיסתאני, שהוקראה על ידי נציגו, נאמרה יממה אחרי אחד הימים העקובים ביותר מדם מאז תחילת המחאה, לאחר הצתת הקונסוליה האיראנית בעיר נג'ף. יותר מ-45 מפגינים נהרגו בנסריה, בנג'ף ובבגדאד ביום חמישי.

נראה כי הממשלה "לא מצליחה להתמודד עם אירועי החודשיים האחרונים. הפרלמנט, שממנו הוקמה הממשלה הנוכחית, צריך לשקול מחדש את בחירותיו ולעשות את מה שבאינטרסים של עיראק", אמר איש הדת הקשיש בן ה-89, שמתערב בפוליטיקה רק בתקופות משבר.

סיסתאני, שעד היום היה מעורפל יותר ביחסו לממשלה הנוכחית, אמר כי התקפות מפגינים לא אלימים הן "אסורות", אך גם דחק במפגינים להימנע מאלימות. על המפגינים, לדבריו, "אסור לאפשר את הפיכתן של ההפגנות השלוות למתקפות על רכוש או על אנשים". "אויבי עיראק והמנגנונים שלהם מנסים לזרוע כאוס ולחימה פנימית כדי להחזיר את המדינה לעידן הדיקטטורה, כולם חייבים לעבוד יחד כדי לסכל את ההזדמנות הזו", אמר סיסתאני, מבלי להרחיב.

הלווית מפגין בעיר נג'ף, עיראק, 29 בנובמבר 2019. רויטרס
הצתת הקונסוליה ליבתה את האלימות. הלווית מפגין בעיר נג'ף, היום/רויטרס

לאורך המשבר, האייתוללה יצא נגד התערבותן של מעצמות זרות בענייניה הפנימיים של עיראק, ברומזו לשכנה איראן, וגם לארצות הברית. על אף ששתי המדינות בעלות רוב שיעי, קיימת יריבות בין ההנהגות הדתיות של איראן ושל עיראק.

טהראן, שבעצמה דיכאה ביד ברזל הפגנות זעם שפרצו ברחבי המדינה בעקבות המצב הכלכלי והעלאת מחירי הדלק, פעלה לשימור שלטונו של אל-מהדי, בגיבוי המיליציות השיעיות ובהתערבות ישירה של גורמי ביטחון איראניים.

שריפת הקונסוליה הייתה אחד מביטויי המחאה החריפים ביותר עד כה של המפגינים נגד איראן, שלה יש השפעה רבה על עיראק מאז הפלת משטרו של סדאם חוסיין הסוני ב-2003. לפי דיווחים שונים, בכירים איראנים, בראשם מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני, מעורבים בקבלת ההחלטות של הרשויות בניסיון לדכא את המחאה.

מוקדם יותר החודש הוצתה הקונסוליה האיראנית בעיר קודש שיעית אחרת, כרבלא, וכוחות הביטחון ששמרו על המקום הרגו ארבעה מפגינים.

אתמול הודיע ראש הממשלה על הקמת "תאי משבר" שיטפלו במהומות, אך אלו לא הצליחו להפחית את האלימות, אולי אף להיפך. המפקד הצבאי בנסריה הוחלף כבר אתמול בעקבות הטבח במפגינים.

סולידריות סונית

כישלונה של ממשלת עיראק, שהוקמה רק לפני כשנה, להיענות לדרישות המפגינים, החריף את הזעם הציבורי. ראש הממשלה הבטיח רפורמות אלקטורליות ומאבק בשחיתות, אולם הן בקושי החלו להתממש בטרם כוחות הביטחון הכבידו את ידם. זהו המשבר הביטחוני החמור ביותר במדינה מאז הניצחון על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לפני שנתיים, והארגון הסוני עשוי לנצל את הכאוס כדי להתבסס מחדש.

כמה מפגינים יצאו לרחובות במחוזות הצפוניים במדינה, שבהם יש רוב סוני, כאות סולידריות עם השיעים בדרום, לאחר התפטרותו של אל-מהדי וניצחונה של הנבחרת. במחוז סלאח א-דין, מחוז סוני במערב המדינה שבו לא נרשמו הפגנות, הצהירו הרשויות על שלושה ימי אבל על הקורבנות בנסריה.

האזורים הסוניים, שנחרבו במהלך המלחמה בארגון "המדינה האסלאמית" הסוני, נותרו ברובם שקטים במהלך המחאה, בין היתר בשל החשש שדאעש ינצל זאת.

עימותים בבירה בגדאד, עיראק, 28 בנובמבר 2019. AP
ההתפטרות לא צפויה לרצות את המפגינים. עימותים בבגדאד, אתמול/AP

אל-מהדי בן ה-77 עלה לשלטון באוקטובר שעבר לאחר ששני הגושים הפרלמנטריים הגדולים ביותר, סאירון בהנהגת המטיף השיעי הפופוליסטי מוקדתא א-סדר, ופתח, בהנהגת ראשי המיליציות הפרו-איראניות. ההפגנות העמיקו את המתיחות בברית הלא יציבה מראשיתה, ופתח המשיך לגבות את ראש הממשלה בעוד שא-סדר קרא לו להתפטר.

עם זאת, נאומו של סיסתאני טרף את הקלפים מחדש, ותוך דקות ספורות קראו חברי גוש סאירון כמו גם חבר הפרלמנט וראש הממשלה הקודם חיידר אל-עבאדי להצבעת אי-אמון. בפתח קראו "לשינויים הנדרשים למען האינטרסים של עיראק".

אם הפרלמנט אכן יצביע נגד ראש הממשלה, הממשלה תישאר על כנה בתור ממשלת מעבר עד שהנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד אחר. לפי חוקת עיראק, שנוסחה ב-2005, ראש הממשלה אינו יכול להתפטר לבדו ועל הפרלמנט להביע אי-אמון בממשלה. עם זאת, ספק רב אם זה ירצה את המפגינים, הדורשים קיום בחירות חדשות והחלפת השיטה כולה. המחוקקים הבטיחו לנסח חוק בחירות חדש, אך התהליך עשוי להימשך חודשים ארוכים.

(עדכון ראשון: 14:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully