וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

45 מפגינים הרוגים, איראן זועמת: המצב בעיראק יוצא מכלל שליטה

הממשלה הנתמכת בידי טהראן הכריזה על הקמת "תאי משבר" במעורבות הצבא, לאחר שמפגינים הציתו קונסוליה איראנית בעיר הקדושה נג'ף. טהראן דורשת לפעול נגד "התוקפנים", והיממה האחרונה הייתה אחת המדממות ביותר מאז פרוץ המחאה. "תהיה נקמה מאיראן"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

ראש ממשלת עיראק, עאדיל עבד אל-מהדי, הורה היום (חמישי) על פריסת כוחות צבא בכמה מחוזות במדינה כדי "להחזיר את הסדר" בעקבות החרפת המחאה האלימה נגד השלטונות הפרו-איראניים לאחר הצתת הקונסוליה בעיר נג'ף. טהראן, התומכת בממשלה בבגדאד, דרשה ממנה לנקוט פעולה נגד האחראים לתקיפה שבה לא היו נפגעים, שאותם תיארה כ"תוקפנים".

עם זאת, המצב בשטח ממשיך לצאת מכלל שליטה באחד הימים המדממים ביותר מאז החלו ההפגנות לפני כחודשיים, עם לפחות 45 הרוגים ועשרות פצועים, לפי חישוב של סוכנות הידיעות רויטרס.

29 מההרוגים היו בעיר נסריה שבדרום המדינה. כוחות הביטחון פתחו באש לעבר מפגינים שחסמו גשר בעיר, ועשרות בני אדם נוספים נפצעו. גורמים מקומיים בנסריה אמרו לרשת BBC כי המפגינים "שולטים על המצב" בעיר וכי הם "רודפים אחרי שוטרים ברחובות ובסמטאות". אלפי תושבים יצאו בשעות אחר הצהריים לרחובות כדי להשתתף בהלוויות המוניות, חרף העוצר שהוטל עליה.

ארבעה מפגינים נהרגו בבגדאד, שבה נערכו עימותים על גשרים מרכזיים המובילים אל "האזור הירוק" - שבו שוכנות שגרירויות ומשרדי ממשלה. 22 מפגינים נפצעו בעיר הבירה.

עוצר דומה הוטל גם בנג'ף, אך 12 מפגינים נהרגו בעימותים. לפי דיווח ברשת סקיי ניוז בשפה הערבית, הצבא פרס טנקים בעיר שבו שוכנת ההנהגה הדתית של עיראק.

הקונסוליה האיראנית בעיר נג'ף, עיראק, 28 בנובמבר 2019. רויטרס
קונסוליה שנייה בתוך חודש. המבנה השרוף בנג'ף, הבוקר/רויטרס

הרשויות בעיראק הודיעו הבוקר על הקמת "תאי משבר" בהובלת מנהיגים צבאיים ומושלים אזרחיים על מנת לעצור את המהומות. בהצהרת הצבא נמסר כי בראשי התאים יעמדו מושלי המחוזות, אך מנהיגים צבאיים ימונו כחברים ו"ישתלטו על שירותי הצבא והביטחון במחוזות". למרות זאת, בסימן ראשון לכך שגם המהלך הזה לא צפוי להשיב את השקט, ביקש מושל נסריה להדיח את המפקד הצבאי באזור בעקבות הטבח, וראש הממשלה נעתר לו.

שריפת הקונסוליה הייתה אחד מביטויי המחאה החריפים ביותר עד כה של המפגינים נגד איראן, שלה יש השפעה רבה על עיראק מאז הפלת משטרו של סדאם חוסיין הסוני ב-2003. לפי דיווחים שונים, בכירים איראנים, בראשם מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני, מעורבים בקבלת ההחלטות של הרשויות בניסיון לדכא את המחאה.

"שריפת הקונסוליה בלילה הייתה מעשה אמיץ ותגובה של העם העיראקי - אנחנו לא רוצים את האיראנים", אמר עלי, אחד המפגינים בנג'ף. "תהיה נקמה מאיראן, אני בטוח, היא עדיין כאן וכוחות הביטחון ימשיכו לירות בנו". המפגינים צעקו "איראן החוצה".

מוקדם יותר החודש הוצתה הקונסוליה האיראנית בעיר קודש שיעית אחרת, כרבלא, וכוחות הביטחון ששמרו על המקום הרגו ארבעה מפגינים.

תוכן גולשים - שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

כישלונה של ממשלת עיראק, שהוקמה רק לפני כשנה, להיענות לדרישות המפגינים, החריף את הזעם הציבורי. ראש הממשלה הבטיח רפורמות אלקטורליות ומאבק בשחיתות, אולם הן בקושי החלו להתממש בטרם כוחות הביטחון הכבידו את ידם. זהו המשבר הביטחוני החמור ביותר במדינה מאז הניצחון על ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לפני שנתיים, והארגון הסוני עשוי לנצל את הכאוס כדי להתחזק.

"תחילת הסוף של עיראק"

המפקד הצבאי של כוחות הגיוס העממי, אל-חשד א-שעבי, המאגדים מיליציות שיעיות שרובן נתמכות בידי איראן, הזהיר כי הם ישתמשו במלוא עוצמתן נגד כל מי שינסה לתקוף את המנהיגים השיעים בעיראק, היושבים בנג'ף.

"אנו נגדע את ידו של כל מי שמנסה להתקרב אל סיסתאני", אמר המפקד אבו מהדי אל-מוהנדיס בהצהרה שפורסמה באתר המיליציות.

עם זאת, סיסתאני עצמו הביע תמיכה במפגינים, וקרא לפוליטיקאים להיענות לדרישותיהם לרפורמה. הוא אף הביע את מחאתו על ההתערבות הזרה בענייניה של עיראק, גם מבלי לציין את שמה המפורש של איראן.

המטיף הפופוליסטי הבכיר מוקדתא א-סדר קרא פעם נוספת לממשלה, שעד לא מכבר תמך בה, להתפטר מתפקידה, זאת בזמן שהוא הזהיר את מי ששרף את הקונסוליה האיראנית בכך שהוא מסתכן בתגובה אלימה של הרשויות.

"אל תתנו להם תירוץ לחסל את המהפכה שלכם, והתרחקו מהאתרים הדתיים", הוא הזהיר בחשבון הטוויטר שלו. "אם הממשלה לא תתפטר, זאת תחילת הסוף של עיראק".

פינוי מפגין שנפצע בעימותים בבגדאד, עיראק, 27 בנובמבר 2019. רויטרס
350 נפצעו מתחילת המחאה. פינוי מפגין שנפצע בעימותים בבגדאד/רויטרס

מאז פרוץ המחאה נגד השחיתות השלטונית והמשבר הכלכלי בתחילת החודש שעבר, נהרגו יותר מ-370 בני אדם. לפי גורמי רפואה וביטחון, רובם נורו בידי כוחות הביטחון המשתמשים באש חיה, ברימוני גז וברימוני הלם. רוב המפגינים אינם חמושים, אך חלקם השליכו בקבוקי תבערה, לבנים ואבנים על השוטרים. הממשלה לא מפרסת את מספר הנפגעים הרשמי.

האירועים האחרונים עשויים לבשר על נקודת מפנה בהתקוממות, שהפכה ממחאה נגד השחיתות למרד של מפגינים צעירים, רבים מהם שיעים, בממסד המקושר לאיראן. איראן השכנה בעצמה מנסה להתאושש מגל הפגנות חסר תקדים בהיקפו נגד הרפובליקה האסלאמית, שנמחץ ביד ברזל על ידי כוחות הביטחון אחרי כשבוע. המפגינים מאשימים את ממשלת עיראק בכך שהיא פנתה נגד אזרחיה שלה רק כדי להגן על איראן.

בתחילת המחאה קראו המפגינים קריאות גם נגד מעורבותה של ארצות הברית בענייני המדינה, אך הטון האנטי-איראני התחזק בשבועות האחרונים ככל שעלה מספר ההרוגים במקביל להיאחזות ראש הממשלה בשלטונו. ארצות הברית מחזיקה בכמה אלפי חיילים במדינה מאז תחילת המאבק בדאעש, והיא הביעה תמיכה בדרישות המפגינים וגינתה את השימוש בכוח נגדם. ביום שבת הגיע לביקור פתע במדינה סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס.

(עדכון ראשון: 12:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully