וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה בעיראק מסלימה: מפגינים הציתו קונסוליה איראנית

28.11.2019 / 9:33

כחלק מהאיבה לאיראן בקרב המשתתפים במחאה נגד הממשלה, מפגינים הסתערו על הקונסוליה בעיר הקודש השיעית נג'ף, אך העובדים פונו ממנה ולא דווח על נפגעים. איראן זועמת, ובגדאד פורסת כוחות צבא. כוחות המפגינים מאיימים: "לא נעזוב את הרחובות לפני שהממשלה תיפול"

תוכן גולשים - שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

מפגינים בעיראק הסתערו אתמול (רביעי) על קונסוליה האיראנית בעיר הקודש השיעית נג'ף והציתו אותה, בעלייה נוספת של רמת האלימות במחאה נגד הממשלה הנתמכת על ידי טהראן. צוות הקונסוליה פונה זמן קצר לפני שהמפגינים פרצו למבנה, ולא דווח על נפגעים. בעקבות ההסלמה, הכריזה הממשלה על פריסת כוחות מיוחדים במוקדי המחאה והקמת פיקוד מיוחד לניהול המשבר. שמונה מפגינים נורו למוות בעיר נסריה בדרום המדינה.

בהודעה מיוחדת שהוציא היום משרד החוץ של עיראק נאמר כי הממשלה מגנה את הצתת הקונסוליה, וכי ההתקפה "נועדה לפגוע ביחסים ההיסטוריים בין עיראק לאיראן ועם שאר המדינות". עוד נאמר כי "הנציגויות הדיפלומטיות בעיראק זוכות להערכה רבה ולכבוד", וכי אירוע נקודתי זה אינו משקף את נקודת המבט העיראקית.

איראן אמרה כי עיראק אחראית להגנה על הקונסוליה שלה. "ממשלת עיראק אחראית להבטיח את ביטחונן של המשימות הדיפלומטיות והדיפלומטים בעיראק", אמר דובר משרד החוץ עבאס מוסאווי. "טהראן מגנה בתקיפות את המתקפה ודורשת ממשלת עיראק תגובה נחושה נגד 'התוקפנים'".

הפריצה לקונסוליה היוותה את הביטוי העוצמתי ביותר של הלך הרוח האנטי-איראני בהפגנות המתחוללות בשבועות האחרונים, שנענו בירי מאסיבי מצד כוחות הביטחון. הן החלו ב-1 באוקטובר ברחובות בגדאד והתפשטו לדרום המדינה, שבו חי הרוב השיעי, ששולט במוסדות המדינה מאז הפלישה האמריקנית בשנת 2003 להפלת סדאם חוסיין.

מפגינים נגד הממשלה בעיראק שורפים את הקונסוליה האיראנית בדרום המדינה. 27 בנובמבר 2019.. רויטרס
מפגינים ליד הקונסוליה האיראנית שהועלתה באש, דרום עיראק, אתמול/רויטרס

המפגינים, רובם צעירים ושיעים, אומרים שהפוליטיקאים מושחתים, מפנים אצבע כלפי מעצמות זרות - במיוחד איראן - ומאשימים אותן בכישלון בשיקום המדינה אחרי שנים של עימות, למרות הרגיעה היחסית שמורגשת מאז הבסת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בשנת 2017. גם אתמול הם חסמו כבישים ושרפו צמיגים בדרום עיראק, והתעמתו עם המשטרה בבגדאד, בניסיון לערער את הכלכלה במדינה כדי להפיל את הממשלה ולעקור מהשורש את השחיתות.

במהלך הלילה, כוחות הביטחון ירו למוות בשני בני אדם בעיר ה'ודש כרבלא, שליד נג'ף, ובשני בני אדם נוספים בבגדאד. לאחר מכן מפגין חמישי התווסף למניין ההרוגים, לאחר שכוחות הביטחון פתחו באש לעברו במהלך הפגנה בבצרה. עד ראייה אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המפגינים מנעו מעובדי הממשלה להגיע לעבודתם בבצרה, באמצעות הצבת מחסומי בטון שנצבעו כדי לדמות ארונות קבורה של בני משפחותיהם שנהרגו בשבועות האחרונים.

עוד בוואלה!

"מסמכי איראן" נחשפים: כך חדרה טהראן לצמרת השלטון בעיראק

לכתבה המלאה
מפגינים נגד הממשלה בעיראק שורפים את הקונסוליה האיראנית בדרום המדינה. 27 בנובמבר 2019.. רויטרס
השריפה בקונסוליה האיראנית בעיראק, אתמול/רויטרס

הרשויות הזהירו נגד ניצול המחאה על ידי ארגונים חמושים, במיוחד אם המחאה תתפשט לצפון עיראק, שבה כוחות דאעש מתקוממים. הארגון הסוני הקיצוני טען ששלושה פיצוצים בבגדאד במהלך הלילה הקודם הרגו לפחות שישה בני אדם, אך לא סיפק הוכחות לכך.

הרפורמות הממשלתיות הסתכמו בתוספת משרות מדינה לבוגרי אקדמיה, קצבאות לעניים והתחייבות לרפורמה בשיטת הבחירות שבה המחוקקים החלו לדון. "בהתחלה דרשנו שינוי ואת סיום השחיתות", אמר עלי נאסר, בוגר לימודי הנדסה מובטל שהשתתף בהפגנה בבצרה. "אבל אחרי שהממשלה התחילה להרוג מפגינים לא אלימים, לא נעזוב לפני שהיא תיפול יחד עם המעמד השליט המושחת".

(עדכון ראשון: 27/11, 23:02)

מוסיף שמן למדורה- מפגין בבצרה עיראק נגד מדיניות הממשלה. רויטרס
ההפגנות בבצרה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully