וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להתנגשות? תומכי המיליציות השיעיות נהרו לכיכר המחאה בבגדאד

כמה אלפי בני אדם, שנשאו כרזות של לוחמים שנהרגו ושלטים נגד ארה"ב וישראל, התמזגו עם המפגינים נגד הממשלה בבירת עיראק. "הם הרסו את זה,הולך להיות בלאגן", אמרו המפגינים החוששים מעימותים בין הצדדים. המחאה נמשכת חרף התפטרות ראש הממשלה

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

כמה אלפי מפגינים התומכים במיליציות השיעיות הפרו-איראניות נהרו היום (חמישי) אל מחנה המחאה המרכזי בבירת עיראק, והצטרפותם מדאיגה את המפגינים נגד הממשלה המתנגדים למעורבותה של טהראן במדינתם.

תומכי כוח אל-חשד א-שעבי, המורכב ממיליציות שמאומנות או מחומשות בידי איראן, הגיעו לכיכר תחריר בבגדאד בצעדות מתואמות מאזורים שונים בבירה, כשהם מנופפים במקלות, בדגלים עיראק ובסמל הכוח השיעי. חלקם נשאו את תמונותיהם של לוחמי המיליציות שנהרגו בלחימה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואת תמונתו של איש הדת השיעי הבכיר ביותר במדינה, עלי סיסתאני.

אל-חשד א-שעבי גיבה את ממשלת עיראק עד שביום שישי האחרון קרא סיסתאני להתפטרות הממשלה, והכוח השיעי הסיר את תמיכתו בה וראש הממשלה עאדיל עבד אל-מהדי התפטר.

המפגינים ששוהים בכיכר במשך השבועות האחרונים הביעו תרעומת מפורשת נגד איראן, בשל תמיכתה באליטה הפוליטית בעיראק שאותה הם מגנים כמושחתת וחסרת יכולת. הם מתעקשים גורמי השלטון הנוכחיים נגועים בשחיתות, והם נזהרים מפני גורמים פוליטיים המנסים לאמץ לחקם את התנועה המורכבת בעיקר מצעירים.

תומכי המיליציות השיעיות מפגינים, בגדאד, עיראק, 5 בדצמבר 2019. AFP, GettyImages
"מוות לאמריקה". תומכי המיליציות בבגדאד, היום/GettyImages, AFP

המפגינים החדשים התמזגו עם אלפי מפגינים נוספים בכיכר, שנראו מודאגים, אף שלא נרשמו עימותים או התכתשויות. "הם הרסו את זה", אמר מפגין אחד, לפי סוכנות הידיעות הצרפתי, בעוד אחר מלמל: "הולך להיות בלאגן".

חלק מתומכי המיליציות השיעיות נראו נושאים שלטים שעליהם נכתב "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל", שלטענת הגורמים המזוהים עם איראן אחראיות למחאה ההמונית ביותר בעיראק מאז הפלישה האמריקנית שהפילה את משטרו של סדאם חוסיין ב-2003.

הפגנות המוניות טלטלו את הבירה ואת דרום המדינה בעל הרוב השיעי מאז תחילת אוקטובר, כשבתחילה הם התמקדו בשחיתות הממשלה ובאבטלה, ובהמשך הן עברו לדרוש שינוי משטר עמוק יותר והוקיעו את הבחישה האיראנית. לפי נתונים שאספה סוכנות הידיעות הצרפתית, כ-430 איש נהרגו וכ-20 אלף נפצעו מאז תחילת ההפגנות.

עוד בוואלה!

גורמים אמריקניים: איראן הגדילה את ארסנל הטילים בעיראק חרף תקיפות ישראל

לכתבה המלאה
תומכי המיליציות השיעיות מפגינים, בגדאד, עיראק, 5 בדצמבר 2019. AFP, GettyImages
תומכי המיליציות השיעיות מפגינים, בגדאד, עיראק, 5 בדצמבר 2019/GettyImages, AFP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully