וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: איראן הגדילה את ארסנל הטילים בעיראק חרף תקיפות ישראל

5.12.2019 / 9:23

בניו יורק טיימס דווח כי טהראן מבריחה טילים קצרי טווח, המסוגלים לפגוע בישראל, בסעודיה ובאינטרסים אמריקניים, במקרה של עימות. זאת חרף מאמצי ישראל להשמיד את המאגרים, שנבנים בסיוע המיליציות השיעיות בעיראק

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

איראן מנצלת את הכאוס שנוצר בעיראק כדי להחביא שם ארסנל של טילים קצרי טווח - כך דווח הלילה (חמישי) בניו יורק טיימס, מפי מקורות מודיעיניים וצבאיים אמריקנים. על פי הדיווח, טהראן נעזרת במיליציות השיעיות בעיראק לצורך החבאת הטילים והעברתם ממקום למקום. לטענת הגורמים המודיעיניים, הטילים מהווים איום על בעלות בריתה של וושינגטון במזרח התיכון, בהן ישראל וערב הסעודית, ויכולים לסכן כוחות אמריקנים המוצבים באזור במקרה של עימות.

ביסוס הארסנל האיראני בעיראק מתרחש במקביל לעיבוי הכוחות האמריקני במזרח התיכון מאז מאי, בעקבות שורת תקריות צבאיות במעורבותה של איראן. מאז שלח ממשל טראמפ כ-14 אלף חיילים נוספים לאזור, בעיקר לאיוש כלי שיט ומערכות הגנה, אך זה לא הצליח להרתיע את המשטר האסלאמי. בוול סטריט ג'ורנל דווח הלילה כי הממשל שוקל להכפיל את היקף הכוחות באזור, בניסיון להרתיע את איראן, אולם הפנטגון הכחיש זאת.

טיל קרקע-קרקע של משמרות המהפכה של איראן, 7 בפברואר 2019. AP
מבגדאד לירושלים. טיל קרקע-קרקע של משמרות המהפכה/AP

לפי אותם גורמי מודיעין וצבא, איראן מנהלת מלחמת צללים באזור, כשהיא תוקפת מדינות שונות אך פועלת לטשטוש המקור של אותן מתקפות, כדי להפחית את הסיכוי להסלמה שתוביל לסכסוך כולל. כך, היה במקרה של המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית בספטמבר. באופן רשמי, איראן מכחישה כי היא אחראית לה, אולם ארצות הברית, ערב הסעודית וגם ישראל הטילו את האחריות עליה ודחו את הגרסה שלפיה היו אלו המורדים החות'ים בתימן, בעלי ברית של טהראן, ששיגרו את טילי השיוט והמל"טים.

בהקשר זה, אתמול אמרו גורמים אמריקניים כי הצי יירט הברחת חלקי טילים איראניים לתימן, בפעולה ראשונה מסוגה. הפשיטה פורסמה בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו בפורטוגל, ודן עמו באיום מצד איראן.

עוד בוואלה!

עיראק מחפשת רה"מ חדש. בין המשתתפים במו"מ: סולימאני

לכתבה המלאה
עימותים בבירה בגדאד, עיראק, 28 בנובמבר 2019. AP
עיראק חווה הפגנות אנטי-איראניות. עימותים בבגדאד, בשבוע שעבר/AP

איראן ועיראק חוות מחאות סוערות בשבועות האחרונים, שבהן נהרגו מאות אזרחים בידי כוחות הביטחון. בעיראק, ההפגנות כוללות התבטאויות אנטי-איראניות. ארסנל הטילים הסודי בעיראק יכול לשמש את איראן לתגובה במקרה של פעולה של ארצות הברית או ישראל נגדה. גורמי המודיעין לא פירטו את סוג הטילים המדויק שהבריחה איראן לעיראק, אולם טילים לטווח קצר מגיעים למרחק של יותר מ-960 ק"מ. כך שטיל שמשוגר מפאתי בגדאד יכול לפגוע בירושלים.

החשש מפני פריסת הטילים האיראניים בעיראק עלה כבר בשנה שעברה, ולפי ניו יורק טיימס ישראל אחראית למתקפה אווירית שנועדה להשמיד את אותם המאגרים. בחודשים האחרונים דווחו על כמה תקיפות מסתוריות נגד יעדים של המיליציות השיעיות בעיראק, שחלקן מקושרות לאיראן. אתמול דווח על תקיפת מחסן נשק איראני במזרח סוריה, סמוך לעיירה אל-בוכמאל שעל גבול עיראק. האזור נחשב לחלק אסטרטגי מתכנית הנתיב היבשתי של איראן, והוא הותקף פעמים רבות בחודשים האחרונים.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי במהלך מפגש עם סטודנטים מאוניברסיטת טהראן 3 בנובמבר, 2019. רויטרס
מנהל מלחמת צללים. חמינאי/רויטרס

עם זאת, גורמים אמריקניים אמרו לניו יורק טיימס כי למרות הפעולות של ישראל להשמדת מאגר הטילים האיראני בעיראק, האיום רק גדל מאז, וטילים חדשים הועברו בחשאי. היא עושה זאת באמצעות השליטה של אותן מיליציות, חלק מכוחות חשד א-שעבי, על כמה כבישים, גשרים ותשתיות תחבורה בעיראק.

"העיראקים לא רוצים שהאיראנים יובילו אותם ברצועה", אמרה לניו יורק טיימס חברת הקונגרס הדמוקרטית אליסה סלוטקין, שחברה גם בוועדה לשירותים מזוינים בבית הנבחרים. "אבל למרבה הצער, בגלל הכאוס והבלבול בממשל המרכזי בעיראק, באופן פרדוקסלי איראן היא זו שמנצלת בצורה הטובה ביותר את התסיסה".

לדבריה, "אנשים לא נותנים מספיק תשומת לב לעובדה שטילים בליסטיים הוצבו בשנה שעברה בעיראק על ידי איראן, עם יכולת להוציא לפועל מתקפות אלימות באזור". סלוטקין, מומחית למיליציות השיעיות שלאחרונה ביקרה בבגדאד כדי להיפגש עם גורמים עיראקיים ואמריקניים, לחצה על המנהיגים העיראקים לבלום את איראן. היא הזהירה כי הם מסתכנים בפגיעה באימון הכוחות המקומיים בידי ארצות הברית ובתמיכה אחרת מצדה של וושינגטון.

מל"טים מתאבדים

המתיחות באזור המפרץ הפרסי גברה דרמטית מאז אפריל, כשממשל טראמפ הטיל סנקציות על מגזר הנפט האיראני בהמשך לפרישתו מהסכם הגרעין עם המעצמות שנה קודם לכן. מאז הותקפו מכליות נפט ומתקני הנפט הסעודיים, כשהנשיא נמנע מתגובה צבאית להפלת מל"ט אמריקני, אך אישר לפיקוד הסייבר בצבא ארצות הברית לתקוף יעדים באיראן, זאת על אף שגורמים צבאיים ומודיעיניים אמרו כי תקיפות מסוג זה לא ירתיעו את טהראן. בשנה שעברה דיווחה רויטרס כי איראן העבירה טילים בליסטיים לעיראק. בדו"ח פומבי שפורסם בחודש שעבר דיווחה סוכנות הביון ההגנה כי הטילים הבליסטיים של איראן היו "מרכיב ראשוני בהרתעתה האסטרטגית".

עשרות שנים של סנקציות בינלאומיות על איראן אמנם החלישו את צבאה, אך בדוח של סוכנות הביון ההגנתית של ארצות הברית נאמר כי איראן השקיעה בתשתיות שלה, כך שהיא מסוגלת להמשיך ולפתח טילי שיוט וטילים בליסטיים. הלילה שלחו מדינות אירופה מכתב למזכ"ל האו"ם, שבו הזהירו כי איראן מפתח טילים המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים, בניגוד להסכם הגרעין, שממנו נסוגה טהראן בהדרגה בחודשים האחרונים בעקבות הסנקציות האמריקניות. המשטר האיראני טוען כי תכנית הטילים שלו היא הגנתית בלבד, והוא מסרב לדון עליה עם ארצות הברית.

אתמול אמר ג'ון סי רוד, תת שר ההגנה, כי ארצות הברית מודאגת מתוקפנות איראנית פוטנציאלית בעתיד הקרוב, אך הוא לא פירט. במגזין ניוזוויק דווח כי בין החששות הם מל"טים מתאבדים של איראן, העוקבים ומטרידים כוחות אמריקניים באזור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully